Skal jeg sige jeg er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.361 visninger
36 svar
112 synes godt om
29. august 2015

Lykkelig-95

Hej! Tænkte denne tråd var det det kom tættest på mit dilemma. 

Inden min graviditet, fik jeg nyt arbejde. Jeg skal starte om 2-ugers tid, og det et et super lækkert job som ville gøre alting nemmere for mig! Jeg bor i en lillebitte by, hvor alle kender alle- og min nye "chef" er en bekendt af mig. 

Jeg har lidt på fornemmelsen, at de ikke vil have en gravid - det er for dyrt, og de vil gerne have en stabil medarbejder mht. Tidsperioden. Jeg er på 3 måneders prøvetid, og mit spørgsmål er så- skal jeg skjule jeg er gravid, hvis muligt, og vente med at fortælle det til prøveperioden er afsluttet? Eller ville det være dumt af mig, nu hvor vedkomne faktisk regner med mig? For siger jeg der nu, har de rent faktisk mulighed for at ansætte en der ikke skal på barsel.. Og jeg kender jo ham der er chefen, så det vil også påvirke vores omgang med hinanden, uden for arbejde.. Dilemma! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2015

GUSO

Jeg ville ikke skjule det.. Hvor langt er du henne?? 

Anmeld Citér

29. august 2015

loop

Mommy2b skriver:

Hej! Tænkte denne tråd var det det kom tættest på mit dilemma. 

Inden min graviditet, fik jeg nyt arbejde. Jeg skal starte om 2-ugers tid, og det et et super lækkert job som ville gøre alting nemmere for mig! Jeg bor i en lillebitte by, hvor alle kender alle- og min nye "chef" er en bekendt af mig. 

Jeg har lidt på fornemmelsen, at de ikke vil have en gravid - det er for dyrt, og de vil gerne have en stabil medarbejder mht. Tidsperioden. Jeg er på 3 måneders prøvetid, og mit spørgsmål er så- skal jeg skjule jeg er gravid, hvis muligt, og vente med at fortælle det til prøveperioden er afsluttet? Eller ville det være dumt af mig, nu hvor vedkomne faktisk regner med mig? For siger jeg der nu, har de rent faktisk mulighed for at ansætte en der ikke skal på barsel.. Og jeg kender jo ham der er chefen, så det vil også påvirke vores omgang med hinanden, uden for arbejde.. Dilemma! 

Jeg vil sige det kommer an på hvor langt du er henne?

Anmeld Citér

29. august 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg vil altid være ærlig omkring en graviditet ift. Nyt job.

Hvis man holder den slags skjult og "snyder" virksomheden, chefen og kollegerne, så skal man huske på, at der kommer også en tid efter barsel. 

Den vil med al sandsynlighed være præget af, at man ikke spillede med åbne kort fra starten.

Anmeld Citér

29. august 2015

Lykkelig-95

Jeg er kun 5 uger henne.. Og kunne jo virkelig godt bruge pengene, især nu, hvor der jo kommer nogle andre udgifter. Har noget andet ved siden af, men det ville virkelig være super godt for min økonomi, hvis jeg begyndte på det job. Så er det okay ar være egoistisk?  

Anmeld Citér

29. august 2015

SandraXOXO

Jeg tænker at 5 uger er meget lidt gravid. Ville ikke opgive et godt job bare for det. Der er jo ingen garanti for at man stadig er gravid om tre uger feks, og så ville det være rigtig surt at være blevet valgt fra fordi man 'er gravid'. Det ville være noget andet hvis man var over 12 uge og havde set et levende foster- så ville jeg ikke skjule det. 

Anmeld Citér

29. august 2015

fo82

Mommy2b skriver:

Jeg er kun 5 uger henne.. Og kunne jo virkelig godt bruge pengene, især nu, hvor der jo kommer nogle andre udgifter. Har noget andet ved siden af, men det ville virkelig være super godt for min økonomi, hvis jeg begyndte på det job. Så er det okay ar være egoistisk?  

Min ærlige mening er nej du kan ikke være bekendt at skjule en graviditet du er vidende om.

og som en anden skriver, så husk at der kommer en tid hvor du skal se dine kolleger i øjnene.

i mine øjne er det at lyve, og du indgår ansættelse på et falsk grundlag. De forventer en stabil medarbejder - ikke at de inden for kort tid kan stå med ekstraudgifter pga graviditetssygemelding og barsel. For det er ikke kun din barsel og evt sygepenge de skal betale, men også løn til en vikar. Ydermere vil der skulle bruges dobbelt op på ressourcer til oplæring.

hvis du holder din graviditet hemmelig påtvinger du dem disse ekstra udgifter... 

Man kan ikke vide på forhånd hvad de vil sige til din graviditet, det er jo ikke sikkert at de vil vælge dig fra på det grundlag, og ved at du er ærlig viser loyalitet over for din mulige arbejdsplads - det gør det bestemt ikke ved at tie. 

Anmeld Citér

30. august 2015

Berta

Jeg synes ikke du skal fortælle om din graviditet før du ville have fortalt det hvis du var fastansat i enhver anden stilling. Det er helt normalt at vente til efter 12/13 uger og første scanning.

Da du blev ansat viste du ikke du var gravid. 

Hvad er det værste der kan ske? Hvis du fortæller det inden kan det være de ikke vil have dig (=ingen job - og barsel for egen regning). Hvis du venter og de bliver utilfredse og dårlig stemning efter barsel kan du jo sige op og søge noget andet - tilgengæld har du job indtil du går på barsel. 

Ingen arbejdsgiver takker dig eller giver digbonus for at fortælle at du er tidlig ggravid. Tilgengæld kan du få lov at betale en temmelig høj pris (mange måneders løn og løn under en del af barsel og arbejdsløs bagefter) for at være ærlig. Det er vilkårene når man er arbejdsgiver. 

Hvorfor tror du kvinder tjener mindre og har langt mindre pension end mænd - vi er for ærlige og kræver vores ret for lidt.

Jeg ved der er mange der mener noget andet - men du er kun dig selv nærmest - og du skal jo have et job - hvem skal ellers betale huslejen? Alternativet er jo at vi andre skal betale den for dig. (hvis du får dagpenge el lign)

/Berta

Anmeld Citér

30. august 2015

Jegkiggerpåfugle

Du har ifølge fagforeningen heller ikke pligt til at oplyse om en graviditet før 3 mdr FØR termin - jeg turde heller ikke sætte et arbejde på spil når jeg kun var 5 uger henne. 

Jeg var selv 6 uger henne da jeg fik af vide jeg skulle være mor og havde lige fået ny arbejdsplads - jeg fortalte det da jeg kom til uge 16 for da kunne jeg ikke skjule det mere

Anmeld Citér

30. august 2015

Snevejr84

Jeg ville vente med at fortælle det, først efter nf. Der kan jo nå at ske meget endnu

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.