mad igen igen igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

889 visninger
10 svar
0 synes godt om
3. april 2008

Tikki

Jeg er i tvivl om, hvor meget jeg kan forvente min datter skal spise og drikke. Min sundhedsplejerske kunne ikke svare på det, så jeg må lige høre lidt ekspertviden så :D

Min datter spiser og drikker rundt regnet således på en dag (hun er 9 måneder om 1 uge) :
Kl. ca. 7.30-8.00: ca 1,5 dl havre/hirsegrød og 5-6 små stykker banan. Ca. 1/4 glas vand
Kl. ca. 11-11.30: ca. 1/2 skive mørkt rugbrød med smørreost eller andet pålæg, lidt avokado, lidt revet agurk eller andet vi lige finder, ca. 1/2 glas vand
Kl. ca. 15.00: ca. 1 dl A38 med lidt frugt, ca. 1/4 skive rugbrød og evt. lidt rester fra gårsdagens aftensmad, ca. 1/2 glas vand
Kl. ca. 18.00: vores mad - spiser måske 1,5 dl og drikker ca. 1/2 glas vand

Hun sover normalt fra kl. 19.30 til kl. 7.15 hver nat, men er nu den sidste uge også begyndt at vågne kl. 22 og vil have 200 ml mme i flaske (har prøvet med vand, men det er ikke godt nok)- hun har ellers i 2 måneder nu ikke ville tage flaske eller drikke mælk overhovedet. Mærkeligt. Får hun mon for lidt mad om dagen?? Synes det er svært at presse et ekstra måltid ind. Synes i forvejen at vi spiser konstant. Hun vil ikke rigtig have mere mad ved måltiderne og vil stadig ikke drikke mælk af hverken glas eller flaske om dagen.

/Jeanette, der endnu en gang pludselig blev lidt forvirret over det madhalløj

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2008

bette

synes det lyder helt i orden det hun spiser.. tror endda hun spiser mere en hva mikkel gør..
ang det med natmaden.. tjaa kan vi ikke håbe det bare lige er en periode?
du kunne også prøve at lave lidt mindre til hende fra gang til gang

Anmeld

3. april 2008

Marco2

Hold da op. Hvis Emily spiste det der ville jeg være ovenud lykkelig!!

Her bliver det til:
Morgen: 1 spk havregrød med en isterning frugtmos.
Frokost: 1/2 -1 spk grød af hirse eller majsmel, med frugt i. Hvis det er rugbrød bliver det til 4-6 5x5mm stykker :( .. og så måske lidt mariekiks...
Til eftermiddag... tjaa det er svært at få noget i, så det bliver typisk til en mariekiks eller måske et par skefulde yoghurt.
Aften: 2 små kartofler, 2 bittesmå kødboller, og lidt grøntsager med mme.

AG - som efterhånden er så frustreret over at pigebarnet spiser så lidt fast føde... >(

Anmeld

3. april 2008

Helle30

Jeg har nu lavet nogle principper for måltidernes sammensætning og varighed som jeg synes fungerer og giver både barn og forældre noget ro og regelmæssighed - Jaja Emma Gad har ikke levet forgæves, og faktisk var hun ikke helt tosset.
Vi starter dagen kl. 6.30 sharp og tager den første halve time med hygge i vores seng (mens mor vågner og far tager afsted på arbejde). Så står vi op. Sofie får lidt legetøj med på stuegulvet og jeg laver en portion havregrød med lidt syltetøj + smørklat.
Derefter passer det faktisk, at måltider bliver serveret med 4 timers interval (fra sidste måltids sluttidspunkt). Morgenmad kl. ca. 07 og herefter ca:11: Middagsmad af resterne fra i går aftes, kl. 15; fingermad: Knækbrød el. rugbrød med pålæg, frugtstave, ostestave med øko-sød i kop, kl. 19: aftensmad med os (ofte groft moset)+økosød i kop. Før vi går i seng 22-23: 250 ml. gul allomin.
Jeg har besluttet, at et måltid varer 30 min. Hvis Sofie er sulten, skal hun nok sørge for at gufle i sig, og hvis hun hellere vil glane efter hunden eller smatte mælken rundt på bordpladen efter 30 minutter, - ja så er hun ikke mere sulten, og så stopper måltidet.
Jeg tilbyder rigeligt med mad i den halve time, målidet varer, og jeg tror på, at er barnet sultent, så åbner det munden mod alt, der kan spises.
Èt af menneskets mest basale behov er føde, og har barnet behov herfor, så vil det søge føden indtil behovet er mættet.
Det varierer utroligt meget, hvor meget Sofie har lyst til at spise. Hér i eftermiddag spiste hun 1/2 skive rugbrød med smør og kyllingepølse? 1/2 kiwi i bidder + 4 pastaskruer og drak 2 slurke mælk. Derefter havde hun kun interesse i Nixon (vores tålmodige labrador). Til aften spiste hun så 2 dl. græsk gyros (moset) og drak 175 ml. sødmælk på 15 min. mens hun grinede og hvinede (faderen fik lige en succesoplevelse dér).
I øvrigt Jeanette, så ser din datter da aldeles glad, rask og velnæret ud. Hun får/tager, hvad hun skal have. Mener jeg.

