Drømmeuddannelse men ender med stor SU-gæld.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.020 visninger
13 svar
4 synes godt om
3. juni 2015

Anonym trådstarter

Hej de Damer. 

Jeg skriver fordi jeg endelig har fundet en uddannelse jeg virkelig gerne vil have, har ikke tænkt på andet i flere måneder nu. Jeg har en STX og vil gerne uddanne mig til ergoterapeut. Mit problem er bare at jeg har regnet mig frem til at jeg vil ende med en SU-gæld på ca. 150.000-170.000 kr. når jeg er færdig. Har et barn på 1 år og bor i hus med kæresten, så arbejde ved siden af studiet bliver svært. 

Ville i tage uddannelsen og gå efter drømmen og ende med den store gæld. eller ville i prøve at finde arbejde og spare op 1 år eller 2 og derefter tage uddannelsen?

Nogle gode råd? og er der nogle som har erfaringer med SUlån/gæld er det hårdt at betale tilbage når man er færdiguddannet???

Mvh den fortvivlede

ps. min kæreste er ikke særlig glad ved tanken om SUlån, men føler at det er min fremtid og at han egentlig ikke skal blande sig..  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2015

annekl

Anonym skriver:

Hej de Damer. 

Jeg skriver fordi jeg endelig har fundet en uddannelse jeg virkelig gerne vil have, har ikke tænkt på andet i flere måneder nu. Jeg har en STX og vil gerne uddanne mig til ergoterapeut. Mit problem er bare at jeg har regnet mig frem til at jeg vil ende med en SU-gæld på ca. 150.000-170.000 kr. når jeg er færdig. Har et barn på 1 år og bor i hus med kæresten, så arbejde ved siden af studiet bliver svært. 

Ville i tage uddannelsen og gå efter drømmen og ende med den store gæld. eller ville i prøve at finde arbejde og spare op 1 år eller 2 og derefter tage uddannelsen?

Nogle gode råd? og er der nogle som har erfaringer med SUlån/gæld er det hårdt at betale tilbage når man er færdiguddannet???

Mvh den fortvivlede

ps. min kæreste er ikke særlig glad ved tanken om SUlån, men føler at det er min fremtid og at han egentlig ikke skal blande sig..  

Jeg er lige gået i gang med uddannelsen til socialrådgiver. 

Vi har hus og to børn og bil og hvad der ellers hører til

Jeg har taget begge su lån og ser det lidt som en investering. Selvfølgelig er 180.000 mange penge men hvis det er din drøm så se det som en investering i den fremtid. I øvrigt er det vidst noget med at det er billige lån

Anmeld Citér

3. juni 2015

JC2014

Profilbillede for JC2014

SU-gæld er ikke en sjov ting at have, og det er ikke en sjov ting at skulle betale tilbage. Herhjemme har vi ikke haft noget valgt imens min mand læste. Det var ren overlevelse. Nu har han et fast fuldtidsjob, og fordi at han har det, behøver jeg ikke længere at låne. Se det som en investering i fremtiden. De fleste der uddanner sig får jo mulighed for at tjene en del mere efterfølgende end hvis de ikke gør, og det tager jo ikke for evigt at betale sådan et lån ud. Min mand skylder lige knap 120000 kr., og vi skal til at begynde at afdrage på det med 2000 kr. om måneden. Vi forventer at være færdige om ca. 5 år. Da er min mand kun lige i starten af 30'erne og helt gældfri. Det er som sagt ikke en fest, men hvis man ikke har andet valg, kan det som sagt være en god investering at tage på lang sigt.

Anmeld Citér

3. juni 2015

kesuh

Jeg er 27,  enlig far med 7/7 og får ikke en skid pga moren har bopælen.  Jeg har måtte optage su-lån og jeg havner på 4 år med su lån når jeg er færdig. Pendler fra odense til Svendborg i bil hver dag til skolen. 

Det er min drømmeuddannelse og en lille skravlet gæld på ca 144k skal ikke holde mig væk fra min drømmeuddannelse som maskinmester ( snart færdig).  Det er dog ikke umuligt at have studiejob eller lignende ved siden.. Well det afhænger af hvilket studie det er.

