Anonym skriver:
Mit problem ligger nok i at jeg er rigtig kræsen. Og man må jo ikke få for mange kalorier. Så jeg kan jo ikke bare spise is og slik og synde for så taber jeg mig jo ikke. Nej jeg skal finde sund mad jeg netop kan spise. Men jeg er bare så træt af de 5 sunde retter jeg kender og kan lide. Og alt andet jeg har lavet har smagt så dårligt at jeg ikke kunne spise det. Og jeg gider ikke bruge alle mine kalorier på små potioner alm mad, for så går jeg helt kold af sult og røver hele huset for mad tilsidst. Jer andre der lever efter et vist kalorie indtag spiser i også meget af det samme hele tiden? Synes det bliver så kedeligt.
Du skal ikke synde konstant og her og der - men ind i mellem gør et stykke mørk chokolade f.eks underværker. Det er et spørgsmål om selvkontrol og selvoverbevisning så man ikke kaster sig i fråds.
hvad angår at du er bange for at blive sulten: kroppen har IKKE brug for mere end den ene portion aftensmad f.eks og hvis du vælger noget der mætter frem for f.eks en blandet salat, aå vil du ikke føle mere sult. Og ellers så retter en håndfuld mandler og rosiner fint op på det.
det er drøn farligt med "lynkure" så som at tælle kalorier over en periode, lige så snart du har nået dit mål vil du slække og så stiger vægten igen, det varige vægttab kommer ved at ændre baner - og det er netop lige det der tager tid, og er det aller sværeste.
du skal heller ikke for alt i verden undgå alt stivelse, kartofler f.eks er slet ikke så farlige som de er blevet gjort til.
nu ved jeg ikke om det er fordi du er kræsen at du ikke spiser okse og svinekød? Meget svinekød f.eks er magert: mørbrad, schnitzel osv.
magert okse/kalv kan du også fint spise.
Når du så kombineret med f.eks de grove grøntsager - som er dem med lavest vandindhold og mætter mest så skulle du kunne blive mæt.
f.eks kålrabi eller glaskål i stave ristet på en pande i en smule olie og lige drysset med salt... Eller bagte rodfrugter med krydderier
jeg kan f.eks nævne min aftensmad i dag: tykstegsbøf med tomatsalat bestående af tomatskiver drypper med balsamico lidt salt og peber, fint hakket hvidløg persille og feta. Dertil et groft flute... I går var kødtilbehør et kyllingespyd og en hvidløgspølse fra slagteren.
vi spiser også ofte wok: kylling - en god wokblanding, rød eller grøn karrypasta og soya for smags skyld og lidt nudler i, det smager fantastisk og mætter rigeligt...
vi kan også finde på at spise mad med flødesovs til, men det rykker ikke ved vægten hvis det ikke er hver dag...
det er simpelthen et spærgsmål om at variere sin kost langsigtet...
og hvad angår bevægelse, du behøver ikke fitness hver dag, en god gå tur på en halv time hver dag sætter skub i meget. Og så måske en enkelt dag i ugen hvor pulsen kommer op, jeg selv er noget pjattet med bokwa...
Mine gåture er pligt da vi har hund, så jeg har ingen undskyldning for at droppe det ;-)