Erfaringer med citalopram

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.773 visninger
4 svar
2 synes godt om
26. august 2015

Anonym trådstarter

Og moderat til svær depression/fødselsdepression ? Har fået dem med hjem idag fra egen læge, og skal starte op hos en psykiater om 2 mdr . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2015

MorDk

Anonym skriver:

Og moderat til svær depression/fødselsdepression ? Har fået dem med hjem idag fra egen læge, og skal starte op hos en psykiater om 2 mdr . 

Jeg har ikke selv erfaring med dem. Men jeg kender flere som er i behandling med dette præp. Selve virkningen indtræder først efter 2-6 uger. Præp. virker ved at øge mængden af signalstoffet serotonin. Serotonin har betydning for impulsoverførelsen i hjernen. Så skal du vær obs hvis du ammer. Citalopram "sandoz" f.eks kan gå i modermælken. MEN det har din læge jo styr på. Du bliver ikke LYKKELIG af at tage pillerne. MEN de kan hjælpe dig til at være mere stabil i dit humør og derved forbedre din livskvalitet. Held og lykke med det 

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonym trådstarter

MorDk skriver:

Jeg har ikke selv erfaring med dem. Men jeg kender flere som er i behandling med dette præp. Selve virkningen indtræder først efter 2-6 uger. Præp. virker ved at øge mængden af signalstoffet serotonin. Serotonin har betydning for impulsoverførelsen i hjernen. Så skal du vær obs hvis du ammer. Citalopram "sandoz" f.eks kan gå i modermælken. MEN det har din læge jo styr på. Du bliver ikke LYKKELIG af at tage pillerne. MEN de kan hjælpe dig til at være mere stabil i dit humør og derved forbedre din livskvalitet. Held og lykke med det 

Tak for dit svar min yngste er 13 mdr, og ammer ikke mere. Åh jeg håber bare de kan hjælpe mig. Ved godt jeg ikke bliver lykkelig, men hvis jeg bare kan undgå og være i dårligt humør hver morgen jeg slår øjnene op, og ikke være så trist og ked , sammen med terapi selvfølgelig ... Så ville det hjælpe meget herhjemme ... Og også på min konstante dårlige samvittighed som kommer af at jeg er i det Humør hele tiden, uden særlig grund ..... 

Anmeld Citér

27. august 2015

Oktober12

Jeg har selv taget citalopram i flere år og må indrømme jeg ville gøre alt i verden for ikke nogensinde at skulle tage dem igen. For det første hader jeg tanken om at tage piller der påvirker min hjerne og humør. Som en anden bruger har sagt bliver du IKKE lykkelig af pillerne! Det de gør er, at du konstant har et moderart humør. Dvs Du aldrig ryger helt ned i kuld kælderen, men til gengæld kan det også være rigtigt svært at føle stor glæde, hvilket jeg var utroligt ked af! Og at stoppe med pillerne igen er næsten det sværreste. Jeg har prøvet i flere år, hvor jeg har måtte starte igen flere gange og først da jeg ved et uheld glemte pillerne 2 dage i træk tænkte jeg "nu prøver jeg sku med en kold tyrker". Det skal dog ikke anbefales da det er ret farligt og fik en stor skideballe af min læge efterfølgende 

Det der har hjulpet mig mest har været psykolog konsulationer med jævne mellemrum og en god, støttende familie 

Det skal lige tilføjes, at en af bivirkningerne med antidepressiv medicin er selvmords - og "katastrofe" tanker, så vil virkelig ikke anbefale dem, hvis du har bare det mindste af dette i forvejen. Har dog hørt at citalopram er en af de mildere præparater på markedet 

Anmeld Citér

27. august 2015

Anonym trådstarter

elb1210 skriver:

Jeg har selv taget citalopram i flere år og må indrømme jeg ville gøre alt i verden for ikke nogensinde at skulle tage dem igen. For det første hader jeg tanken om at tage piller der påvirker min hjerne og humør. Som en anden bruger har sagt bliver du IKKE lykkelig af pillerne! Det de gør er, at du konstant har et moderart humør. Dvs Du aldrig ryger helt ned i kuld kælderen, men til gengæld kan det også være rigtigt svært at føle stor glæde, hvilket jeg var utroligt ked af! Og at stoppe med pillerne igen er næsten det sværreste. Jeg har prøvet i flere år, hvor jeg har måtte starte igen flere gange og først da jeg ved et uheld glemte pillerne 2 dage i træk tænkte jeg "nu prøver jeg sku med en kold tyrker". Det skal dog ikke anbefales da det er ret farligt og fik en stor skideballe af min læge efterfølgende 

Det der har hjulpet mig mest har været psykolog konsulationer med jævne mellemrum og en god, støttende familie 

Det skal lige tilføjes, at en af bivirkningerne med antidepressiv medicin er selvmords - og "katastrofe" tanker, så vil virkelig ikke anbefale dem, hvis du har bare det mindste af dette i forvejen. Har dog hørt at citalopram er en af de mildere præparater på markedet 

Tak for at du deler din erfaring . Det lyder voldsomt at det er så svært og komme ud af... Jeg har stor tillid til min læge , og jeg kommer ikke til og stå alene, jeg skal begynde til psykiater, psykolog og i en mødregruppe for kvinder med fødselsreaktion/depression. Men psykologen har vi bare ikke rigtig råd til pt da vi knap kan få det til og løbe rundt med de almindelige faste udgifter. Så det kommer højst til og kunne være en gang om mdr. Og det er slet ikke nok alene vs sådan jeg har det! Jeg har selvdestruktive tanker, men som aftalt med min læge skal jeg kontakte hende med det samme hvis det forværres, og jeg skal ydeligere op til hende hver 14 dag til opfølgning . Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne komme igennem dette uden medicin, hvis jeg vil bevare mit ægteskab og min forstand.... Det skal lige nævnes at min læge er en af de meget tilbageholdende læger mht antidepressiv , og det er også efter 3 konsultationer og blodprøver, at jeg har fået recepten. Har stor tiltro til hende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.