ang min søns udvikling + anden problem stilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.797 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. august 2015

Anonym trådstarter

som mange af jer sikkeret ved, så er min søn på snart 9 (30/9)  letter mental retarderet, har selektiv mutisme og letter autisme inden for alle spektum.

men hans udvikling er begyndt at bekymre mig (har det altid gjort dog i mindre grad) 

jeg har en veninde der har en dreng som snart bliver 2 og nå hun fortæller nogen af de ting hendes søn kan finde på, kan jeg se at min dreng og gør, jeg snakkede så med hende han er hos aflastning hos (håbede på at det bare var mig der tænkte over noget som endelig ikke var så slemt, men hun kunne bekræftige at hun også have lagt mærke til at han gør/siger mange ting som en af de børn hun kender som er 3 år,

nå han ser løbecykler gåvogn (dem man kan sidde på) små motorcykler   så siger han altid at han ønsker sig dem til trods for at han er alt for stor til dem.

han kan stadig ikke lege gemmeleg for nå han gemmer sig er det altid det samme sted og hvis man lader som om man ikke kan finde ham så sider han og griner og siger jeg er her.

så jeg er bekymret for om han udvikler sig på de punkter eller om det gå langsommer en det har gjort, kan man få undersøgt det ???

det skal dog lige siges at skolen prøver at lære ham alle de faglig ting han skal lære, og der gå det fremad, ikke alders svarene men stille og roligt og ved at de ikke kan udvikle sig på alle områder samtidig.

et andet stort problem vi har er at han tager kvælertag på sin søster og det bliver værre og værre feks igår var de ude at lege min datter skriger så i vilde sky, så min mand skyndte sig der ud (han stod tættes på døren) min datter løber så ind til mig hvor vores dreng løber efter og begynder at tage kvælertag på hende lige ved siden af mig, han har gjort det 2 dage i træk, han har jo kræfterne som en næsten 9 årig men han tænker ikke over konsekvenserne.  det skal lige siges han altid har taget kvælertag på hende nå han føler sig magtes løs men det er meget sjældener (staves) en nu og han har aldrig løbet efter hende for at forsætte

nogen der har råd til hvordan man kan stoppe det??? 

tak fordi i læste med, hvis i nåede så langt.

jeg er anonym så det ikke skal kunne googles 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2015

lineog4

Anonym skriver:

som mange af jer sikkeret ved, så er min søn på snart 9 (30/9)  letter mental retarderet, har selektiv mutisme og letter autisme inden for alle spektum.

men hans udvikling er begyndt at bekymre mig (har det altid gjort dog i mindre grad) 

jeg har en veninde der har en dreng som snart bliver 2 og nå hun fortæller nogen af de ting hendes søn kan finde på, kan jeg se at min dreng og gør, jeg snakkede så med hende han er hos aflastning hos (håbede på at det bare var mig der tænkte over noget som endelig ikke var så slemt, men hun kunne bekræftige at hun også have lagt mærke til at han gør/siger mange ting som en af de børn hun kender som er 3 år,

nå han ser løbecykler gåvogn (dem man kan sidde på) små motorcykler   så siger han altid at han ønsker sig dem til trods for at han er alt for stor til dem.

han kan stadig ikke lege gemmeleg for nå han gemmer sig er det altid det samme sted og hvis man lader som om man ikke kan finde ham så sider han og griner og siger jeg er her.

så jeg er bekymret for om han udvikler sig på de punkter eller om det gå langsommer en det har gjort, kan man få undersøgt det ???

det skal dog lige siges at skolen prøver at lære ham alle de faglig ting han skal lære, og der gå det fremad, ikke alders svarene men stille og roligt og ved at de ikke kan udvikle sig på alle områder samtidig.

et andet stort problem vi har er at han tager kvælertag på sin søster og det bliver værre og værre feks igår var de ude at lege min datter skriger så i vilde sky, så min mand skyndte sig der ud (han stod tættes på døren) min datter løber så ind til mig hvor vores dreng løber efter og begynder at tage kvælertag på hende lige ved siden af mig, han har gjort det 2 dage i træk, han har jo kræfterne som en næsten 9 årig men han tænker ikke over konsekvenserne.  det skal lige siges han altid har taget kvælertag på hende nå han føler sig magtes løs men det er meget sjældener (staves) en nu og han har aldrig løbet efter hende for at forsætte

nogen der har råd til hvordan man kan stoppe det??? 

tak fordi i læste med, hvis i nåede så langt.

jeg er anonym så det ikke skal kunne googles 

 



Tænker det jo er en del af hans udfordringer, netop at han på en del punkter vil være ikke alderssvarende ikke kun fagligt men også emotionelt, kognitivt og socialt. Synes det er meget typisk for de børn med samme udfordringer som du skriver din dreng har, at de interesse og legemæssigt er sammenlignelige med børn i børnehavealderen. Dog har de for det meste viden da de har flere erfaringer.

