Barselsdagpenge og andre spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

645 visninger
4 svar
0 synes godt om
1. september 2015

Reqqaz

Goddag.

For at gøre en kort historie lang: Jeg og min kæreste blev begge udlært i hver vores butik for to måneder siden og har begge sidenhen valgt at studerer videre. Vi har igennem de sidste 4 år tænkt på at få børn og nu skal det altså være!

For at være godt forberedt, så prøver vi så vidt muligt at få styr på alt det økonomiske i forhold til barselsdagpenge og økonomi under uddannelse.

Jeg har dog fundet flere andre debatter, hvor jeg har fået svar på flere spørgsmål. Men jeg har ikke kunnet få svar på dette:

Jeg er berettiget til dagpenge. Hvordan kommer det til at fungere, når jeg kommer på barsel? Modtager jeg barselsdagpenge fra HK eller kommunen og hvor ligger satsen på?

Kan læse, at man kan få barselsdagpenge igennem SU'en. Men gætter på, at den er meget lavere end barselsdagpenge fra HK?

Derudover er vi opmærksomme på, at når vi begge er under uddannelse, så skal vi huske at søge forsørgertillæg.

Men hvad kan vi ellers hente andre steder? Får vi børnetilskud pr. kvartal fra kommunen oveni eller?

Som mange har skrevet før: Det her er en kæmpe jungle! Og det må jeg give dem ret i.

Heldigvis har vi været forberedt på projekt baby og har en opsparing klar på over 50.000 kroner (Baby er dyrt) men det værd!

Andre erfaringer, som i synes vi bør vide?

Hilsen

Reqqaz

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2015

serinasmor

har i job ved siden af studiet ?

Hvis du har det - og kan arbejde frem til barsel mener jeg du kan få barselsdagpenge for disse timer ... 

For at have ret til fuld barselsdagpenge skal du være i job  

Når du er studerende kan du få SUbarsel - det er måske ikke mange penge, men når du er meldt til studiet  Er der så vidt jeg ved ikke andre muligheder ... Til gengæld har far ret til 6 barselsklip som kan benyttes selvom han ikke tager barsel - altså oven i almindelig SU 

Anmeld Citér

1. september 2015

Reqqaz

serinasmor skriver:

har i job ved siden af studiet ?

Hvis du har det - og kan arbejde frem til barsel mener jeg du kan få barselsdagpenge for disse timer ... 

For at have ret til fuld barselsdagpenge skal du være i job  

Når du er studerende kan du få SUbarsel - det er måske ikke mange penge, men når du er meldt til studiet  Er der så vidt jeg ved ikke andre muligheder ... Til gengæld har far ret til 6 barselsklip som kan benyttes selvom han ikke tager barsel - altså oven i almindelig SU 

Jeg behøver vel ikke at have job ved siden af mine studier, da jeg efter min salgsassistentuddannelse har ret til dagpenge fra HK?

Denne ret til dagpenge burde give mulighed for, at jeg kan få barselsdagpenge fra HK, eller?

Ellers giver det da ingen mening

Anmeld Citér

1. september 2015

serinasmor

Reqqaz skriver:

Jeg behøver vel ikke at have job ved siden af mine studier, da jeg efter min salgsassistentuddannelse har ret til dagpenge fra HK?

Denne ret til dagpenge burde give mulighed for, at jeg kan få barselsdagpenge fra HK, eller?

Ring til hk  

Måske har du ret, men jeg er ret sikker på du skal være i job eller meldt ledig - og på SU er du ingen af delene (med mindre du har studiejob ) 

Anmeld Citér

2. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey
Reqqaz skriver:

Som studerende på SU, har du desværre ikke ret til barselsdagpenge ifølge borger.dk, hvis du ikke har arbejde ved siden af dit studie:

https://www.borger.dk/Sider/Barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx?NavigationTaxonomyId=919902ec-dfae-4147-b445-353f015b7675

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.