Hvordan forholder pædagoger sig til søvn i VS?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.040 visninger
9 svar
8 synes godt om
23. juli 2015

mortilsilke

Tænk at vores lille vildbasse snart er 1 år gammel! Der er kun 2 måneder til. 

Nå, men det betyder jo også at hun skal til at starte i VS, da jeg og faren starter i skole til august. Hvis det stod til mig var jeg hjemmegående mor, men det sker altså bare ikke 

Min datter var jo ret så lille, 2 kg og 40 cm - og født for tidlig. Hun har egentlig kun et par ting pga den tidlige fødsel. 1 - hun er bagud grov motorisk, hun møber sig rundt og kæmper for at kravle, men den er der altså ikke endnu. 2 - hun er sensitiv, og det kan tydeligt mærkes. Og sidst men ikke mindst - søvnen!  Vi har i over 3 måneder nu prøvet at lære hende at sove for sig selv, på alle tænkelige måder jeg har læst og hørt mig frem tid, men hun kan bare ikke. Vores rygge må acceptere at vi skal vugge vores 10 kg tunge barn , men jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan forholder vuggestuerne til børn der har det sådan?  Vil meget gerne høre erfaringer hvis i har vugge børn der går i VS, hvordan det blev tacklet osv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

nu er/var mine børn dagplejebørn, så jeg ved desværre ikke noget omkring hvordan vuggestuer har det med det, men jeg tænker at de og I i samarbejde får arbejdet med at hun skal falde i søvn på samme måde som de andre... min kusines søn skulle også falde i søvn ved at man holdt ham i hånd og så skulle der være stille omkring ham, men da han begyndte i vuggestue blev han stille og roligt vænnet til at falde i søvn selv og sove til trods for lyde omkring ham...

hvad gælder det med at kravle, så hverken kravlede eller gik jeg før jeg var 18 mdr. og mine forældre og sundhedsplejerske mistænkte der var noget galt, men en dag gik jeg bare og lærte så at kravle bagefter...

Anmeld Citér

23. juli 2015

FrkHS

Jeg arbejder som vuggestuepædagog og der tager vi meget hensyn til barnets enkelte behov, og møder barnet hvor det er. Det er super vigtigt i informere pædagogerne om at jeres datter er for tidligt født og har enkelte udfordringer med sig - bla søvnen. Som pædagog er det virkelig rart at vide, at der ligger mere bag, end en måske tilegnet vane.

jeg tænker i sammen med pædagogerne på stuen finder den bedste løsning. Det er en kæmpe omvæltning for jeres datter at starte i vuggestue, måske så stor, at det at skulle sove i krybbe/barnevogn går hen og blot bliver en del af alt det nye og hun bare falder i søvn. Hun kommer Også til at bruge mere energi og bliver meget mere naturligt træt

I kan være helt rolige - jeres datter skal nok komme til at sove.

Anmeld Citér

23. juli 2015

mortilsilke

FrkHS skriver:

Jeg arbejder som vuggestuepædagog og der tager vi meget hensyn til barnets enkelte behov, og møder barnet hvor det er. Det er super vigtigt i informere pædagogerne om at jeres datter er for tidligt født og har enkelte udfordringer med sig - bla søvnen. Som pædagog er det virkelig rart at vide, at der ligger mere bag, end en måske tilegnet vane.

jeg tænker i sammen med pædagogerne på stuen finder den bedste løsning. Det er en kæmpe omvæltning for jeres datter at starte i vuggestue, måske så stor, at det at skulle sove i krybbe/barnevogn går hen og blot bliver en del af alt det nye og hun bare falder i søvn. Hun kommer Også til at bruge mere energi og bliver meget mere naturligt træt

I kan være helt rolige - jeres datter skal nok komme til at sove.

Puha, du beroligede mig meget med dit svar! Tak for det 

Anmeld Citér

23. juli 2015

lineog4

mortilsilke skriver:

Nå, men det betyder jo også at hun skal til at starte i VS, da jeg og faren starter i skole til august. Hvis det stod til mig var jeg hjemmegående mor, men det sker altså bare ikke 

Min datter var jo ret så lille, 2 kg og 40 cm - og født for tidlig. Hun har egentlig kun et par ting pga den tidlige fødsel. 1 - hun er bagud grov motorisk, hun møber sig rundt og kæmper for at kravle, men den er der altså ikke endnu. 2 - hun er sensitiv, og det kan tydeligt mærkes. Og sidst men ikke mindst - søvnen!  Vi har i over 3 måneder nu prøvet at lære hende at sove for sig selv, på alle tænkelige måder jeg har læst og hørt mig frem tid, men hun kan bare ikke. Vores rygge må acceptere at vi skal vugge vores 10 kg tunge barn , men jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan forholder vuggestuerne til børn der har det sådan?  Vil meget gerne høre erfaringer hvis i har vugge børn der går i VS, hvordan det blev tacklet osv. 

Min datter var et vugge og amme barn da hun startede i vuggesue som 15 mnd. Ydermere sov hun næsten aldrig mere end 45 min af gangen.

Jeg forklarede om det i vuggestuen og var som dig bekymret, hvad nu med mit lille pus ville hun ingen søvn form den 3 dag i vuggestuen spurgte pædagogen om hun ikke måtte prøve at ligge hende, jo jo (og ha ha nu får du at se min datter ikke er nem). Pædagogen kom tilbage små 5 min efter og jeg rejste mig straks for tænkte min datter lå hysterisk i krybben, men næ  nej hun havde lagt sig ned og lukket øjnene og sov. 

Hun lærte det aldrig der hjemme, men i vyggestuem sov hun når hun blev lagt og aldrig under 2 timer.

Anmeld Citér

23. juli 2015

mortilsilke

lineog4 skriver:

Min datter var et vugge og amme barn da hun startede i vuggesue som 15 mnd. Ydermere sov hun næsten aldrig mere end 45 min af gangen.

Jeg forklarede om det i vuggestuen og var som dig bekymret, hvad nu med mit lille pus ville hun ingen søvn form den 3 dag i vuggestuen spurgte pædagogen om hun ikke måtte prøve at ligge hende, jo jo (og ha ha nu får du at se min datter ikke er nem). Pædagogen kom tilbage små 5 min efter og jeg rejste mig straks for tænkte min datter lå hysterisk i krybben, men næ  nej hun havde lagt sig ned og lukket øjnene og sov. 

Hun lærte det aldrig der hjemme, men i vyggestuem sov hun når hun blev lagt og aldrig under 2 timer.

Åh Line. Det er jo fantastisk, håber det samme sker her! 

Anmeld Citér

23. juli 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min erfaring er også at de fleste børn sover fint i vuggestuen selvom de ikke sover derhjemme. Min datter skulle helst vugges i barnevognen. Meget og længe. Men i vuggestuen bliver hun bare lagt i krybben og så sover hun. Herhjemme vil hun stadig vugges lidt inden hun lægger sig til middag

Anmeld Citér

23. juli 2015

Lilott

mortilsilke skriver:

Da min søn startede i vuggestue kunne han heller ikke falde i søvn selv. I starten når de skulle putte ham gik en af pædagogerne rundt med barnevognen indtil han faldt i søvn og efter et stykke tid lærte han at give sig til at sove når han blev lagt i vognen. Vi skulle dog stadig vugge ham eller gå rundt med vognen herhjemme for at han kunne falde i søvn

Anmeld Citér

23. juli 2015

MysteriousAngel

Vores datter skulle også altid vugges. Men ikke i dagplejen. Der lagde hun sig ned og sov. 

Anmeld Citér

23. juli 2015

Mor1986

mortilsilke skriver:

Tro mig de skal nok finde ud af at få hende til at sove. Det er ikke første gang de har oplevet et barn der skulle hjælpes.

vores datter nægtede hjemme at sove i barnevognens til middag så jeg frygtede det da hun skulle i dagpleje. Men hun affandt sig med det samme med det var sådan det var. 

Jeg havde selv et dagpleje barn som skulle trilles i søvn. Og ofte vågnede barnet efter en halv time -45 min og skulle vugges igen. De første dage var hårde for barnet gav sig ikke og jeg havde også andre børn. Men efter nogle dage fandt barnet ud af at man blev altså ikke trillet i søvn. Og så kunne man være nok så sur. Jeg var selvfølgelig ved barnet så det ikke lå selv og var ked af det. Men det vidste hele tiden jeg var der. 

Jeg ved ikke hvordan de gør i en vuggestue. De har jo den fordel de er flere pædagoger end dagplejen. Men få en god snak med dem om jeres tanker omkring det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.