far på kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.573 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. juli 2015

Anonym trådstarter

Hej.

Min x og jeg er virkelig uvenner. Jeg har jo ret til at søge bidrag fra ham hver måned. Han betaler i forvejen til en anden x han har barn med. 

Han er på kontanthjælp og får udbetalt 5000 kr fordi han ikke har fast adresse. 

Kan det virkelig passe han ikke får mere når han har dokumentation på at han betaler sammenlagt over 2400 kr om måneden i børnebidrag? 

Han påstår han ikke kan få mere og er virkelig sur over jeg vil "tage" de penge fra ham men jeg er studerende på barselsdagpenge. Jeg kan ikk klare mig uden!

Kan vi virkelig ikk få hjælp så vi begge kan overleve? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej.

Min x og jeg er virkelig uvenner. Jeg har jo ret til at søge bidrag fra ham hver måned. Han betaler i forvejen til en anden x han har barn med. 

Kan det virkelig passe han ikke får mere når han har dokumentation på at han betaler sammenlagt over 2400 kr om måneden i børnebidrag? 

Han påstår han ikke kan få mere og er virkelig sur over jeg vil "tage" de penge fra ham men jeg er studerende på barselsdagpenge. Jeg kan ikk klare mig uden!

Altså han kan jo trække dem fra i skat.

Men jeg mener også at have læst noget om at studerende og kontanthjælpsmodtagere kan få kommunen til et betale det for dem. Nok hvor de så skal betale det tilbage når de engang tjener penge selv.

Anmeld Citér

11. juli 2015

Trine89

Du skal bare tage den igennem statsamtet så er det kommunen/udbetaling Danmark ( kan ikke huske hvem af dem det er ) der står for udbetaling til dig. Og så sørger de selv for at hente pengene ind hos faren, og hvis han vælger ikke at betale til dem løber der bare renter på. 

Anmeld Citér

11. juli 2015

tribk

Anonym skriver:

Hej.

Nu er jeg ikke særlig god til at tolke det der står i det her link  https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=166544

Men som jeg forstår det så skulle han gerne være "bidragspligtig" og være berettiget til noget mere.

Om det så har noget med hans manglende adresse at gøre skal jeg ikke kunne sige. Men altså, han slipper ikke for at forsørge de børn.

Anmeld Citér

11. juli 2015

Anonym trådstarter

Nej jeg kan bare ikke forstå hvis han ikk kan få mere udbetalt. Han er jo forpligtet til at betale men det er godt nok også mange penge at undvære når man ikke får mere selv. 

Synes bare det er "unfair" set fra hans side at da vi var sammen fik han 2000 mere end nu selvom han var afhængig af min indkomst men nu får han det mindre selvom han jo stadig er forsøger af sine 2 børn og ikke længere er afhængig af forsørgerpligten...

Det undre mig bare virkelig meget...

Anmeld Citér

11. juli 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Hej.

jeg er selv på kontanthjælp og da min eks og jeg gik fra hinanden i 2012 kunne jeg få et "samværstilskud" fra kommunen som var 41 kr pr døgn jeg havde min søn på samvær... jeg ved ikke om man stadig kan få det, men jeg havde 360 kr. om måneden så det hjalp meget at jeg kunne få de penge ekstra...

Anmeld Citér

11. juli 2015

female

Hej.

Efter kontanthjælpsreformen sondres der mellem uddannelseshjælp og kontanthjælp. Eftersom du skriver kontanthjælp modtager din ex hjælp efter Las paragraf 25. Ud fra beløbets størrelse formoder jeg, at han er under 30 år. Derfor modtager han hjælp efter stk. 3,1-9. 

Du skriver kun nettobeløbet, derfor er jeg ikke helt sikker på bruttobeløbet, men han modtager formentlig hjælp efter stk. 6 (fyldt 25 år udeboende), eller nr 8 (under 25 år udeboende). I så fald kan han modtage et tillæg svarende til bidraget, dog højest normalbidraget. Hjemlen hertil er i las paragraf 25, stk 4. 

Hvis din ex ikke modtager hjælp efter en af de to paragraffer, er du velkommen til at skrive, hvilken han så modtager hjælp efter, så skal jeg fortælle, om han er berettiget til tillæg. 

Anmeld Citér

11. juli 2015

Anonym trådstarter

female skriver:

Efter kontanthjælpsreformen sondres der mellem uddannelseshjælp og kontanthjælp. Eftersom du skriver kontanthjælp modtager din ex hjælp efter Las paragraf 25. Ud fra beløbets størrelse formoder jeg, at han er under 30 år. Derfor modtager han hjælp efter stk. 3,1-9. 

Du skriver kun nettobeløbet, derfor er jeg ikke helt sikker på bruttobeløbet, men han modtager formentlig hjælp efter stk. 6 (fyldt 25 år udeboende), eller nr 8 (under 25 år udeboende). I så fald kan han modtage et tillæg svarende til bidraget, dog højest normalbidraget. Hjemlen hertil er i las paragraf 25, stk 4. 

Hvis din ex ikke modtager hjælp efter en af de to paragraffer, er du velkommen til at skrive, hvilken han så modtager hjælp efter, så skal jeg fortælle, om han er berettiget til tillæg. 

Han er 27 år og udeboende :-)

Anmeld Citér

11. juli 2015

female

Anonym skriver:

Han er 27 år og udeboende :-)

Okay så modtager han højest sandsynligt hjælp efter las paragraf 25, stk 3, nr 6 og kan derfor få tillæg efter las 25, stk 4. Send ham op på ydelseskontoret med dokumentation for bidraget, så I begge kan få økonomien til at hænge sammen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.