At være privatansat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.658 visninger
10 svar
1 synes godt om
29. maj 2015

Anonym trådstarter

Jeg har sendt nogle ansøgninger afsted og har søgt privat. Hvordan og hvorledes med løn, overenskomst, pension m.m 

Hvis de har overenskomst med FOA er der så omsorgsdage (når man har børn) eller er der det alligevel? Hvad skal jeg være opmærksom på? Kontrakt? Løn? Pension osv? Håber nogle kan hjælpe. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2015

Tiggi

Overordnet set er du ikke berettiget til noget som ikke står i din kontrakt eller en overenskomst som du måtte blive dækket af.

F.eks. har min mand ikke fået forhandlet noget  = ingen pension, 5 ugers ferie, ingen barnets første sygedag osv osv. 

Men mange ting står jo i en standart kontrakt, men afhænger jo af branchen. Så beslut dig for hvilke ting du finder vigtigt, og så sørg for at få det forhandlet på plads.

- Løn

- 6. ferieuge

- Barnets 1. og 2. sygedag

- Hvad ved overarbejde? kompenseres økonomisk? fri på andet tidspunkt? 

- Frynsegoder

- Pension

Lige hvad jeg kan komme på,  men er selvfølgelig mange flere elementer. 

Anmeld Citér

29. maj 2015

energystar

Anonym skriver:

Jeg har sendt nogle ansøgninger afsted og har søgt privat. Hvordan og hvorledes med løn, overenskomst, pension m.m 

Hvis de har overenskomst med FOA er der så omsorgsdage (når man har børn) eller er der det alligevel? Hvad skal jeg være opmærksom på? Kontrakt? Løn? Pension osv? Håber nogle kan hjælpe. 

Ring til FOA og spørg om de har overenskomst med det pågældende firma - så kan de nemt svare på alle dine spørgsmål :-) 

Anmeld Citér

30. maj 2015

Anonym trådstarter

Tiggi skriver:

Overordnet set er du ikke berettiget til noget som ikke står i din kontrakt eller en overenskomst som du måtte blive dækket af.

F.eks. har min mand ikke fået forhandlet noget  = ingen pension, 5 ugers ferie, ingen barnets første sygedag osv osv. 

Men mange ting står jo i en standart kontrakt, men afhænger jo af branchen. Så beslut dig for hvilke ting du finder vigtigt, og så sørg for at få det forhandlet på plads.

- Løn

- 6. ferieuge

- Barnets 1. og 2. sygedag

- Hvad ved overarbejde? kompenseres økonomisk? fri på andet tidspunkt? 

- Frynsegoder

- Pension

Lige hvad jeg kan komme på,  men er selvfølgelig mange flere elementer. 

Tak!!

Anmeld Citér

30. maj 2015

Anonym trådstarter

energystar skriver:

Ring til FOA og spørg om de har overenskomst med det pågældende firma - så kan de nemt svare på alle dine spørgsmål :-) 

Jeg spurgte arbejdsstedet og de har ikke overenskomst med FOA men det ville de se på hvis jeg kom til samtale.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Private har helt sikkert ikke overenskomst med FOA - det er kun for offentlige ansatte. Men der er rigtigt mange private virksomheder der har enten en overenskomst og mange giver deres ansatte samme rettigheder.

Læs din kontrakt grundigt og hvis de henviser til en overenskomst, så bed om en kopi.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Jeg spurgte arbejdsstedet og de har ikke overenskomst med FOA men det ville de se på hvis jeg kom til samtale.

FOA står for "Forbundet af Offentligt Ansatte", så de har ikke overenskomst med private virksomheder.

Anmeld Citér

31. maj 2015

energystar

Skouboe skriver:

FOA står for "Forbundet af Offentligt Ansatte", så de har ikke overenskomst med private virksomheder.

Foa har også overenskomst med private virksomheder - hilsen en tillidsrepræsentant i foa ;-) 

Anmeld Citér

31. maj 2015

energystar

Skouboe skriver:

Glemte lige noget :-D det er ved at være mange år siden at foa stod for "forbundet for offentligt ansatte" i dag står det for "fag og arbejde" ;-) 

Anmeld Citér

1. juni 2015

Skouboe

energystar skriver:

Foa har også overenskomst med private virksomheder - hilsen en tillidsrepræsentant i foa ;-) 

Så lærte jeg noget nyt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.