Jeg har nu lavet nogle principper for måltidernes sammensætning og varighed som jeg synes fungerer og giver både barn og forældre noget ro og regelmæssighed - Jaja Emma Gad har ikke levet forgæves, og faktisk var hun ikke helt tosset.
Vi starter dagen kl. 6.30 sharp og tager den første halve time med hygge i vores seng (mens mor vågner og far tager afsted på arbejde). Så står vi op. Sofie får lidt legetøj med på stuegulvet og jeg laver en portion havregrød med lidt syltetøj + smørklat.
Derefter passer det faktisk, at måltider bliver serveret med 4 timers interval (fra sidste måltids sluttidspunkt). Morgenmad kl. ca. 07 og herefter ca:11: Middagsmad af resterne fra i går aftes, kl. 15; fingermad: Knækbrød el. rugbrød med pålæg, frugtstave, ostestave med øko-sød i kop, kl. 19: aftensmad med os (ofte groft moset)+økosød i kop. Før vi går i seng 22-23: 250 ml. gul allomin.
Jeg har besluttet, at et måltid varer 30 min. Hvis Sofie er sulten, skal hun nok sørge for at gufle i sig, og hvis hun hellere vil glane efter hunden eller smatte mælken rundt på bordpladen efter 30 minutter, - ja så er hun ikke mere sulten, og så stopper måltidet.
Jeg tilbyder rigeligt med mad i den halve time, målidet varer, og jeg tror på, at er barnet sultent, så åbner det munden mod alt, der kan spises.
Èt af menneskets mest basale behov er føde, og har barnet behov herfor, så vil det søge føden indtil behovet er mættet.
Det varierer utroligt meget, hvor meget Sofie har lyst til at spise. Hér i eftermiddag spiste hun 1/2 skive rugbrød med smør og kyllingepølse? 1/2 kiwi i bidder + 4 pastaskruer og drak 2 slurke mælk. Derefter havde hun kun interesse i Nixon (vores tålmodige labrador). Til aften spiste hun så 2 dl. græsk gyros (moset) og drak 175 ml. sødmælk på 15 min. mens hun grinede og hvinede (faderen fik lige en succesoplevelse dér).
I øvrigt Jeanette, så ser din datter da aldeles glad, rask og velnæret ud. Hun får/tager, hvad hun skal have. Mener jeg.
:) Helle
Anmeld