Saka skriver:
Hej alle.. Min søn er nu 4 mdr og vi har de sidste par uger haft lidt problemer med amningen. Faktisk har han siden han var en måned gammel kun ville ammes ca 5-8 min pr. Amning. Og han vil kun tage et bryst. Det hsr egentlig været fint men nu er hans kurve begyndt at gå ned. Han har ikke tabt sig men fordi han ikke har taget så meget på er han faldet i hans vækst kurve.
Da han døjer med meget luft i maven er han et meget uroligt barn og får ikke sovet meget hverken dag eller nat.
Min sp har anbefalet at pumpe ud og give i sutteflaske efter hver amning men de sidste par dage har han slet ikke ville tage fat så meget. Han spiser max 2 gange om dagen og det er max 7-8 min han får. Har tilbudt ham det udpumpet mælk i sutteflaske det vil han hellere ikke have. Vil være meget ked af st skulle stoppe amningen helt men er klar over st jeg nok bliver nød til at supplere.
Derfor vil jeg hære om i har nogle gode råd samt evt kan fortælle hvilket mærke Mme er godt når man skal supplere?
God aften
Hvis det kun er de sidste par dage der har været reelle problemer, så tænker jeg at der er tale om et tigerspring (husker at der var meget udviklingsbøvl omkring de 4 mdr.). Min søn havde et par tigerspring hvor han nærmest ikke ville spise i et par dage.
Min søn har også altid kun spist max. 10 minutter. Jeg bekymrede mig enormt meget over det i starten, indtil jeg på et tidspunkt accepterede at han ikke havde brug for mere. Det var simpelthen nok til ham.
Han fulgte så også sin kurve. Hvor længe har din søn stagneret på kurven?
Hvor lang tid går der mellem hver amning (altså når han spiser mere end de to gange om dagen)?
Hvilken type problemer har der været med amningen de sidste par uger?
Hvis han har problemer med maven allerede nu, så skal du i hvert fald være meget opmærksom på hvilken MME du tilbyder ham. Man kan få nogle skånsomme typer hvor mælken er spaltet og nemmere at fordøje, men jeg kan ikke huske hvad de hedder. Der er sikkert nogle andre i tråden der kan være hjælpsomme på den front. 
M.h.t. de vækstkurver, skal man være opmærksom på at de er skabt ud fra en kombination af amme- og flaskebørn. Flaskebørn tager meget mere jævnt på, hvor det er normalt at ammebørn ryger mere op og ned på kurven. Så måske du lige skal tage den lidt med ro og se om ikke han indhenter det forsømte igen. Medmindre det er kritisk, og nødvendigt at gøre noget med det samme, men det lyder ikke umiddelbart sådan?