Tidligere depressiv gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.550 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. maj 2015

Anonym trådstarter

Okay, det her er svært at skrive, men jeg føler at det er nødvendigt med lidt input.

Sidste år var jeg sygemeldt med en depression (middelsvær I følge min læge, men jeg turde ikke indrømme at jeg havde selvmordstanker, så måske den faktisk var svær? Ikke fordi det er lige meget nu). Ca. to måneder før vi gik I gang med PB og jeg blev gravid (det gik meget stærkt) var jeg symptom fri.....dvs jeg kunne for første gang I lang tid kende mig selv igen.

Nu er jeg jo så blevet gravid og har imellemtiden desværre flytte læge (min gamle læge var fantastisk), for jeg burde vel blive tilknytttet sådan noget for sårbare gravide eller hvordan? Det er ihvertfald det jeg kan se fra den terminsgruppe jeg er I. Men er det sådan at man med en tidligere depression bliver tilknyttet noget ekstra støtte? Eller skal man selv kæmpe for det?

Min Nye læge har ikke bedt om mine filer fra min gamle læge og min mand har ikke taget mig seriøst, når jeg siger jeg har læst at der er en øget risiko for en fødselsreaktion af en art. Men jeg overvejer at sørge for at min mand hjælper mig med at sørge for at lægen får mine filer, ved næste læge besøg. Jeg er nemlig ikke så god til den slags. Hvad tænker I?

Det skal måske siges at jeg har det svært med at være gravid og skulle føde. I perioder ønsker jeg slet ikke vores ønskebarn. Så jeg frygter virkelig at vores lykke kan blive ødelagt. Jeg har bare virkelig svært ved at bede om hjælp, men tænker at jeg bliver nød til at gøre min Nye læge opmærksom på at der har været et problem, så må lægen  vurdere hvad der skal ske.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2015

Englehår

Profilbillede for Englehår

Tillykke med din graviditet!  

Jeg har ikke selv stået i den situation,  så du må tage det du kan bruge fra mit indlæg her.

Jeg tænker at du skal gøre din nye læge opmærksom på at du har haft en depression.  Derefter ville jeg gøre opmærksom på det ved først besøg hos jordemoder også - hun har muligvis mulighed for at henvise dig til sundhedsplejerskerne som alt afhængig af hvor du bor, måske har et tilbud for gravide med depression el.lign.

Jeg håber alt det bedste for dig  

Anmeld Citér

26. maj 2015

Anonym trådstarter

AnjaHM skriver:

Tillykke med din graviditet!  

Jeg har ikke selv stået i den situation,  så du må tage det du kan bruge fra mit indlæg her.

Jeg tænker at du skal gøre din nye læge opmærksom på at du har haft en depression.  Derefter ville jeg gøre opmærksom på det ved først besøg hos jordemoder også - hun har muligvis mulighed for at henvise dig til sundhedsplejerskerne som alt afhængig af hvor du bor, måske har et tilbud for gravide med depression el.lign.

Jeg håber alt det bedste for dig  

Du har fuldstændig ret.....det burde jeg. Jeg har allerede været til første besøg ved sundhedsplersken og skal først igen om laaaang tid.

Jeg skal have min mand til at hjælpe og step 1 må være at få ham til at hjælpe med at få lægen til at få min gamle journal. Jeg kan ikke bede om hjælp. Det var kun pga ham jeg kom til lægen I sin tid. Så alt det her er virkelig en uoverskuelig kamp, som jeg bliver nød til at tage.

Det har jeg bedt om ham om nu og understreget at det er vigtigt.

Anmeld Citér

26. maj 2015

jenny4

Du kan ringe til din gamle læge og bede dem sende din journal til din nye læge. Så har din nye læge og en chance for at se din historik.

Og så kunne du måske skrive dit indlæg her ud som brev, og give til din læge og jordemoder, så du ikke skal bruge kræfter på at fortælle det, men de i stedet kan læse sig frem til det.

Jeg synes det er vigtigt at du får hjælp allerede nu her, så de tanker du har ikke udvikler sig uhensigtsmæssigt. Og så er det altså bare ikke alle der elsker at være gravide (jeg selv inklusiv) men derfor kan man stadig godt elske sit barn når det kommer til verden.

Pøj pøj. 

