hjælp til hønseæg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.699 visninger
7 svar
1 synes godt om
2. september 2015

EnGodMor

Jeps det er lige hvad jeg vil be  om hjælp til, er her mon nogle eksperter på høns og deres æg? 

Sagens er at vi har købt syv befrugtet æg, maran og orpington. 

Men for det første, så  har jeg ikke lige markeret de syv æg, og for det andet, så  vores to andre frække høns hopper op i reden til rugmoren.. og ligger æg. 

Så  nu er alle æg blevet blandet sammen, både befrugtet og ubefrugtet æg -flot

Jeg ved at de fire mørke æg, er befrugtet maran æg, men ad de andre æg, hvilke kunne være æg fra en orpington? 

Nogle eksperter på hvordan orpington hønens æg ser ud?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2015

Bshizzle

EnGodMor skriver:

Jeps det er lige hvad jeg vil be  om hjælp til, er her mon nogle eksperter på høns og deres æg? 

Men for det første, så  har jeg ikke lige markeret de syv æg, og for det andet, så  vores to andre frække høns hopper op i reden til rugmoren.. og ligger æg. 

Jeg ved at de fire mørke æg, er befrugtet maran æg, men ad de andre æg, hvilke kunne være æg fra en orpington? 

Jeg har slet ikke forstand på befrugtet æg eller ej.. 

Men syntes jeg har hørt at man kan gennemlyse æggene.. Så burde man kunne se noget? (Nogle tråde eller ligende?).

Men mener de skal være nogle dage gamle før man kan se det? 

Kan en høne ellers ikke bare ruge på dem alle? (Undtaget dem som du VED ikke er befrugtet). 

Anmeld Citér

3. september 2015

k&k&k&k

EnGodMor skriver:

Nu er Jeg ikke ekspert eller noget, men har haft en del høns og ænder liggende på æg! 

Det bedste ville være og lade hønen være i fred, evt. Flytte hende et sted hen hvor de andre høns ikke kan komme til! 

Derefter vente 14-16 dage og så gennemlyse æggene for at se hvilke der er kyllinger i og hvilke der er tomme! 

Alternativt kan i komme æggene i et karbad, vandet skal være tempereret og når vandet er stille kan i se om "æggene danser" hvis de gør er der kyllinger i 

men som skrevet så få hende lagt et sted hvor de andre høns ikke kan komme til hende, og husk selvfølgelig mad og vand :-) 

Anmeld Citér

3. september 2015

k&k&k&k

EnGodMor skriver:

og du må forresten heller ikke bruge sprittusch til at markere æggene da det vil resulterer i af kyllingerne går til da sprittuschen er giftig for dem! 

Anmeld Citér

3. september 2015

SofiaMik

Jeg kan ikke anbefale at komme æggene i vand, da kyllingerne skal ånde gennem æggeskallen.

Men ja flyt æg og liggehøne til feks et kaninbur ned mad og vand og så luk hende ud et par gange om dagen. Allerede på 8 dagen vil du kunne se en befrugtning. Gå ind et mørkt sted ned lommelygte og wcrulle. Sæt æg på wcrulle og lys gennem rullen fra den anden side. Befrugtede æg har edderkoppespind med en plet i midten.

Hvis de er længere henne, vil der typisk være en mørk ende og en lys ende en slags luftlomme. Kig evt. På fjerkrae.dk der er et stort forum med masser af artiklerne om emnet 

Anmeld Citér

3. september 2015

k&k&k&k

SofiaMik skriver:

Jeg kan ikke anbefale at komme æggene i vand, da kyllingerne skal ånde gennem æggeskallen.

Men ja flyt æg og liggehøne til feks et kaninbur ned mad og vand og så luk hende ud et par gange om dagen. Allerede på 8 dagen vil du kunne se en befrugtning. Gå ind et mørkt sted ned lommelygte og wcrulle. Sæt æg på wcrulle og lys gennem rullen fra den anden side. Befrugtede æg har edderkoppespind med en plet i midten.

Hvis de er længere henne, vil der typisk være en mørk ende og en lys ende en slags luftlomme. Kig evt. På fjerkrae.dk der er et stort forum med masser af artiklerne om emnet 

Vi har altid brugt at komme æggene i vand! 

Først har vi gennemlyst dem og bagefter har vi lagt dem i vandbad for at se om det passede med det vi fandt under gennemlysningen! 

Og der er aldrig nogen befrugtede æg der ikke er kommet nogen levende kylling ud af :-) 

Anmeld Citér

3. september 2015

SofiaMik

k&k&k&k skriver:

Vi har altid brugt at komme æggene i vand! 

Først har vi gennemlyst dem og bagefter har vi lagt dem i vandbad for at se om det passede med det vi fandt under gennemlysningen! 

Og der er aldrig nogen befrugtede æg der ikke er kommet nogen levende kylling ud af :-) 

Men vel ikke på så tidligt et tidspunkt i rugeprocessen? Tænker jo at der skal være en kylling med luftblære for at det kan virke og så snakker vi jo hen ved slutningen af rugningen. Iøvrigt sagde en erfaren avler til mig, at man ikke kunne regne med vandprøven. Og så tænker jeg, at man ikke bør forsøge sådanne ting som nybegynder ��

Vi har altid brugt gennemlysning og med tiden bliver man ret skrap til det. 

Anmeld Citér

3. september 2015

k&k&k&k

SofiaMik skriver:

Men vel ikke på så tidligt et tidspunkt i rugeprocessen? Tænker jo at der skal være en kylling med luftblære for at det kan virke og så snakker vi jo hen ved slutningen af rugningen. Iøvrigt sagde en erfaren avler til mig, at man ikke kunne regne med vandprøven. Og så tænker jeg, at man ikke bør forsøge sådanne ting som nybegynder ��

Vi har altid brugt gennemlysning og med tiden bliver man ret skrap til det. 

Nej, først senere! Der skal jo være en kylling i for at den kan "danse" :-) som skrevet er det aldrig gået galt for os, og vi har altid gjort det i forbindelse med gennemlysning :-) som en slags ekstra kontrol. 

Men det er jo hver sin erfaring hvad man har det bedst med! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.