Spredte mavemuskler/Rectus Diastase. Anyone? :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.022 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. august 2015

Hullahop92

Hej med jer!

Jeg har altid haft meget stærke mavemuskler, men er nu i 32. uge og har lagt mærke til, at min mave bliver spids, hvis jeg spænder mavemusklerne og løfter overkroppen, mens jeg ligger på ryggen..

Jeg har læst mig frem til, at det kaldes rectus diastase (adskillelse af de lige mavemuskler), hvilket er meget almindeligt sidst i graviditeten. Men men men.. Der står også, at det kan give gener som brok, rygsmerter, svækket bækkenbund m.m. Og at det ikke nødvendigvis går væk igen efter fødslen, hvilket vil forhindre en i at få en flad mave igen.. 

Så hvor meget skal man lægge I det? Skal jeg være nervøs? Skal jeg træne min mave/ryg op? Jeg har ikke trænet min mave, siden jeg blev gravid.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Hullahop92 skriver:

Hej med jer!

Jeg har altid haft meget stærke mavemuskler, men er nu i 32. uge og har lagt mærke til, at min mave bliver spids, hvis jeg spænder mavemusklerne og løfter overkroppen, mens jeg ligger på ryggen..

Jeg har læst mig frem til, at det kaldes rectus diastase (adskillelse af de lige mavemuskler), hvilket er meget almindeligt sidst i graviditeten. Men men men.. Der står også, at det kan give gener som brok, rygsmerter, svækket bækkenbund m.m. Og at det ikke nødvendigvis går væk igen efter fødslen, hvilket vil forhindre en i at få en flad mave igen.. 

Så hvor meget skal man lægge I det? Skal jeg være nervøs? Skal jeg træne min mave/ryg op? Jeg har ikke trænet min mave, siden jeg blev gravid.. 

Det havde jeg også da jeg var gravid. Det forsvandt lige så stille helt af sig selv i løbet af et par uger efter fødslen. Jeg havde ikke nogle gener udover at jeg havde meget svært ved at gå oprejst den første uge efter jeg havde født. (Læs, jeg var nødt til at støtte mig til barnevognen og gå foroverbøjet)

Anmeld Citér

21. august 2015

lineog4

De skal sprede sig - du må ikke træne maven hårdt som gravid og heller ikke lige bagefter. Mine har spredt sig i alle 4 graviditeter og nu er de desværre ikke fundet på plads igen og ja det har fx givet navnebrok 

Anmeld Citér

21. august 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du må ikke træne mave under graviditet! Og du må først træne de lige mavemuskler når der er max 2cm mellem dem efter fødsel.

De flestes muskler finder fint sammen, gjorde mine efter 2mdr med den første. Meeeen her 8mdr efter 2. fødsel, kan jeg stadig få 3-4 fingre ind mellem dem jeg har ikke gener andet end at min mave ser lidt rund/gravid ud hvis ikke jeg konstant suger den indad - hvilket er pænt anstrengende. Jeg gruer for at få brok eller ryg gener når jeg kommer tilbage på job med mange tunge løft  

Anmeld Citér

21. august 2015

Sissel

Min mave så også spids ud når jeg spændte den under graviditet. Min yngste er 8 mdr, og jeg har to store også, og jeg kan ikke mærke noget mellemrum nu.. Har lige mærket efter den blev flad igen indenfor en uge efter fødslen her 3. gang, og musklerne har samlet sig selv,  jeg har ihvertfald ikke gjort noget for det

Anmeld Citér

21. august 2015

Heidimed lea

efter 3 graviditeter er min aldrig faldet på plads. det er 7 år siden

Anmeld Citér

21. august 2015

Molka

Det er altså meget normalt, at de skiller sig under graviditeten. Det er ikke altid, at de samler sig helt efter fødslen- det vil du kunne se ved, at maven stadig bliver spids, hvis du tager en almindelig mavebøjning og at du kan få fingrene ned mellem musklerne, hvis du ligger på ryggen og spænder dem.

Men det betyder altså ikke nødvendigvis, at maven kommer til at hænge helt nede ved lårene. Men du skal i givet fald forbi en fysioterapeut, der kan rådgive dig om, hvordan man bedst laver maveøvelser, der skåner maven - Det er nemlig ikke smart at komme til at belaste adskilte mavemuskler forkert. Praktiserende læger (er min erfaring) ved ikke nødvendigvis noget om det.

Min erfaring er, at statiske maveøvelser fungerer bedst - det er det eneste jeg kan lave, der ikke giver en "pølse" op på midten.

Men som sagt: Vent og se, hvordan det ser ud efter fødslen. Du kan alligevel ikke gøre noget nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.