Min kærestes økonomi.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.329 visninger
7 svar
13 synes godt om
6. juli 2015

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg, er lige flyttet sammen.. Vi har været sammen i et år, og bor nu sammen. Vi hr begge barn fra tidligere.. 

Men, nu har vi begge adresse samme sted dvs samme postkasse og det er mig der tømmer den oftes.. Da vi flyttede sammen spurgte jeg ham om hans udgifter og han oplyste mig om dem han havde så jeg kunne ligge budget udfra det. 

Jeg er på SU og han har en alm løn, så vi har ikke forfærdentligt mange penge men det går an! 

Men, tilbage til det med postkassen. Der kommer mange breve til ham, inkasso breve.... Dvs han har jo ikke fortalt mig om alle de penge han skylder.. Jeg læser ikke hans breve, da det jo er hans private, men jeg kan se det er fra inkasso firmaer og mange forskellige... Han åbner dem og ligger dem i samme hjørne, for så at smide dem ud tror jeg.. De er hvert fald væk af og til.. Har læst lidt på dem i smug, og det er penge han skylder.. Men han er typen der leger struds og stikker hovedet i en busk og håber på det forsvinder... 

Jeg har sådan lyst til at sige, at jeg godt kan fornemme han skylder nogle penge væk.. Om ikke vi skal få styr på det, så han evt kan begynde at afbetale lidt hver måned.. (Aner ikke hvad han afbetaler nu eller om han overhovedet afbetaler noget..) men der er nogle der ikke får deres penge hvert fald.. Men ved ikke om jeg bare skal lade ham styrer det alene eller om det er okay jeg  blander mig.. Hvis han syntes jeg skulle have noget af vide så havde han vel allerede inddraget mig i det.. 

Kan jeg tillade mig at blande mig i hans penge fortid? Så længe jeg får penge til vores fælles nuværende udgifter..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2015

Fremad

Ja, det kan og vil få kæmpe konsekvens for dig og jer at han skylder, er i inkasso og ikke betaler....

En veninde oplevede det samme, selv banken havde sendt ham til inkasso..... Og endte med at skyde over 2 millioner væk... Og brevene blev ved at komme i postkassen.....

Så ja spørg direkte om hvad der sker, om I ikke skal sætte jer ned og få ringet rundt og få ordnet det... Hvis det ikke er forsent.... Og sig du skal vide om der popper mere op....det er for mig ikke fair at bringe dig i sådan en situation....

Anmeld Citér

6. juli 2015

Isabell's mor

I er lige flyttet sammen og I prøver at skabe en hverdag/fremtid sammen, så ja du har ret til at blande dig i hans penge sager, som måske en dag kommer til at have følger for dig! 

Anmeld Citér

6. juli 2015

energystar

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg, er lige flyttet sammen.. Vi har været sammen i et år, og bor nu sammen. Vi hr begge barn fra tidligere.. 

Men, nu har vi begge adresse samme sted dvs samme postkasse og det er mig der tømmer den oftes.. Da vi flyttede sammen spurgte jeg ham om hans udgifter og han oplyste mig om dem han havde så jeg kunne ligge budget udfra det. 

Jeg er på SU og han har en alm løn, så vi har ikke forfærdentligt mange penge men det går an! 

Men, tilbage til det med postkassen. Der kommer mange breve til ham, inkasso breve.... Dvs han har jo ikke fortalt mig om alle de penge han skylder.. Jeg læser ikke hans breve, da det jo er hans private, men jeg kan se det er fra inkasso firmaer og mange forskellige... Han åbner dem og ligger dem i samme hjørne, for så at smide dem ud tror jeg.. De er hvert fald væk af og til.. Har læst lidt på dem i smug, og det er penge han skylder.. Men han er typen der leger struds og stikker hovedet i en busk og håber på det forsvinder... 

Jeg har sådan lyst til at sige, at jeg godt kan fornemme han skylder nogle penge væk.. Om ikke vi skal få styr på det, så han evt kan begynde at afbetale lidt hver måned.. (Aner ikke hvad han afbetaler nu eller om han overhovedet afbetaler noget..) men der er nogle der ikke får deres penge hvert fald.. Men ved ikke om jeg bare skal lade ham styrer det alene eller om det er okay jeg  blander mig.. Hvis han syntes jeg skulle have noget af vide så havde han vel allerede inddraget mig i det.. 

Kan jeg tillade mig at blande mig i hans penge fortid? Så længe jeg får penge til vores fælles nuværende udgifter..

