Hej.
Jeg har en niece på 4 år som er tvilling og yderligere har en storesøster på knap 6 år.
Min niece har i ca. 2 år altid haft sine ærmer på jakken smøget op, uanset om det var sommer eller vinter. I den seneste tid har det så videreudviklet sig til at hun skal stramme hendes sko så meget at der næsten ikke kommer blod til fødderne, og hun har formået at stramme dem så meget at hun har ødelagt et par sko af.
Desuden har der også været en episode hvor en pædagog ville smøre solcreme på min nieces arme, men hvor min niece siger at det gør ondt. Hvad kan dette skyldes?
Hvis hun ikke får det som hun vil have det, bliver hun meget ulykkelig.
Der er ingenting med hendes tvillingesøster.
I forhold til yderligere udvikling er hun stærk motorisk, og har en smule problemer på udtalelsen.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål og hvor er det dejligt at hører at du er så involveret i din niece.
Din nieces adfærd kan jeg ikke sige med sikkerhed sige hvad skyldes. Dog kan der være flere forklaringer. En af dem er at hun er en af de børn der er født ekstra følsomme, hvilket gør hende sart over for både fysisk, audiotivt og visuelle sanseindtryk. Ofte er disse børn påvirket på flere af sanserne og det gør fysisk ond på dem ved disse påvirkninger. Man kan hjælpe disse børn ved at vælge tøj uden elastik og uden sømme. Solbriller og høreværn kan også være en fordel.
En anden mulig forklaring kan være OCD eller det der kaldes tvangstanker. Ofte starter det først i teenage alderen dog leger/oplever mange børn en hvis frygt for hvad der vil ske hvis de ikke gør en bestemt ting f.eks. må de ikke træde på stregerne for så får de ikke en is. Tvangstanker kan blive udløst af en angstprovokerende episode hvor barnet herefter forsøger at tage kontrol over sit liv ved at skabe nogle bestemte handlinger. Dog er der ofte en del gentagelser forbundet med tvangstanker.
Den sidste ting jeg tænker er at hun har fået en "fix ide". Og at den er blevet forstærket og nu er blevet til en vane.
Hvis det ikke genere hende eller andre kan jeg ikke se noget "farligt" ved hendes adfærd. Dog synes jeg det er vigtigt at tale med hende om det og prøve at se om hun kan forklare hvorfor. Og selvfølgelig have øje for om det udvikler sig til ander områder.
Jeg håber du kan bruge mit råd eller er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér