Hjælp til at forstå regler m.m.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

809 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juli 2015

Anonym trådstarter

Halløjsa baby.dk

Jeg har lige et par spørgsmål angående økonomi. Håber virkelig nogle kan hjælpe mig lidt. 

Jeg står i en lidt træls situation, at jeg havde fået en elevplads med dato for opstart. 3 dage før jeg skulle starte, ringede han og sagde at han havde sat jobbet til anden side 

Virkelig frustrerende, da dette ligesom ødelagde hele vores økonomi. Jeg gik på skole, men havde selvfølgelig meldt mig ud. Dette medfører jo så at jeg ingen SU får i sommerferien/juli måned. Det er hvad det er. Vi har en opsparing og vi klarer os på det, så vi ikke skal låne penge. 

Jeg starter igen til august på uddannelse - anden retning, da jeg har svært ved at finde elevpladser, men søger stadig elevpladser. 

Spørgsmål:

Min kæreste og jeg ønsker os brændende et barn. Min kæreste er 34, jeg 27 og kan mærke at det fylder utrolig meget i vores hverdag. Men hvad har jeg af muligheder, i forhold til økonomi? - Det har holdt mig/os tilbage, da jeg i snart et år har forsøgt at finde en elevplads. 

Den uddannelse jeg starter på er et grundforløb, dvs. ca. 20 uger, hvor jeg vil modtage SU. 

Hvis jeg får en elevplads, vil det være elevløn jeg er på. Hvilke muligheder vil jeg da have, hvis jeg bliver gravid?

Muligheden er selvfølgelig at vente, hvilket selvfølgelig kan lade sig gøre, men det er svært, men det kender I vel til, som også har være skrukke. - og ikke mindst haft en mand der er ligeså skruk  

Men en god løsning ville ikke være dårligt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2015

Tiggi

Uden at være 100 % sikker, så tror jeg da at jeg har en fornemmelse af systemet .

Hvis du går på barsel under su-periode så er du berettiget til de 12 ekstra su-klip som normalt. (læs reglerne på SU's hjemmeside)  http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/Sider/default.aspx 

Hvis du går på barsel under elevperiode er du vidst berettiget til elevløn, men afhænger af hvilket fagområde vi taler om Der skal du tale med din fagforening om dine rettigheder så du kan få at vide hvad satsen er og hvor lang barsel man får

Held og lykke med projektet når i kommer så langt, om det bliver under uddannelse eller efter 

Anmeld Citér

8. juli 2015

Tiggi

Men du får nok svært ved at få en elevplads hvis du er gravid og skal holde pause midt i praktikken, idet at det jo ikke er i virksomhedens interesse og de derfor kan fravælge dig Lige vær opmærksom på det. 

Anmeld Citér

9. juli 2015

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. 

Som udgangspunkt vil jeg ikke kunne få SU-klip, da det kun er et grundforløb(20 uger) - og skal jo lige lave babyen først og nå et stykke hen før jeg vil kunne få barsel 

Jeg er helt med på at det vil minimere mine chancer for elevplads, hvis jeg er gravid. - Derfor vil jeg selvfølgelig allerhelst at jeg får en elevplads og så bliver gravid efterfølgende. Altså sådan så jeg opfylder de "krav" fagforeningen stiller i forhold til at kunne få barsel. 

Men, hvis jeg nu bliver gravid og er på det der grundforløb, vil jeg så have nogen som helst muligheder for barsel, hvis jeg ikke kan få SU? - Altså udover eventuelt kontanthjælp? Jeg har aldrig været på kontanthjælp og har heller ikke lyst til det. Så vil jeg hellere vente med barn til jeg/vi selv kan få det til at hænge sammen. 

Anmeld Citér

9. juli 2015

Tiggi

Anonym skriver:

Tak for jeres svar. 

Som udgangspunkt vil jeg ikke kunne få SU-klip, da det kun er et grundforløb(20 uger) - og skal jo lige lave babyen først og nå et stykke hen før jeg vil kunne få barsel 

Jeg er helt med på at det vil minimere mine chancer for elevplads, hvis jeg er gravid. - Derfor vil jeg selvfølgelig allerhelst at jeg får en elevplads og så bliver gravid efterfølgende. Altså sådan så jeg opfylder de "krav" fagforeningen stiller i forhold til at kunne få barsel. 

Men, hvis jeg nu bliver gravid og er på det der grundforløb, vil jeg så have nogen som helst muligheder for barsel, hvis jeg ikke kan få SU? - Altså udover eventuelt kontanthjælp? Jeg har aldrig været på kontanthjælp og har heller ikke lyst til det. Så vil jeg hellere vente med barn til jeg/vi selv kan få det til at hænge sammen. 

Tror at du må enten tale med skolen eller udbetaling danmark

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.