Eksperthjælp: Bekymret for 8-årigs sociale udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.104 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. juni 2015

Gitte Sander

Hej Gitte. Jeg har overvejet om min datter kunne bruge et besøg hos en psykolog. Problemet er at hun har rigtig svært ved at tale om de følelses nære ting. Især noget der er imod hende. Vi kæmper meget med at hun er en rigtig populær pige og mande vil gerne lege med hende. Hun er 8 og går i 1 klasse. Så hun vælger og vrager lidt. Nogle spørger igen og igen, uden at hun gider lege med dem. Og når hun leger bestemmer hun. Hun har et par bedste venner. Men hun vil helst ik ha begge med hjem, for så leger de jo også uden hende. Og hun fortæller dem ik hvordan hun har det. Hvis hun feks er ked af noget eller hun synes de holder hende udenfor. Så bliver hun bare gal og holder dem eller hende udenfor næste dag. Jeg er jo bekymret for på den måde for hun jo aldrig en rigtig fortrolig. Min datter har tit nogle med hjem og lege, men hun bliver sjældent spurgt om hun vil med dem. Og det tænker er det fordi de frygter hende, hun vælger jo bladt de mange og bør de ik som 8 årige kunne smakke om hvordan de har sammen? Når jeg prøver at snakke med hende kan/ vil hun heller ik snakke. Det kan hun simpelthen ik, snakke om hvordan hun føler det. Hvad gør vi? På forhånd tak. Mvh Ditte

Gittes svar

Kære Ditte,

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan læse, at du tænker rigtig meget over din datters velbefindende og udvikling, sikke heldig hun er at have så engageret en mor!

Det er vigtigt at børn i den alder leger med hinanden og bygger relationer op – og helst på kryds og tværs i klassen, så de sociale bånd i klassen bliver stærke og ingen fx kan føle sig udenfor. Imidlertid er det også vigtigt, at børn bevarer evnen til at mærke og udtrykke deres egne grænser. Det er en balancegang på den ene side at at glæde dig over din datters popularitet og lade hendes selv styre, hvem hun leger med og ikke gider lege med,- på den anden side, at gøre lidt ekstra ud af, når nu man har et socialt velfungerende barn, at inddrage de børn, der måske står lidt ude I kanten eller er mere tilbageholdende.

Det kan man jo fx. gøre ved at bestemme at alle pigerne fx. kommer med hjem til fødselsdag eller tale med hende om, hvem der måske ikke har nogen at lege med, som gerne vil lege, og måske foreslå at tage dem med hjem en dag, osv. Man kan godt skubbe blidt i den retning, også ved at tale godt om de andre og deres forældre, uden at presse for hårdt på, da man også som forældre kan komme til at presse for meget. Det er jo hendes liv og hendes legekammerater, og børnene tager nogle gange nogle andre valg, end man selv ville have taget. Men som forældre mener jeg også at man har pligt til at signalere, at det ikke er okay at lukke nogen ude fra fællesskabet.

Du foreslår om hun bør tale me en psykolog og beskriver, at det er hende, der bestemmer i legen og at hun har ikke så let ved at tale om følelser og fortælle de andre, hvordan hun har det. Børn skal faktisk være oppe omkring de 10 år, før de rent udviklingsmæssigt er i stand til at beskrive sprogligt klart og tydeligt, hvordan de har det, og give et klart sammenhængende udtryk for deres tanker og følelser. Pres hende ikke på den kant – det skal nok komme.

Du kan eventuelt gøre det, at du spejler det, du tror, hun føler, og spørger om det er sådan. Det kan hjælpe hende med at finde ord til følelserne. Det er dog vigtigt ikke at lægge hende ordene for meget i munden og altid tjekke af, om det rent fakisk er sådan hun føler, ellers kan du komme til at invadere eller forvirre hende.

Dvs. du kan fx. sige: “Jeg forestiller mig, at du bliver ked af det, når du bliver holdt udenfor, er det sådan det er?” – og så lade hende svare snarere end at komme med løsninger i situationerne.

Det er også vigtigt som forældre ikke at gøre nogen følelser forkerte. At hun bliver gal er fx sådan set en sund reaktion på at blive holdt udenfor. Men her kan du skelne imellem følelser og adfærd – et er, hvad man føler – noget andet er hvad man gør. I kan måske tale om, at når nu hun selv har oplevet hvordan det er at blive holdt udenfor, ville det måske være en god måde, ikke selv at gøre det samme overfor andre. Fortælle hende, at alle må være med til at sørge for, at alle kan være med i legen.

Det bedste du kan gøre for hende er selv at vise et godt eksempel og som rollemodel være/blive god til at udtrykke forskellige følelser.

En kanal du kan arbejde på, er at bidrage til at skabe et godt miljø i klassen ved fx. at arrangere nogle familie-sammenkomster, skovture, klatreture osv., hvor alle deltager. Eller deltage aktivt i skolearrangementer, som understøtter det sociale miljø klassen og tale med de andre forældre bredt. Tale med klasselæreren om dine tanker, og evt. tage emnet "Børnenes sociale liv" op på forældremøde. Det er min erfaring, at hvis forældre og klasselærer har det godt sammen og laver sjove ting sammen, så hjælper det I høj grad børnene til at udvikle sig socialt også.

Men alt i alt synes jeg, at din datter lyder som en ‘almindelig sund 8-årig’, og jeg tror ikke, at du skal være bekymret for hendes måde at deltage i venskaber, men glæde dig over, at hun har venner, for så vil hun helt naturligt også gøre sig sine erfaringer.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.