:) Helle

Anmeld

4. april 2008

Sille

Hej jeanette..

Vores måltider ser nogenlunde sådan ud:

Morgenmad: 3/4 dl yoghurt med havregryn
Formiddag. frugt, ½ stk knækbrød + 100 ml mme inden lur (dette måltid kun engang imellem)Frokost: 3/4 dl. øllebrød, + 100 ml mme inden lur (freja nægter at spise rugbrød)
Eftermiddag: 3/4 dl. havregrød + frugt
Aften: 4-5 bidder af vores mad + lidt grønt
Natflaske på ca 200 ml.

Hvis din datter trives tror jeg det er fint det du gør..
Mht at hun får mme ved 22 tiden.. hvad med at give hende det inden sovning???
Og er du overhoved sikker på at hun er sulten når hun vågner? Hvad sker der hvis ik lader hende ligge????

-sille - der selv er forvirret over maden..

Anmeld

4. april 2008

Anja

Puha, kan godt se, at Elias måske er stor-spiser :-o

Morgenmad: havregrød af 1 dl gryn +½æble + mælk
Formiddag: ½ banan/kiwi/nektarin eller andet frugt nogle gange et stk knækbrød
Frokost: ½-1 skive rugbrød med forskelligt pålæg+vand
Inden middagslur ca 150 ml mme

Eftermiddag: lidt yoghurt med muesli, lidt brød, lidt frugt - ja, det er forskelligt
Aftensmad: Groft mos af: 3 små kartofler, 1 gulerod, en håndfuld ærter/broccoli/majs + 1 stor kødbolle.
Vores aftensmad smager han også nogle gange 2 bidder andre gange 20, hvis vi får noget der er "babyvenligt" så får han kun vores aftensmad og ikke mos.
Inden putning ca 150ml mme

Anja og Elias 10,7 kg og 77 cm og godt 9 mdr :P

Anmeld

4. april 2008

Tikki

Helle30 skriver:

Jeg har nu lavet nogle principper for måltidernes sammensætning og varighed som jeg synes fungerer og giver både barn og forældre noget ro og regelmæssighed - Jaja Emma Gad har ikke levet forgæves, og faktisk var hun ikke helt tosset.
Vi starter dagen kl. 6.30 sharp og tager den første halve time med hygge i vores seng (mens mor vågner og far tager afsted på arbejde). Så står vi op. Sofie får lidt legetøj med på stuegulvet og jeg laver en portion havregrød med lidt syltetøj + smørklat.
Derefter passer det faktisk, at måltider bliver serveret med 4 timers interval (fra sidste måltids sluttidspunkt). Morgenmad kl. ca. 07 og herefter ca:11: Middagsmad af resterne fra i går aftes, kl. 15; fingermad: Knækbrød el. rugbrød med pålæg, frugtstave, ostestave med øko-sød i kop, kl. 19: aftensmad med os (ofte groft moset)+økosød i kop. Før vi går i seng 22-23: 250 ml. gul allomin.
Jeg har besluttet, at et måltid varer 30 min. Hvis Sofie er sulten, skal hun nok sørge for at gufle i sig, og hvis hun hellere vil glane efter hunden eller smatte mælken rundt på bordpladen efter 30 minutter, - ja så er hun ikke mere sulten, og så stopper måltidet.
Jeg tilbyder rigeligt med mad i den halve time, målidet varer, og jeg tror på, at er barnet sultent, så åbner det munden mod alt, der kan spises.
Èt af menneskets mest basale behov er føde, og har barnet behov herfor, så vil det søge føden indtil behovet er mættet.
Det varierer utroligt meget, hvor meget Sofie har lyst til at spise. Hér i eftermiddag spiste hun 1/2 skive rugbrød med smør og kyllingepølse? 1/2 kiwi i bidder + 4 pastaskruer og drak 2 slurke mælk. Derefter havde hun kun interesse i Nixon (vores tålmodige labrador). Til aften spiste hun så 2 dl. græsk gyros (moset) og drak 175 ml. sødmælk på 15 min. mens hun grinede og hvinede (faderen fik lige en succesoplevelse dér).
I øvrigt Jeanette, så ser din datter da aldeles glad, rask og velnæret ud. Hun får/tager, hvad hun skal have. Mener jeg.

