Graviditet og elev

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

539 visninger
2 svar
0 synes godt om
23. maj 2015

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Hej 

Jeg har været så heldig at jeg har fået en elevplads og starter her til juni. 

Min kæreste og jeg har igennem længere tid talt om at få et barn. Jeg har været vanvittig skruk - og jeg må indrømme at min kæreste nu næsten er blevet mere skruk end jeg. 

Men det er vigtigt for os at vi er "sikret" på økonomien, da det vil blive rigtig stramt hvis det kun er min kærestes indkomst vi skal leve af. 

Derfor vil jeg høre jer, om I har erfaring med at blive gravid mens I har haft en elevplads? - Har jeg ret til barselsdagpenge/løn under barsel? - Hvor meget barsel har jeg ret til? - Må stedet hvor jeg er elev vælge mig fra, pga. eventuel graviditet?

Vi taler om at prøve stille og roligt fra omkring juli-august, men kun hvis det er "sikkert" for os i forhold til min elevstilling. Jeg vil selvfølgelig melde mig ind i en fagforening, men jeg/vi er bare i tvivl om hvilke rettigheder jeg har, selvom jeg har forsøgt at læse mig frem til det. 

Håber på noget hjælp!  - på forhånd tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2015

Trine89

Når man er elev har man de samme rettigheder som mange andre. 

Jeg var elev da jeg fik min datter. og jeg fik alm. løn fra 4 uger før termin til 14 uger efter fødsel. og derfra fik jeg barseldagpenge. 

Jeg var væk i ca. et år  

Hvad man får i barseldagpenge afhænger af hvor meget man får i løn. 

Men hensyn til om det kan vælge dig fra pga graviditet ved jeg ikke. men i din prøvetid kan de jo opsige dig uden varsel. 

Anmeld Citér

23. maj 2015

Mom2

Babyklar87 skriver:

Hej 

Jeg har været så heldig at jeg har fået en elevplads og starter her til juni. 

Min kæreste og jeg har igennem længere tid talt om at få et barn. Jeg har været vanvittig skruk - og jeg må indrømme at min kæreste nu næsten er blevet mere skruk end jeg. 

Men det er vigtigt for os at vi er "sikret" på økonomien, da det vil blive rigtig stramt hvis det kun er min kærestes indkomst vi skal leve af. 

Derfor vil jeg høre jer, om I har erfaring med at blive gravid mens I har haft en elevplads? - Har jeg ret til barselsdagpenge/løn under barsel? - Hvor meget barsel har jeg ret til? - Må stedet hvor jeg er elev vælge mig fra, pga. eventuel graviditet?

Vi taler om at prøve stille og roligt fra omkring juli-august, men kun hvis det er "sikkert" for os i forhold til min elevstilling. Jeg vil selvfølgelig melde mig ind i en fagforening, men jeg/vi er bare i tvivl om hvilke rettigheder jeg har, selvom jeg har forsøgt at læse mig frem til det. 

Håber på noget hjælp!  - på forhånd tak!

Du skal være obs på, at du skal have været ansat der mindst 13 uger, for at være sikret barselsdagpenge.

Ring til Udbetaling Danmark, de adminstrere det med barselsdagpenge, så de vil kunne svare dig helt præcist.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.