 

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Tænker det jo er en del af hans udfordringer, netop at han på en del punkter vil være ikke alderssvarende ikke kun fagligt men også emotionelt, kognitivt og socialt. Synes det er meget typisk for de børn med samme udfordringer som du skriver din dreng har, at de interesse og legemæssigt er sammenlignelige med børn i børnehavealderen. Dog har de for det meste viden da de har flere erfaringer.

 



jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare mig.

jeg ved godt at han er bagud og at han altid vil være det, men jeg er nervøs for om han er gået lidt i stå på de punkter, da jeg er i tvivl om han rykker sig udviklingsmæssigt, og om han kan ende med at blive mere end bare letter retaderet

eller om det bare er blevet mere synligt fordi han er det ældre

jeg har altid tænkt at han udviklede sig i sit tempo, at det altid ville forsæt på den måde det altid har gjort, og at der ikke ville blive endnu værre end det er.

håber du forstå hvad jeg mener da jeg ikke rigtig kan forklare det.

 

har du forslag til hvordan vi kan håndtere det med at han tager kvælertag på sin søster

 

Anmeld Citér

3. august 2015

lineog4

Anonym skriver:



jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare mig.

jeg ved godt at han er bagud og at han altid vil være det, men jeg er nervøs for om han er gået lidt i stå på de punkter, da jeg er i tvivl om han rykker sig udviklingsmæssigt, og om han kan ende med at blive mere end bare letter retaderet

eller om det bare er blevet mere synligt fordi han er det ældre

jeg har altid tænkt at han udviklede sig i sit tempo, at det altid ville forsæt på den måde det altid har gjort, og at der ikke ville blive endnu værre end det er.

håber du forstå hvad jeg mener da jeg ikke rigtig kan forklare det.

 

har du forslag til hvordan vi kan håndtere det med at han tager kvælertag på sin søster

 



Kan sagtens forstå dig og også din bekymring. Man kan sige det måske er en af ulemperne ved at være inkluderet, nemlig at der ikke arbejdes målrettet med den personlige udvikling også på fx legeplan.

Jeg vil sige det er min erfaring det bliver mere tydeligt med alderen fordi de andre tager nogle kvantespring, hvor for børn med samme udfordring som din dreng går det mere roligt frem af (ved ikke om det er forståeligt).

hmm kvælertagene, jeg ville umiddelbart sige modeordet: socialehistorier, hvor han med en historie hvor han selv er hovedperson forstår hvad han skal gøre i de frustrerende situationer.

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Kan sagtens forstå dig og også din bekymring. Man kan sige det måske er en af ulemperne ved at være inkluderet, nemlig at der ikke arbejdes målrettet med den personlige udvikling også på fx legeplan.

Jeg vil sige det er min erfaring det bliver mere tydeligt med alderen fordi de andre tager nogle kvantespring, hvor for børn med samme udfordring som din dreng går det mere roligt frem af (ved ikke om det er forståeligt).

hmm kvælertagene, jeg ville umiddelbart sige modeordet: socialehistorier, hvor han med en historie hvor han selv er hovedperson forstår hvad han skal gøre i de frustrerende situationer.



ja jeg har jo også hele tiden ment at han ville have haft bedst af at være på en speciel skole.

men nu er han endelig glad for at gå i skole, så håber ikke det er med til at bremse ham på den personlige udvikling,

men jeg vil sige på det hold han er på ca 15 timer om ugen der laver de nogen gangen tingene via leg men igen kun for at lære det faglige (for skolen gælder det jo om at de skal lære mest muligt fagligt) de tager også på små ture, det elsker han (men kun nå det er med holdet)  

det her helt forstålig det med udviklingen  det beroliger mig lidt, men vil alligevel vende det med børne ambulatoriet nå jeg skal der hen, men at det er snart vi skal til tjek.

