Nyuddannet jobansøger og 32 uger henne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.581 visninger
11 svar
10 synes godt om
26. juni 2015

Hike

Jeg er netop blevet uddannet som pædagog (YAY! )

Jeg er 32 uger henne og skulle, hvis jeg var i job, sådan set gå på barsel i dag. Men det er jeg ikke, og der skal derfor søges job i de næste 2-4 uger (alt efter om de fritager mig for jobsøgning med 6 uger til termin)

Jeg har fået at vide at jeg hverken i min ansøgning eller i mit CV må skrive at jeg er gravid, derudover skal jeg vise mine jobansøgninger til min A-kasse, så synes ikke bare jeg kan lave dem korte og uinteressante.. 

Én ting er at jeg synes det er spild af alles tid, en anden er, at sådan er reglerne nu engang, og så kan jeg lige så godt øve mig i at skrive nogle gode ansøgninger 

Måske nogle af jer har stået i situationen, og kender svaret, på mit spørgsmål:

Hvis jeg bliver ringet op og kaldt til samtale, må jeg så sige telefonen at jeg er gravid? Eller kan jeg også miste dagpengeretten ved det?

Jeg tænker at arbejdspladsen, kunne hive en anden og mere kvalificeret til jobsamtale, end at jeg dukker op med kæmpe mave, og meddeler dem at jeg desværre ikke kan arbejde før jeg er tilbage fra barsel om et år.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2015

Sprit25

De behøver jo ikke vide du siger det 

Anmeld Citér

26. juni 2015

Bshizzle

Kan ikke svaret på dit spørgsmål.. 

Men om du siger du er gravid i telefonen eller under samtalen face to face er vel det samme? 

De er jo nok ikke i tvivl når de ser maven.. 

Personligt... Så ville jeg ha bedre samvittighed ved at sige det direkte til dem hvis de kontakter mig pr telefon. 

Anmeld Citér

26. juni 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Ej hvor vildt at du kan miste dagpengeretten...

iøvrigt stort tillykke med uddannelsen

Jeg ville nok blive meget oprørsk og komme til at lave to ansøgninger. Den ene ville jeg skrive oprigtigt uden tegn på graviditet og vise til a-kassen samt gemme til efter barsel til inspiration. Den anden ville jeg sende til de steder jeg skulle hvor jeg ville være ærlig om min tilstand.

ja det kunne jeg nok godt finde på. Jeg ville simpelthen få det dårligt med at vide at jeg førte en masse mulige arbejdsgivere bag lyset

håber for dig at du for lov at blive fritaget for jobsøgning. 

Anmeld Citér

26. juni 2015

Hike

SDD skriver:

Ej hvor vildt at du kan miste dagpengeretten...

iøvrigt stort tillykke med uddannelsen

Jeg ville nok blive meget oprørsk og komme til at lave to ansøgninger. Den ene ville jeg skrive oprigtigt uden tegn på graviditet og vise til a-kassen samt gemme til efter barsel til inspiration. Den anden ville jeg sende til de steder jeg skulle hvor jeg ville være ærlig om min tilstand.

ja det kunne jeg nok godt finde på. Jeg ville simpelthen få det dårligt med at vide at jeg førte en masse mulige arbejdsgivere bag lyset

håber for dig at du for lov at blive fritaget for jobsøgning. 

Du tænker præcis som jeg selv gjorde, indtil jeg hørte fra en tidligere klassekammerat, der står i samme situation, at de kan finde på at tage stikprøver. Altså ringe til stedet jeg har ansøgt og spørge om:

1. jeg har ansøgt og 2. Jeg har skrevet at jeg er gravid

Så det tør ikke, skulle nødigt miste de penge på nuværende tidspunkt.

Tro mig, jeg har det virkelig dårligt med at spilde andres tid, men jeg ville have det endnu dårligere med at stå uden indkomst i næste måned 

Anmeld Citér

26. juni 2015

Hike

Bshizzle skriver:

Kan ikke svaret på dit spørgsmål.. 

Men om du siger du er gravid i telefonen eller under samtalen face to face er vel det samme? 

De er jo nok ikke i tvivl når de ser maven.. 

Personligt... Så ville jeg ha bedre samvittighed ved at sige det direkte til dem hvis de kontakter mig pr telefon. 

Det er nemlig også min tanke, jeg synes jo lige så godt jeg kan være ærlig med det samme. Så kan de jo vælge om de alligevel vil have mig til samtale, eller om de vil finde en anden.

Men som jeg fik det formuleret på jobcenteret må jeg ikke selv være aktiv skyld i, at jeg ikke kommer i job (Selvom jeg nu synes en graviditet med 8 uger til termin, er en rimelig aktiv skyld). Så hvis bare jeg undgår at takke nej til at komme til en samtale, men nævner omstændighederne, så tænker jeg at jeg har mit på det rene 

Anmeld Citér

26. juni 2015

Kløver

Jeg ville lave ansøgningerne, men aflevere dem personligt. Så behøver du ikke nævne graviditeten men de er ikke tvivl  

Anmeld Citér

26. juni 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Hike skriver:

Du tænker præcis som jeg selv gjorde, indtil jeg hørte fra en tidligere klassekammerat, der står i samme situation, at de kan finde på at tage stikprøver. Altså ringe til stedet jeg har ansøgt og spørge om:

1. jeg har ansøgt og 2. Jeg har skrevet at jeg er gravid

Så det tør ikke, skulle nødigt miste de penge på nuværende tidspunkt.

Tro mig, jeg har det virkelig dårligt med at spilde andres tid, men jeg ville have det endnu dårligere med at stå uden indkomst i næste måned 

OMG... Hvor er det bare vildt. Ja du er vist fanget i systemet 

Anmeld Citér

26. juni 2015

Hike

Årgangs Mor skriver:

Jeg ville lave ansøgningerne, men aflevere dem personligt. Så behøver du ikke nævne graviditeten men de er ikke tvivl  

Hvorfor har jeg ikke tænkt på det? 

Det vil jeg da gøre fremover, ved dem hvor jeg kan. Ved nogen kan man kun aflevere elektronisk 

Anmeld Citér

26. juni 2015

AJ14

Er der ikke noget kursus du kan komme på i stedet ? Eller søge noget arbejde hvor du er underkvalificeret. Så du automatisk får afslag. 

Lige på det punkt er systemet til at lukke op og s.... i. Spild af ressourcer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.