Ny putte rutine - 12 måneder hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.126 visninger
5 svar
2 synes godt om
24. juli 2015

Mor til F

Hej piger

Vi har et stort problem herhjemme,  hvad angår putning af vores datter på 1 år.  Hun er meget svær,  at få til, at falde til ro.  Som regel er det eneste der virker,  at jeg tager hende med ind i det rum,  hvor hun/vi sover,  sætter hende på mit skød og aer hendes mave, mens jeg synger godnat sang for hende. 

Det kan tage en 10-15 minutter på gode dage, men andre dage kæmper hun virkelig imod, vrider sig, skriger og begynder at græde  Så er det stort set umuligt. 

Det er pt kun mig der putter - far har givet op,  det kan virkelig være hårdt,  at stå alene med det

Har i nogle gode råd til,  hvad jeg kan gøre for, at hun falde lettere i søvn? 

Når hun har sovet 1 times tid,  vågner hun og skriger/græder. Jeg kan putte hende i hendes seng igen. 

Herefter vågner hun som regel en gang i løbet af natten,  hvor far giver hende vand og ligger hende i hendes seng igen. Hvis hun skriger/græder kommer hun over i vores seng.  Her falder hun i søvn efter noget tid. 

Så vågner hun måske en gang mere og til sidst mellem 5/6. Hun sover bare først omkring kl 21,  så jeg er TRÆT! 

Bliver det bedre med tiden? Please! 

Jeg bliver da en levende zombie, når jeg starter op på ny uddannelse i næste uge. 

Jeg føler at jeg gør noget forkert,  når det eneste rytme hun har fast, er det tidspunkt hun vågner om morgenen øv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2015

Xolia

Der er håb forude ��

For snart 7 uger blev min mand indlagt på psykiatrisk pga depression. Jeg har 4 børn (11+8 år + 22 + 3 mdr). Jeg ammer den lille. 

Putteritualet for den ham på 22 mdr var at stå med ham i armene og synge indtil han "accepterede" at blive lagt ned. Nogle gange tog det 2 sange  (ca. 5 min) men oftest skulle vi igennem sangene MANGE gange hvilket var et problem når lillebror ikke ville ligge selv men kun snakke eller spise.

Jeg bad om hjælp hos kommunen da jeg hver aften havde venner eller familie til at være der for at hjælpe med at passe den lille imens jeg puttede. 

Lang historie kort så fik jeg beskeden fra kommunen om at hjælp om aftenen kunne jeg godt skyde en hvid pil efter men jeg skulle putte anderledes så han bare kunne lægges, Ja right! !!

Jeg udtænkte derfor et nyt Putteritual som jeg kunne overskue :

Nattøj, læse en bog (evt. under amning af den lille ) og så 2 Godnatsange og herefter Godnat. Så sagde jeg Godnat.  Jeg kommer ind og kigger til dig om 1/2/5 min osv. Første aften skreg han en time indtil jeg lige satte mig 2 min og holdt på hans hånd.

fra dag 2 brugte jeg så lige 1-2 min på at holde på hånden. Han sover nu efter Max 1-2 kig og oftest med det samme . Jeg tager ham ikke op imellem men siger Godnat og ligger ham ned og sidder lige 1 min...

vigtig at det er det samme hver aften  og at I ikke giver jer. Tror det er gået så nemt fordi han har kunne mærke at mor mener det. Vågner han så er der igen 2 sange og Godnat ; -)

Pøj pøj med projektet

-Xolia-

Anmeld Citér

25. juli 2015

Mor til F

Xolia skriver:

Der er håb forude ��

For snart 7 uger blev min mand indlagt på psykiatrisk pga depression. Jeg har 4 børn (11+8 år + 22 + 3 mdr). Jeg ammer den lille. 

Putteritualet for den ham på 22 mdr var at stå med ham i armene og synge indtil han "accepterede" at blive lagt ned. Nogle gange tog det 2 sange  (ca. 5 min) men oftest skulle vi igennem sangene MANGE gange hvilket var et problem når lillebror ikke ville ligge selv men kun snakke eller spise.

Jeg bad om hjælp hos kommunen da jeg hver aften havde venner eller familie til at være der for at hjælpe med at passe den lille imens jeg puttede. 

Lang historie kort så fik jeg beskeden fra kommunen om at hjælp om aftenen kunne jeg godt skyde en hvid pil efter men jeg skulle putte anderledes så han bare kunne lægges, Ja right! !!

Nattøj, læse en bog (evt. under amning af den lille ) og så 2 Godnatsange og herefter Godnat. Så sagde jeg Godnat.  Jeg kommer ind og kigger til dig om 1/2/5 min osv. Første aften skreg han en time indtil jeg lige satte mig 2 min og holdt på hans hånd.

fra dag 2 brugte jeg så lige 1-2 min på at holde på hånden. Han sover nu efter Max 1-2 kig og oftest med det samme . Jeg tager ham ikke op imellem men siger Godnat og ligger ham ned og sidder lige 1 min...

vigtig at det er det samme hver aften  og at I ikke giver jer. Tror det er gået så nemt fordi han har kunne mærke at mor mener det. Vågner han så er der igen 2 sange og Godnat ; -)

Pøj pøj med projektet

-Xolia-

Tak for dit svar

Jeg har bestemt ikke tænkt mig,  at give op, da det er mig der skal have styringen,  ikke min 1 år gamle datter. 

Altså hun får selvfølgelig nattøj på + børstet tænder først,  hvorefter hun bliver tilbudt vand af kop,  da hun som regel er meget tørstig om aftenen. 

Og herefter går vi ind i sove rummet  og får aet mave og synger godnat sang

Men når hun så er faldet til ro og jeg nærmer mig hendes seng,  for at ligge hende, begynder de vilde protester - har aldrig oplevet det før? 

Igår aftes var specielt slem,  da hun blev ved på samme måde,  lige meget hvor mange gange jeg lagde hende ned,  kyssede hendes kinder og sagde godnat (præcis som jeg plejer,  når hun ikke falder i søvn med det samme).

Til sidst blev jeg nødt til,  at ligge hende i vores seng, jeg lagde mig ved siden af med en hånd på hendes mave - så gik der 2 min og hun  sov. 

Synes godt nok, det er mærkeligt.  For når jeg er alene med hende om dagen i weekenden (lørdag) er hun noget lettere at putte. 

Anmeld Citér

25. juli 2015

Mor til F

Xolia skriver:

Der er håb forude ��

Pøj pøj med projektet

-Xolia-

Tak for dit svar

Jeg har bestemt ikke tænkt mig,  at give op, da det er mig der skal have styringen,  ikke min 1 år gamle datter. 

Altså hun får selvfølgelig nattøj på + børstet tænder først,  hvorefter hun bliver tilbudt vand af kop,  da hun som regel er meget tørstig om aftenen. 

Men når hun så er faldet til ro og jeg nærmer mig hendes seng,  for at ligge hende, begynder de vilde protester - har aldrig oplevet det før? 

Igår aftes var specielt slem,  da hun blev ved på samme måde,  lige meget hvor mange gange jeg lagde hende ned,  kyssede hendes kinder og sagde godnat (præcis som jeg plejer,  når hun ikke falder i søvn med det samme).

Til sidst blev jeg nødt til,  at ligge hende i vores seng, jeg lagde mig ved siden af med en hånd på hendes mave - så gik der 2 min og hun  sov. 

Synes godt nok, det er mærkeligt.  For når jeg er alene med hende om dagen i weekenden (lørdag) er hun noget lettere at putte. 

Anmeld Citér

27. juli 2015

Xolia

Mor til Freia <3 skriver:

Tak for dit svar

Det er mega svært, men prøv at lade være med at give efter for så ER det hende som bestemmer ��

Damen fra kommunen sagde det godt kunne tage lang tid at omvende men jeg var heldig. Hun sagde dog at hvis man går ind ofte med 1-2 min mellemrum når de græder tager de ikke skade. Og så er det ind og igen sige godnat og lægge hende ned og sige " jeg kommer ind igen om 2 min". Når hun så ikke græder kan de 2 min strækkes så hun ikke bliver unødigt forstyrret.

Hvis han kegler helt ud herhjemme og jeg ikke kan gå til og fra pga. amning tager jeg ham helt op... glemmer lige alt om putning og starter så forfra. Det har virket her...

Husk også at hun naturligvis skal være træt. Prøv evt at rykke tiden +/- 15-30 min hvis hun virker for træt/ frisk så det er trætheden der styrer og ikke tiden ��

Anmeld Citér

27. juli 2015

bvk

Vi er ved at træne putning af vores op 14 mdr og pt går det fremad. .

Efter nattøj mv kommer hun ind på værelset, bliver sat i sengen.  Jeg beder hende om at ligge sig, hvilket hun (sært nok) gør.

Så nusser vi lidt og siger Godnat. Jeg sidder så og aer hende i hivedet/på maven mv,  af af om hun ligger på siden eller ej. Hun rejser sig selvfølgelig,  men bliver bare lagt ned igen. 

Efter 10 min plejer hun at skælde ud, men vi insisterer på hun skal blive i sengen.  Det tager op i mod en time, men det bliver nemmere og nemmere. Når hun selv falder i søvn sover hun også tungere og det er nemmere at putte hende igen senere på natten..

(Vi brugte samme metode med storesøster, det tog lidt tid, men hun sov perfekt fra hun var 1.5 år, og accepterer sin seng. )

Beklager hvis det blev rodet, men er lige presset på tid)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.