Er jobmulighederne gode når du er færdig? Fordi så er det jo ingen hindring

Anmeld Citér

3. juni 2015

Anonym trådstarter

annekl skriver:

Jeg er lige gået i gang med uddannelsen til socialrådgiver. 

Vi har hus og to børn og bil og hvad der ellers hører til

Jeg har taget begge su lån og ser det lidt som en investering. Selvfølgelig er 180.000 mange penge men hvis det er din drøm så se det som en investering i den fremtid. I øvrigt er det vidst noget med at det er billige lån

okay dejligt at høre at der er nogle i samme båd som mig. Jeg tænker også at det er bedre at komme igang med sin drøm, end at slide på noget man ikke gider. og renten skulle være ret lav

Anmeld Citér

3. juni 2015

Snoopy77

Jeg kan ikke huske hvad min gæld er på, men jeg betaler ca. 2200 kr hveranden måned på min studiegæld. Det er minimumsbeløbet. Man kan selv nogenlunde bestemme hvor meget og hurtigt man vil afdrage på lånet, altså udover at der er et minimumsbeløb. 

Udover at det aldrig er sjovt at skylde penge, så er et studielån det lån med den laveste rente og det er en investering i din fremtid. 

Hilsen ergoterapeuten 

Anmeld Citér

3. juni 2015

Anonym trådstarter

kesuh skriver:

Jeg er 27,  enlig far med 7/7 og får ikke en skid pga moren har bopælen.  Jeg har måtte optage su-lån og jeg havner på 4 år med su lån når jeg er færdig. Pendler fra odense til Svendborg i bil hver dag til skolen. 

Det er min drømmeuddannelse og en lille skravlet gæld på ca 144k skal ikke holde mig væk fra min drømmeuddannelse som maskinmester ( snart færdig).  Det er dog ikke umuligt at have studiejob eller lignende ved siden.. Well det afhænger af hvilket studie det er.

Er jobmulighederne gode når du er færdig? Fordi så er det jo ingen hindring

jeg mener at ergoterapeut giver ok mulighed for arbejde efterfølgende.  

Anmeld Citér

3. juni 2015

Anonym trådstarter

Snoopy77 skriver:

Jeg kan ikke huske hvad min gæld er på, men jeg betaler ca. 2200 kr hveranden måned på min studiegæld. Det er minimumsbeløbet. Man kan selv nogenlunde bestemme hvor meget og hurtigt man vil afdrage på lånet, altså udover at der er et minimumsbeløb. 

Udover at det aldrig er sjovt at skylde penge, så er et studielån det lån med den laveste rente og det er en investering i din fremtid. 

Hilsen ergoterapeuten 

okay tak for svar. ved du hvordan jobmulighederne ser ud for ergoterapeuter? vil hellere låne og kunne koncentrere mig 100 procent og studie og familie, end at stresse over studiejob, så kunne man evt. tage lidt i de lange sommerferier

Anmeld Citér

3. juni 2015

mpr

Hej de Damer. 

Mvh den fortvivlede

Jeg er selv ergoterapeut studerende, og jeg ville tage det nu så længe uddannelsen stadig er ukendt for mange, man optager kun 36 elever pr skole pr halve år og der er 7 skoler i hele landet (så vidt jeg husker)... Om et par år kan det være det nærmest er umuligt at komme ind hvis man ikke kommer direkte fra skole selvfølgelig hvis interessen bliver ved med at stige for uddannelsen Jeg røg på venteliste da jeg søgte ind fordi der var så mange der havde søgt, og jeg kom kun ind fordi nogle hoppede fra i sidste øjeblik  

Anmeld Citér

3. juni 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Så ville jeg nok se fremad og spare pengene op i stedet for at låne dem på forhånd. Læg til side af hvad I kan, men lev (lettere) sparet og se hvor hurtigt pengene bliver til mange. Så kan du vente nogle år med at starte til I har sparet se 150.000-170.000 kr op. 

Men jeg ville aldrig opgive drømmen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.