ja det lyder som en god ide det med historien 

 

tusind tak fordi du endnu engang ville besvare et af mine indlæg, 

og skønt at kunne få lidt luft her inde

Anmeld Citér

3. august 2015

lineog4

Anonym skriver:



ja jeg har jo også hele tiden ment at han ville have haft bedst af at være på en speciel skole.

men nu er han endelig glad for at gå i skole, så håber ikke det er med til at bremse ham på den personlige udvikling,

men jeg vil sige på det hold han er på ca 15 timer om ugen der laver de nogen gangen tingene via leg men igen kun for at lære det faglige (for skolen gælder det jo om at de skal lære mest muligt fagligt) de tager også på små ture, det elsker han (men kun nå det er med holdet)  

det her helt forstålig det med udviklingen  det beroliger mig lidt, men vil alligevel vende det med børne ambulatoriet nå jeg skal der hen, men at det er snart vi skal til tjek.

ja det lyder som en god ide det med historien 

 

tusind tak fordi du endnu engang ville besvare et af mine indlæg, 

og skønt at kunne få lidt luft her inde



Synes der er fordele og ulemper både ved et specialtilbud og ved inklusionen. Og når du skriver om din søn og fx hans legekompetencer, bliver det tydeligt for mig hvad et specialtilbud kan. Nemlig at have tiden og rummet til at skrue ned for det faglige i en kort periode og fx arbejde med de sociale relationer.

og jo det gør man også i alene, men i en større gruppe og ikke den leget individuelle tilrettelagte. Har nogle gange grinet af  mig selv når jeg kunne høre mig selv guide i legen: "nu laver du burgere og sælger, det betyder du ikke kan købe noget". "Hvad mon du så siger til kunden?". "Nu var du jo spiderman, og spiderman kan???". "Når vi skal skal lege gemmeleg, skal du have 3 gemmesteder du kan vælge mellem; a, b og c. Hvor gemmer du dig?" Osv.

er sikker på din søn er er godt sted (lyder det som), men de er ikke gearet på samme måde som speicaltilbudet, men tilgengæld får han flere venner (ikke ekskluderet), og han presses også fagligt.

Anmeld Citér

4. august 2015

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Synes der er fordele og ulemper både ved et specialtilbud og ved inklusionen. Og når du skriver om din søn og fx hans legekompetencer, bliver det tydeligt for mig hvad et specialtilbud kan. Nemlig at have tiden og rummet til at skrue ned for det faglige i en kort periode og fx arbejde med de sociale relationer.

og jo det gør man også i alene, men i en større gruppe og ikke den leget individuelle tilrettelagte. Har nogle gange grinet af  mig selv når jeg kunne høre mig selv guide i legen: "nu laver du burgere og sælger, det betyder du ikke kan købe noget". "Hvad mon du så siger til kunden?". "Nu var du jo spiderman, og spiderman kan???". "Når vi skal skal lege gemmeleg, skal du have 3 gemmesteder du kan vælge mellem; a, b og c. Hvor gemmer du dig?" Osv.

er sikker på din søn er er godt sted (lyder det som), men de er ikke gearet på samme måde som speicaltilbudet, men tilgengæld får han flere venner (ikke ekskluderet), og han presses også fagligt.



ja det der vil desværre altid være fordele og ulemper, men nu må jeg se hvordan det gå for hvis han bliver ved med at så stille på den personlige udvikling, så må de gøre noget, for det er jo rimlige vigtigt hvis han skal lære at klare sig selv senere hen

ja jeg kunne godt forstille mig at det kunne se lidt komisk ud 

det er et ok sted hvis man tager kampen op, han havde ikke fået den hjælp han har, hvis det ikke var fordi jeg har kæmpet for det, da han skulle i første kl og der er desværre en del der ikke få hjælp fordi forældrene ikke kæmper for børnene 

han har desværre ikke nogen rigtige venner, alle dem i hans kl kan lide ham og acceptere ham som den han er, de vil gerne lege med ham men han vil ikke, der er en pige han er rigtig glad for, de leger sammen indimellem og hun driller ham (sjov drilleri som han selv er med på) han siger de er kærester (men det er pigen ikke enig i men hun syntes det er sjovt) så er der en anden pige som han var begyndt at lege med i sfo lige før sommerferien (også fra hans kl) 

også leger han jo indimellem med hans søster og hendes veninder, det er det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.