Dit indlæg kunne være skrevet af mig for nogle år siden! Det er fuldstændig som om at det er skrevet af mig :-o 

Hos os kom inkasso en dag og bankede på døren!! Efterfølgende tændte jeg fuldstændig af! Han blev sur over at jeg blandede mig, men lovede til sidst, at han ville være mere informativ om de penge han skyldte osv. Der gik et stykke tid og inkasso bankede igen på døren. Denne gang flejnede jeg mere end jeg troede var muligt! 

Jeg har et barn fra tidligere og han skal bestemt ikke opleve at inkasso kommer og banker på døren! Vi talte, snakkede og råbte - men jeg var helt klar i min udmelding. Tag ansvar, få lavet aftaler osv ellers skal jeg ikke være sammen med dig. Bum! Og det hjalp. Han står stadig i rki, men får lavet aftaler og betaler af på gælden. Han tager nu ansvar og det var det jeg havde brug for!

Synes bestemt du skal konfrontere ham med det - det er forfærdeligt at se alle de breve der kommer! Og en dag besøger inkasso sikkert også jer.. 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Er enig med de andre. Du skal blande dig og I skal sammen finde en løsning på jeres økonomi. 

Det kan være jeg er gammeldags, hvad økonomi angår, men når man bor sammen, er økonomi fælles og ikke noget man styrer hver for sig, da man jo har fælles udgifter.

Min kæreste gennem 2,5 år og jeg er lige flyttet sammen - og her er det ikke noget der hedder dit eller mit - det hedder vores. Vi har fælles lønkonto, fælles budgetkonto, fælles opsparingskonto osv. Dvs. at vi begge to er 100% inde over økonomien.

Jeg er også på SU og min kæreste arbejder og har en god løn. Jeg har to børn fra tidligere forhold, men alt er slået sammen. 

Min pointe er, at når man slår sig ned sammen, har man også pligt til at kende hinandens økonomi 100% - også selvom man ikke har fælles konti som vi. 

Som du selv skriver, kan du se at brevene kommer fra inkasso - så allerede der, synes jeg at du har et godt udgangspunkt for at få en god snak med din kæreste om det. Hvis han er kommet derud, hvor det er uoverskueligt at finde rede i økonomien, har han jo brug for hjælp og måske et spark i røven til at få gjort noget ved det

Anmeld Citér

10. juli 2015

flowerpot3

Anonym skriver:

Har du taget snakken med dín kæreste?

Anmeld Citér

10. juli 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

jeg ved ikke om dig og din kæreste har fået talt sammen og om I har fundet nogen løsning... men herhjemme har vi også stået i samme situation - bare omvendt...

min datters far og min svigermor hjalp mig med at få lavet aftaler med de forskellige inkasso firmaer, så jeg kunne betale tilbage og nu 2½ år senere er jeg stort set gældfri... 

du er velkommen til at skrive en personlig besked hvis du vil snakke mere... 

Anmeld Citér

11. juli 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Babyklar87 skriver:

Er enig med de andre. Du skal blande dig og I skal sammen finde en løsning på jeres økonomi. 

Det kan være jeg er gammeldags, hvad økonomi angår, men når man bor sammen, er økonomi fælles og ikke noget man styrer hver for sig, da man jo har fælles udgifter.

Min kæreste gennem 2,5 år og jeg er lige flyttet sammen - og her er det ikke noget der hedder dit eller mit - det hedder vores. Vi har fælles lønkonto, fælles budgetkonto, fælles opsparingskonto osv. Dvs. at vi begge to er 100% inde over økonomien.

Jeg er også på SU og min kæreste arbejder og har en god løn. Jeg har to børn fra tidligere forhold, men alt er slået sammen. 

Min pointe er, at når man slår sig ned sammen, har man også pligt til at kende hinandens økonomi 100% - også selvom man ikke har fælles konti som vi. 

Som du selv skriver, kan du se at brevene kommer fra inkasso - så allerede der, synes jeg at du har et godt udgangspunkt for at få en god snak med din kæreste om det. Hvis han er kommet derud, hvor det er uoverskueligt at finde rede i økonomien, har han jo brug for hjælp og måske et spark i røven til at få gjort noget ved det

En lille kommentar til dette.

Af mange grunde er det rigtig smart at have separate konti - i hvert fald én! Hvis en af Jer fx dør, så bliver alle konti som regel fastfrosset, indtil boet er gjort op, jf Finansrådets regulativer.

http://www.finansraadet.dk/Politik/Pages/henstillinger/spaerring-ved-doedsfald.aspx

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.