Fødsel midt i eksamentiden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.267 visninger
9 svar
0 synes godt om
13. september 2009

Malene84

Hey dejlige mennesker,

Vi fandt ud af igår, at jeg er blevet gravid - første forsøg - hvilket ikke helt var beregnet  da vi så sad og regnede ud hvornår jeg "burde" føde - er det omkring 19. maj!! Det er midt i mine eksamner - jeg er færdig med min uddannelse i juni måned - jeg mangler så derfor KUN én måned, når jeg har født.

Er der nogen af jer der har prøvet det? Skal jeg tage orlov, eller skal jeg klø på. Det bla. en bachelor der skal laves (jan - marts) og forsvares (juni).
Eller kan man melde sig til sygeeksamen i sådan et tildælde.
Jeg føler selv, at jeg har lyst til at få min uddannelse færdig, men ved slet ikke om det fysisk og psykisk kan lade sig gøre!!! HJÆÆÆÆÆLP

kram

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2009

Lullaby

Jeg fødte april og skrev eksamensopgaver ugen efter. Så du kan sagtens. Det er bare p... hårdt. Meget lidt søvn (medmindre din baby er en engel) og ellers arbejd derudaf.

Anmeld

13. september 2009

Malene84

Hvor er du sej - SÅDAN!!! det vil jeg også

Anmeld

13. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
jeg synes du skal tale med dit uddannelses sted om deres "regler" og anbefalinger hvis der er mulighed for at komme til sygeeksamen nogle måneder senere, hvor det forhåbentligt er lidt mere rutine med bebs og ikke helt så nyt, så ville jeg da mene det er at foretrække?
og STORT tillykke med den lille spire

Knus Caroline, 16+2

Anmeld

13. september 2009

Lise

Jeg tror absolut det er muligt at komme til reeksamen senere.

Men personligt ville jeg vente og gøre det sidste færdigt året efter.... med mindre det kun er bachelor-forsvaret. Jeg manglede én eksamen i min bachelor da jeg fødte min søn - kunne have taget reeksamen en måned efter, men jeg ville ikke spolere den første tid med det. Men jeg kunne også få flere penge under min barsel hvis jeg var studerende end hvis jeg ikke var...det har jo også en betydning

Anmeld

10. oktober 2009

HappyPip

Jeg fødte dagen før en eksamen, den var jeg af gode ikke til, men tog reeksamen 3 måneder senere. Men jeg var til en eksamen 10 dage før jeg fødte - jeg læste altså bare i det omfang jeg kunne så langt jeg kunne, det var min plan. Jeg satsede på at være fuldtidsstuderende og så se hvad der skete og det gik fint, for jeg havde en nem gravididte og jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle lave end at studere videre :-)

Efter fødslen var jeg også tilmeldt kurser i tilfælde af, at det kunne lade sig gøre med barnet. Jeg var så ikke til noget undervisning, men tog 3 eksamer i Ms første halve leveår alligevel og det gik fint :-)

Jeg mener man kan få SU barselsklip 2 måneder før terminsdagen og der får man jo 12 klip i alt. Der er forskellige regler for hvordan de udbetales. Det er også en mulighed at optjene retten til at få barselsdagpenge fra kommunen. For at få dette skal man arbejde 120 timer minimum i 13 uger før de 4 uger man går fra før termin. Det gjorde jeg og fik så penge fra kommunen udover barselsklippene i de første 6 måneder af barslen - de penge tæller nemlig i SU rådighedsbeløbet.

Anmeld

10. oktober 2009

D2905

Hej - kender godt dine tanker! Jeg har selv termin midt i marts = midt i Bachelor, men vælger at gøre min uddannelse færdig og så tage orlov fra 30/6! Om vi skal ordne vasketøj mens gumbassen sover eller om vi skal skrive opgave/læse til eksamen! Tro på det - så er jeg overbevidst om at det nok skal kunne lade sig gøre!

Jeg blev rådet af en underviser til at tage sygeeksamen i stedet for reeksamen for så skulle man ikke tage noget om. (hvis man kom derud)

Anmeld

11. oktober 2009

vatten

Jeg fødte midt i eksamenstiden, men det var inde i bacheloruddannelsen, så den ene eksamen, jeg ikke nåede at tage, tog jeg bare 6 mdr senere, mens jeg var på barsel.

Anmeld

11. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså nu er jeg jo hverken gravid eller studerende (altså jeg regner ikke med jeg er gravid ligenu - desværre) og jeg er i hvertfald ikke studerende

MEN - Jeg vil da sige, at man SAGTENS kan gøre noget, når man har fået baby Vi tog selv på viking med Idun og var stort set væk hele sommeren fra hun var 9 uger gammel. - Hvis det er sådan at vi bliver gravide og føder midt i sæsonen næste år, så tager jeg da også med på vikinge med mini-bebs.

MEN - I forhold til at uddanne sig og gå til eksamner og den slags, skal man bare - i hvertfald som første gangs mor - måske være opmærksom på, at verden ikke helt, mentalt, er som man forventer, inden man bliver mor. For mig rykkede det super mange ting og mit fokus og verdens syn, blev vippet hele fra øst til vest. MEN jeg syns I skal klø på, for det er da super vigtigt at få jeres uddannelser færdige!!!

Iøvrigt har man da hørt om de der historier, med gravide der står inde og forsvarer deres opgaver, mens vandet går og de når at blive TOP FOKUSEREDE, fordi de har veer og går ud med mega høje karakterer Så sådan kan man jo også gøre det

Held og lykke, både med bebser og karakterer!!

Anmeld

11. oktober 2009

Mumto3

Jeg har kun prøvet at sidde på den anden side af eksamensbordet. Jeg var censor i 14 dage før min termin, og jeg havde den sidste eksamen 4 dage efter termin. Jeg var meget spændt på om jeg gik i fødsel, midt under en af eksaminerne, men det skete heldigvis ikke!

Jeg ville klart gøre det færdigt. Giv dig selv fri i f.eks. 5 dage efter fødselen hvor du overhovedet ikke må åbne en bog eller tænke på eksamen, og så ellers få din kæreste til at hjælpe så meget som muligt. Lav lækker mad til dig, der står i køleskabet, som du lige kan hapse af, tage den lille om natten når han/hun ikke skal ammes, men blot trøstes eller lulles i søvn, støtte dig med at få læst lidt, gå lange ture med barnevognen sådan at du har 'fri' til at få lavet lidt. -og så dit ambitionsniveau ned. Du skal ikke gå efter et 12-tal, men det kan godt lade sig gøre.

Den gang jeg selv var studerende, kan jeg huske at der var en pige fra mit hold der fødte ganske få dage før eksaminen (kan ikke huske om det var 3 eller 5 dage, men mere var det ihvertfald ikke). Da hun skulle til mundtlig eksamen og forsvare sit projekt, fik hun lov til at tage sin baby med.

Jeg tror du vil nyde din barsel meget mere hvis du er færdig, end hvis du har 'et studie' hængende over hovedet. Omvent så ved du hvad du skal tilbage til efter barsel, hvis du venter med at at gøre det færdig, istedet for at du går og spekulere på hvad så med job, hvad skal jeg søge. Med mindre du på forhånd ved, at du vil læse videre til Kandidat.

Tillykke med graviditeten! Selvom det kom lidt 'bag på jer', så glæd jer over at det gik så nemt! Tænk på dem der forsøger i årevis.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.