2-årig taler med tungen ude af munden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.152 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. maj 2015

Jupiter

Baggrundsinfo:

Pige, 2 år, har fået fjernet polypper og lagt dræn i begge ører på sin 2-års fødselsdag (hun har aldrig klaget over ondt i ører eller lign.). Sund og rask, taler og synger, udvikler sig lige efter bogen.

Og så til "issue'et":

Vi oplever at hun taler meget med tungen ude af munden. Når hun skal forsøge at forme et ord, så er det som om hun bider sig i tungen, fordi den stikker ud mens hun prøver.

Hun kan sige mange ting rigtigt, men jeg synes det tegner sig til en tendens, det her med tungen.

Hun bruger sut ja, og har perioder hvor hun kun sover med den, og perioder hvor hun har den lidt mere. Reglen herhjemme er at den hører til i sengen, så hvis hun har den i løbet af dagen, så sidder hun i sengen og taler ikke med den i munden.

Vi kan sagtens forstå hende, men vi er jo også hendes forældre. Og selvom vi oplever at sproget bliver mere og mere varieret og korrekt, så ser vi tungen meget 

Er der nogle som har input til det? Er det normalt? Er det pga. sutten? Er det noget vi kan arbejde med? Noget med tungebånd? Noget med at vi ikke træner ord nok med hende? Andre guldkorn?

Lige nu er jeg ikke på bekymret-stadiet, nok bare på obs-stadiet. Og vil selvfølgelig bare min datter det bedste 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.