Anmeld Citér

26. maj 2015

Anonym trådstarter

Der bliver sørget for at lægen får min gamle journal, så håber jeg det sætter et eller andet I gang.

Anmeld Citér

26. maj 2015

jenny4

Anonym skriver:

Der bliver sørget for at lægen får min gamle journal, så håber jeg det sætter et eller andet I gang.

Det tror jeg altså kun sker, hvis du selv gør opmærksom på det. Tror ikke lægerne har tid til at gennemgå alle patienters journaler i dybden, så hvis jeg var dig ville jeg fortælle det til lægen så han/hun ved at her er et opmærksomhedspunkt.

Anmeld Citér

26. maj 2015

Anonym

Næste gang du kommer til lægeundersøgelse med din graviditet, siger du at du har haft en depression og derfor er nervøs for hvordan det vil påvirke dig og din situation. Giv også din jordemoder besked så i evt kan snakke om tingene når du er til tjek hos hende. Og det samme med sundhedsplejersken når du har født - måske endda det vigtigste da der formentlig er lidt øget risiko for fødselsdepression...

jeg har selv haft depression. Var stoppet med medicin ved min første graviditet men fik så en begyndende fødselsdepression og kom på medicin igen efter eget ønske. Ved anden graviditet blev det vurderet at det var bedst at fortsatte med medicinen så det gjorde jeg og fik også tilbudt en speciel konsultation hos en jordemoder hvor der blev snakket om min graviditet i forhold til min depression. Men det var ikke nødvendigt da jeg er symptomfri så længe jeg tager min medicin.

Men bare lige for at sige at du sagtens få støtte fra læge og jordemoder mht depression og graviditet, men du skal selv gøre opmærksom på det... lægen læser ikke din journal igennem inden dit besøg så hun ved ikke hvad der sker...

Anmeld Citér

28. maj 2015

Anonym trådstarter

Nå, æv, det var ikke lige de svar jeg havde håbet på. Men nej, læge kigger nok ikke I ens journal. Men mon ikke det går alt sammen.

Der er ihvertfald ikke andet for end at tage det som det kommer og håbe på det bedste.

Anmeld Citér

1. juni 2015

Laksen

Anonym skriver:

Nå, æv, det var ikke lige de svar jeg havde håbet på. Men nej, læge kigger nok ikke I ens journal. Men mon ikke det går alt sammen.

Der er ihvertfald ikke andet for end at tage det som det kommer og håbe på det bedste.

Jeg vil også gerne lige slå et slag for at få dig til at tale med din læge og jordemoder om det. Hvis det allerede nu er noget, der bekymrer dig, kan du lige så godt helgardere dig og få alle parter til at støtte dig i din graviditet. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men i nogle byer kan den praktiserende læge sende en henvisning til noget der hedder Team for sårbare gravide, og jeg synes virkelig du skal spørge din læge, om det er noget de har i din by. De kan fungere som ekstra støtte i form af ekstra jordemoder samtaler, ekstra sundhedsplejerske - og i det hele taget følger de dig bare lige tættere for at sørge for at du får den bedst mulige graviditet og fødsel. Jeg tænker det er godt at sørge for at have en ekstra god støtte under graviditeten, når du har haft en middel - svær depression. Alle kvinder kommer jo i hormonel ubalance under en graviditet, og der sker en masse nye ting med kroppen som alt sammen godt kan rykke ved psyken. Jeg har selv været igennem en alvorlig efterfødselsreaktion, som jeg tror jeg kunne have undgået hvis jeg havde mere støtte omkring mig. Så mit råd: bedre at være sikker og få rigelig med støtte ved læge og jordemoder - også selvom du måske ikke er helt sikker på om du får brug for det.

Anmeld Citér

2. juni 2015

Anonym

Jeg har selv tidligere været indlagt med depression og spiseforstyrrelse, min læge henviste mig derfor til en special jordmoder, og jeg blev tilknyttet det de kalder blå team, hvor man får mere støtte, flere jordmoder samtaler samt mere støtte under og efter fødsel. Jeg syntes helt bestemt du skal fortælle din læge hvad du har været igennem, for den ekstra hjælp kan være det der gør du ikke ender med en slem efterfødselsreaktion 

og tillykke med bebsen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.