Hej, har fortrudt mit barns navn. Han er nu 1 år og 10 mdr og går i vuggestue. Vil det være helt uacceptabel at ændre navnet nu, eller tilføje et andet fornavn ? Hvis ja, hvordan kommer jeg så videre for det fylder i mit hovede hver eneste dag :-(
Trines svar
Hej Heyjune
Tak for dit spørgsmål. Et navn er jo noget personligt og ofte noget folk forbinder med bestemte mennesker, egenskaber eller ting. F.eks er navnet Emil tit forbundet med figuren fra Lønneberg og hans egenskaber som frækhed, nysgerrighed og kreativitet.
Andre navne kan måske får menneske til at tænke på dårlige oplevelser.
Du skriver ikke hvorfor du har fortrudt din søns navn og hvis det "bare" er fordi du heller vil have han skal hedde noget mere smart synes jeg ikke det er i orden. Heller ikke hvis du har fået at vide at et andet navn vil passe ham bedre.
Prøv også at tænk over hvorfor du har fortrudt, er det fordi du har fået dårlige oplevelser med en med det navn ellet er der for mange der hedder det. Jeg synes det skal være en vigtig grund hvis du skal skifte hans navn.
Jeg synes også det er vigtigt at kigge på om han kan sit eget navn og om han er stolt af det.
Når børn lærer sproget er de ofte meget optaget at navne, såsom mor , far og dem der er tæt på samt sig selv.
Har han svært ved sit navn eller kan han ikke sige det ser jeg ingen grund til ikke at ændre det. Her vil jeg anbefale at du over en periode bruger begge navne f.eks Elias Mikkel og så langsomt begynd at fjerne det gamle navn. Og husk at informer vuggestuen.
Du skal nok også foreberede dig på en del undren fra både andre forældre, familie og pædagoger så fortæl ærligt at du ikke kunne se ham som en Elias men mere som en Mikkel.
Du skal også tænke over at det kræve lidt tid at kontakte offentlige instancer og evt koster det også penge.
Fordelen er at du gør det nu inden han er for stor selvom det havde været bedre før han fik sprog.
Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk