Jeg har kun prøvet at sidde på den anden side af eksamensbordet. Jeg var censor i 14 dage før min termin, og jeg havde den sidste eksamen 4 dage efter termin. Jeg var meget spændt på om jeg gik i fødsel, midt under en af eksaminerne, men det skete heldigvis ikke!
Jeg ville klart gøre det færdigt. Giv dig selv fri i f.eks. 5 dage efter fødselen hvor du overhovedet ikke må åbne en bog eller tænke på eksamen, og så ellers få din kæreste til at hjælpe så meget som muligt. Lav lækker mad til dig, der står i køleskabet, som du lige kan hapse af, tage den lille om natten når han/hun ikke skal ammes, men blot trøstes eller lulles i søvn, støtte dig med at få læst lidt, gå lange ture med barnevognen sådan at du har 'fri' til at få lavet lidt. -og så dit ambitionsniveau ned. Du skal ikke gå efter et 12-tal, men det kan godt lade sig gøre.
Den gang jeg selv var studerende, kan jeg huske at der var en pige fra mit hold der fødte ganske få dage før eksaminen (kan ikke huske om det var 3 eller 5 dage, men mere var det ihvertfald ikke). Da hun skulle til mundtlig eksamen og forsvare sit projekt, fik hun lov til at tage sin baby med.
Jeg tror du vil nyde din barsel meget mere hvis du er færdig, end hvis du har 'et studie' hængende over hovedet. Omvent så ved du hvad du skal tilbage til efter barsel, hvis du venter med at at gøre det færdig, istedet for at du går og spekulere på hvad så med job, hvad skal jeg søge. Med mindre du på forhånd ved, at du vil læse videre til Kandidat.
Tillykke med graviditeten! Selvom det kom lidt 'bag på jer', så glæd jer over at det gik så nemt! Tænk på dem der forsøger i årevis.
Anmeld