Eksperthjælp: Hold fast i rutinerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.452 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. august 2015

Trine Andreasen

Hej Trine. Jeg har en datter på 17 mdr som skal være storesøster om cirka 2 mdr.

Min datter går i dagpleje til hverdag, 3x om ugen fra 8.30-15 1x fra 8.30-11.45 og 1 ugentlig fridag. Så hun er afsted maks 30 timer om ugen ??

Jeg er begyndt at spekulere meget på hvad der er bedst i forhold til når lillebror melder sin ankomst? Burde hun mindre i dagpleje? Slet ikke i dagpleje? Jeg tænker personligt at det vel er godt for hende at holde fast i hendes vante rutine,
Og stadig komme ud blandt andre børn? Er bange for hun ville kede sig herhjemme med mig og en nyfødt der tager al tiden, men samtidig vil jeg heller ikke gå med dårlig samvittighed over at sende hende afsted...

Overvejer også om hun mon skal have en uge fri lige efter lillebror er født sådan så hun ikke føler at han tager pladsen eller hvad man skal sige?

Hvad tænker du? Og hvad plejer du at anbefale som pædagog? Vil gerne gøre det mest rigtige for min datter, og selvfølgelig også for lillebror som jo også får meget brug for min opmærksomhed.

På forhånd tak.

Trines svar

Kære Louise

Tillykke med den kommende lillebror og tak for dit spørgsmål. Det og mange andre tanker er der mangw kommende mødre der tumler med så derfor er jeg glad for du spørge.

Det du først og fremmest skal tænke på er at give din datter lige så meget opmærksom som før lillebror kommer. Det kan være svært når der kommer en lille ny og derfor synes jeg det er vigtigt at organisere sig ud af det. 

Når jeg skriver opmærksom så mener jeg opmærksomhed og ikke tid. For man man godt bruge tid sammen uden at skænke det andet menneske opmærksom.  Derfor kan jeg heller ikke se hvorfor du skal give din datter flere dage hjemme. For du vil højst sandsynligt ikke kunne give hende den opmærksomhed hun har brug for og krav på. Jeg syne heller du skal fokuser på, når hun kommer hjem så skal hun have opmærksomhed.  Her kommer organiseringen ind i billedet. Når hun kommer hjem er det vigtigt at far eller anden kan tage lillebror lidt så dig og din datter har mulighed for at være sammen.

Endvidere synes jeg også at det er rigtig vigtigt, som du selv er inde på, at holde fast i rutinerne. Børn bliver trygge når tingene er velkendte og det at der kommer en lille ny er ikke velkendt så derfor er det vigtigt at bibeholde det vandte. Dette gælder også i forhold til aftensmaden og putteritualer.

Når det så er sagt er det vigtigt at huske at det er også hårdt at blive storesøster. Den lille græder, vægger måske en om natten og tager generelt meget energi. Derfor skal du se på din datter om hun har brug for nogle ekstra fridage. Det kan være dage hvor hun er for bedsteforældre eller dage hvor hun får lov til at sove længe eller blive hjemme. 

Sidst synes jeg det er en god ide at holde lidt ekstra fri lige når lillebror er kommet så hun rigtig kan og opleve hvad han er for en. 

Og så prøv at inddrag hende så meget som muligt f.eks.med at hente en ble, mærke ham, hjælpe med at bade osv alt sammen selvfølgelig på hendes niveau. 

Håber du kan bruge mit råd. Og så ønsker jeg jer alt held og lykke.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dl

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.