At angive farens navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.289 visninger
5 svar
5 synes godt om
2. september 2015

TNBC

Godaften de damer(og enkle herrer)

Jeg må lige spørge herinde, da der ser kloge hoveder, da jeg er i tvivl om noget.

Hvis en ven donere sæd til en, som at man bliver enlig mor, skal jeg så stadigvæk skrive hans navn på?

Altså donere i at man har sex og håber at det lykkedes?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

Yurie skriver:

Godaften de damer(og enkle herrer)

Jeg må lige spørge herinde, da der ser kloge hoveder, da jeg er i tvivl om noget.

Hvis en ven donere sæd til en, som at man bliver enlig mor, skal jeg så stadigvæk skrive hans navn på?

Altså donere i at man har sex og håber at det lykkedes?

Man har altid pligt til oplyse det - og det er principielt strafbart at lyve... med jo temmelig svært at bevise, hvis kvinden påstår at hun fx ikke husker/ved/kender faderen...

Anmeld Citér

2. september 2015

TNBC

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Man har altid pligt til oplyse det - og det er principielt strafbart at lyve... med jo temmelig svært at bevise, hvis kvinden påstår at hun fx ikke husker/ved/kender faderen...

Ja, hvis det er et byknald.

Tak for svar.

Anmeld Citér

2. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

Yurie skriver:

Ja, hvis det er et byknald.

Tak for svar.

Ja, eksempelvis Jeg tænker dog at der nok kan være nogle ulemper ved modellen, ud over det ulovlige aspekt.

Hvordan er parterne sikret, såfremt der opstår uenighed, uvenskab eller at nogen ombestemme sig? I yderste tilfælde kan kvinde tvinge manden til forsørgerpligt i 18 år, eller manden kan kræve samværd og rettigheder .... begge dele kan afgøres ved en DNA-test efter fødslen...

Jeg tænker at en bedre model måske er at registrere faderen (så er barnet også sikret at kende sit ophav)... men så lave nogle juridisk bindende aftaler om at han fraskrives såvel forsørgerpligt som samværdsrettigheder ... en advokat må kunne svare på om dette kan lade dig gøre?

Anmeld Citér

3. september 2015

dorthemus

Ja. At nægte er strafbart. 

Anmeld Citér

3. september 2015

ErDetSnartNU

Nu ved jeg ikke, om jeg opfatter det forkert, men hvis du med "at nægte at opgive faderens navn" mener at du vil skrive "ukendt far" så er det ulovligt, og der bliver så vidt jeg ved gjort ret meget for at finde ud af, hvem faderen er, incl bøder til moderen - hvilket i mine øjne er helt fair, da betalingen af børnepenge jo tilfalder staten (og dermed alle os andre) i stedet for faderen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.