Skal jeg stopper at snakker engelsk til mit barn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.488 visninger
10 svar
6 synes godt om
31. maj 2015

Dimple

jeg har et barn på 3år og hun snakker lidt engelsk, dansk og lidt lidt filippinsk. Hun går på børnehave, og der lærer hun hurtigt at snakke dansk. da min datter var 22 måneder kendte hun allerede alle farver, figurer, og aphabeat på engelsk og hun kunne tal 1-10 på engelsk, dansk og filippinsk, og kendte hun også dele kroppen på englesk, dansk og filippinsk. Hun kendte også "the 8 planets" og deres billeder. Men for et år siden startede jeg at snakke mest dansk i hjemme fordi jeg er nødt til at lære dansk. Jeg stopper at læse engelsk bog i stedet for jeg læser dansk bog til hende hver nat. hun kan stadig tale lidt engelsk men jeg ved ikke hvis jeg forsætte eller helt stop at snakke engelsk til hende.

6 eller 7 måneder siden kunne hun læse sin godnathistorie på englesk, men nu åbener hun aldrig den bog.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2015

MediaAnarchy

Jeg ved ikke noget om hvad der er rigtigt eller forkert. Men jeg har hørt at to sprogede børn senere får lettere ved at lære nye sprog, og at man som barn lærer sprog langt nemmere end som voksen - så jeg synes da i skal fortsætte med at tale dansk i hjemmet men øve de andre sprog i leg

Anmeld Citér

31. maj 2015

LSU

Hvis engelsk er noget hun kommer til at bruge fremover. Hvis I eksempelvis snakker det i hjemmet, så er det vigtigt, at du snakker engelsk med hende. 

Dansk skal hun nok lære.. Der får hun fra institutionen og omgivelserne. 

Jeg er uddannet pædagog og vi anbefaler altid tosprogede forældre, at snakke deres modersmål med barnet derhjemme.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Dansk skal du ikke snakke med hende - det lærer hun andre steder. Du skal snakke dit modersmål, og du skal være konsekvent, ellers skaber det forvirring. Nu tænker jeg at filippinsk er dit modersmål , så hvis du gerne vil at hun lærer engelsk kan det gøres via fx Ipad (tegnefilm, spil osv). Engelsk kommer dog alligevel hurtigt her i dk da de får det tidligt i skolen.

At lære flere sprog fra barnsben af er en kæmpe gave, det er rigtigt at man senere har nemmere ved at lære andre sprog, og jeg tror personligt også børnene lærer hurtigere helt generelt, da deres hjerne helt fra start er blevet tvunget til at arbejde hårdere og skelne mellem flere sprog. 

Herhjemme taler jeg dansk, min mand italiensk og med hinanden taler vi engelsk, så vores børn lærer at tale 2 sprog, og så hører de engelsk, dvs den dag de starter med det i skolen kommer det nok til at gå lynhurtigt.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Kay

Det jeg som pædagog råder forældre til i den institution jeg arbejder i er at når de taler med barnet skal de bruge forældrens modersmål altså det sprog forældren taler og når forældrene taler sammen er det så et kødet sprog der kan tales i jeres tilfælde dansk

med mindre du ikke ønsker dit barn er 2-3 sproget...

hvis jeg var dig ville jeg snakke dansk med alle andre end din datter, så skal dit danske nok komme

Anmeld Citér

31. maj 2015

lineog4

HHvad oplever du selv som dit modersmål, engelsk eller filippinsk? Hvis du oplever det som filippinsk og det er det sprog du bedst kan kommunikere følelser og tanker, så er det det sprog du skal tale med din datter. Hvis det er engelsk så er der engelsk.

ja du skal lære dansk, men det må være i andre sammenhænge. 

Min mand har dummer sig, han har talt dansk med vores børn (og det har ikke givet dem et dårligt dansk, som man ellers ofte hører som argument, de har faktisk et rigtigt godt dansk), og det italienske har han ikke fået givet dem, så det sprog som er hans kan de ikke dele med ham. Jeg har raset og jeg har argumenteret for han skulle give dem den gave. Men han opgav....

Anmeld Citér

31. maj 2015

Mami

Min søn lærer dansk og engelsk vi har far fra et engelsk talende land, mor fra Sydeuropa og så bor vi i dk  så lillemanden taler dansk og engelsk "lige godt" 

mit sprog kommer på når han er ældre  

Anmeld Citér

31. maj 2015

modesty

Dimple skriver:

jeg har et barn på 3år og hun snakker lidt engelsk, dansk og lidt lidt filippinsk. Hun går på børnehave, og der lærer hun hurtigt at snakke dansk. da min datter var 22 måneder kendte hun allerede alle farver, figurer, og aphabeat på engelsk og hun kunne tal 1-10 på engelsk, dansk og filippinsk, og kendte hun også dele kroppen på englesk, dansk og filippinsk. Hun kendte også "the 8 planets" og deres billeder. Men for et år siden startede jeg at snakke mest dansk i hjemme fordi jeg er nødt til at lære dansk. Jeg stopper at læse engelsk bog i stedet for jeg læser dansk bog til hende hver nat. hun kan stadig tale lidt engelsk men jeg ved ikke hvis jeg forsætte eller helt stop at snakke engelsk til hende.

6 eller 7 måneder siden kunne hun læse sin godnathistorie på englesk, men nu åbener hun aldrig den bog.

Jeg ville helt klart blive ved med at snakke engelsk til hende. Det bliver en kæmpe fordel når hun f.eks starter i skole at hun allerede kan sproget når andre skal til at lære det. Det bliver også nemmere for hende at lære andre nye sprog.

Anmeld Citér

31. maj 2015

TNBC

Dimple skriver:

Man siger at man skal tale sit modersprog til sit barn(lige meget hvor man bor), dansk skal de nok lære i vs, bh..

Så hvis du ser engelsk som dit modersprog, så skal du tale det til hende.

Anmeld Citér

31. maj 2015

God-mor

Dimple skriver:

Du skal snakke sit modersmål til hende, da det er det sprog du behersker bedst. Dansk skal nok komme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.