Når jeg læser din beskrivelse af jeres søn, genkender jeg min egen guldklump ret meget.
Min søn på 4 år er heller ikke aldersvarende i hans sproglige og motoriske udvikling. En pædagog fra hans børnehave har fortalt, at det ofte kan hænge sammen (sproglige og motoriske udfordringer).
Da min søn gik i dp var han også lidt tilbageholdende. Når dp var i legestue, var min søn ikke langt fra dagplejeren. Han kunne også være lidt på samme måde - morsyg - når vi var hos familien og andre steder.
Det var hårdt for min søn at starte i børnehave, en stor omvæltning for ham, men det har virkelig boostet hans sociale udvikling. Sprogligt bliver han fulgt af en talepædagog og det går fremad med ham. Han har udviklet sig meget på dette område efter han startede i børnehave og talepædagogen mener, at det nok skal rette sig med tiden.
Han er blevet henvist til motorisk vurdering ved Træningscenter for Børn og unge, hvor hans skal ses af en ergo- og fysioterapeut. Jeg kan godt se, at han motorisk ikke er helt hvor de jævnaldrende er, men jeg tror også det hænger sammen med min søns personlighed. Han er kort beskrevet lidt forsigtig på nogen områder og en dreng der tænker meget over tingene og forudser de farer der kan være ved f.eks. at kravle højt.
På trods af udfordringerne stortrives min søn, og er ikke hæmmet af, at alle ikke altid forstår hvad han siger. Han er enorm god til at sætte ord på sine følelser og er bare så kærlig og omsorgsfuld. Han har en stor begrebsverden og viden, samtidig med at han har en rigtig god fantasi. Så selvom min søn ikke er aldersvarende sprogligt og motorisk, så er han "foran" på andre områder og sådan vil det sikkert også være for din søn.
Det jeg vil med dette indlæg er, at dele "vores" historie og sige, at jeg kender alt til de bekymringer man kan have som forælder. Men samtidig vil jeg også sige, at børn er forskellige, hvor nogle har behov for lidt ekstra tid og muligvis også behov for lidt ekstra støtte på vejen. Hvis jeg var dig, ville jeg tage en snak med den pædagog der er tilknyttet dit barns dagplejer sammen med dagplejeren for at høre om der skal sættes ind. De har sikkert stået i samme situation tidligere.
Vh. Louise
Anmeld
Citér