:) Helle

He he - jo jo hun får skam hvad hun skal have ;)...og mere til. et kunne bare være rart at vide, hvor meget man kan forvente et barn på hendes alder normalt spiser......altså, hun har spist meget mere og har haft svært ved at stoppe førhen, men det er hun ved at lære nu. Jeg er ikke bekymret, men en rettesnor kunne være fint. Vi har også en helt fast rytme her, så det er ikke det jeg efterlyser :)

Jeg var til et foredrag om søvn og sundhedsplejersken sagde her, at hvis de begynder at vågne om aftenen, når de er lagt eller ud på natten efter, at de har sovet igennem, så er det givetvis fordi de ikke får mad nok. Jeg har også flere gange oplevet, at hvis hun spiser mindre end dag, så vågner hun helt sikkert og skal have flaske - hun er en meget stor pige på ca. 10 kg og 76 cm, så der skal noget føde til jo ;)

Anmeld

4. april 2008

Tikki

Sille skriver:

Hej jeanette..

Formiddag. frugt, ½ stk knækbrød + 100 ml mme inden lur (dette måltid kun engang imellem)Frokost: 3/4 dl. øllebrød, + 100 ml mme inden lur (freja nægter at spise rugbrød)
Natflaske på ca 200 ml.

Og er du overhoved sikker på at hun er sulten når hun vågner? Hvad sker der hvis ik lader hende ligge????

Hej
Ja, hun er rimelig sulten. Hun vil ikke tage flaske om aftenen inden sovning eller dagen og lader vi hende ligge, skriger hun helt vildt og voldsomt til hun får flasken- ligeledes hvis hun bare får vand. Så jeg er næsten sikker på, hun er sulten. HVis hun har spist meget gennem dagen, vågner hun ikke nemlig. Hun er lidt speciel og meget viljestærk - har mange kampe med hende allerede nu, hvor hun teer sig som en på 2 år i trodsealderen ;)

Anmeld

5. april 2008

Sille

Jeanette skriver:

Sille skriver:

Hej jeanette..

Natflaske på ca 200 ml.

Hej
Ja, hun er rimelig sulten. Hun vil ikke tage flaske om aftenen inden sovning eller dagen og lader vi hende ligge, skriger hun helt vildt og voldsomt til hun får flasken- ligeledes hvis hun bare får vand. Så jeg er næsten sikker på, hun er sulten. HVis hun har spist meget gennem dagen, vågner hun ikke nemlig. Hun er lidt speciel og meget viljestærk - har mange kampe med hende allerede nu, hvor hun teer sig som en på 2 år i trodsealderen ;)

ohh yes.. sådan en pige har vi også... jeg frygter trodsalder og PUBERTET8(
:D
Ja så har jeg ikke andre råd end at få sneget et 5. måltid ind i din plan.. evt formiddag?

knus sille

Anmeld

5. april 2008

Tikki

Sille skriver:

Jeanette skriver:

Sille skriver:

Hej jeanette..

Natflaske på ca 200 ml.

Hej

ohh yes.. sådan en pige har vi også... jeg frygter trodsalder og PUBERTET8(
:D
Ja så har jeg ikke andre råd end at få sneget et 5. måltid ind i din plan.. evt formiddag?

knus sille

JA jeg frygter ogsåmfremtiden :-o8D
Jeg tror jeg prøver at give hende et ekstra måltid et par timer efter morgenmaden - eller måske om eftermiddagen - det er der, hun er mest sulten nemlig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.