Reflux

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.052 visninger
7 svar
0 synes godt om
21. maj 2015

Hertz

min dreng på 12 uger har i dag fået lagt en sonde som skal måle pH værdien i hans mave de næste 24 timer. Problemet nu er så at han ikk vil spise. Han synker lige en enkelt gang og så skriger han og vil ikk spise mere. Tænker bare at de så ikk kan måle det de skal. Da han jo så heller ikk gylper når der ikk er mad i maven. Andre der har prøvet det. Er ved at være godt udkørt nu, han har skreget sig selv i søvn nu i mine arme. Så ja min datter på 3 kommer tydeligvis lidt sent i seng da jeg først skal til at putte hende nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2015

Kay

Viva skreg hver gang hun fik mad, fordi hendes mavesyre løb tilbage... hun er jo født med ganespalte, så musklerne i halsen er ikke som de skal være

jeg brugte meget tid på at prøve at overbevise lægerne om at der var noget galt, men først da hun var 4 måneder gammel gik de med til at prøve at give hende noget der hedder nexium og nu spiser hun bare så fint der er intet skrigerrig ved måltider længer

Anmeld Citér

21. maj 2015

Hertz

Kay skriver:

Viva skreg hver gang hun fik mad, fordi hendes mavesyre løb tilbage... hun er jo født med ganespalte, så musklerne i halsen er ikke som de skal være

jeg brugte meget tid på at prøve at overbevise lægerne om at der var noget galt, men først da hun var 4 måneder gammel gik de med til at prøve at give hende noget der hedder nexium og nu spiser hun bare så fint der er intet skrigerrig ved måltider længer

Han plejer godt at vil spise men han gylper altid meget og tager ikk ordentligt på så derfor han bliver tjekket for reflux nu, men efter de har lagt sonden vil han overhovedet ikk spise.

Anmeld Citér

21. maj 2015

Kay

Hertz skriver:

Han plejer godt at vil spise men han gylper altid meget og tager ikk ordentligt på så derfor han bliver tjekket for reflux nu, men efter de har lagt sonden vil han overhovedet ikk spise.

Her der startede det da hun var 1 1/2 måneder gammel og i perioder spiste hun nærmest intet... dejligt i får det tjekket

du har ikke et "akut" nummer til afdelingen du kan ringe til og høre hvad du skal gøre når han ikke vil spise?

Anmeld Citér

21. maj 2015

Hertz

Kay skriver:

Her der startede det da hun var 1 1/2 måneder gammel og i perioder spiste hun nærmest intet... dejligt i får det tjekket

du har ikke et "akut" nummer til afdelingen du kan ringe til og høre hvad du skal gøre når han ikke vil spise?

Nej desværre det nr jeg har er åbent fra 9-12. Men må jo bare sige det til dem i morgen når vi skal derind. 

Anmeld Citér

21. maj 2015

Kay

Hertz skriver:

Nej desværre det nr jeg har er åbent fra 9-12. Men må jo bare sige det til dem i morgen når vi skal derind. 

Ja der er ikke andet for

Anmeld Citér

21. maj 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Min pige (nu 3) havde også refluks som lille. Refluks er noget stort set alle babyer har (betyder blot tilbagekøb, altså gylp), hvorimod refluks sygdom er et reelt problem. Men det dækker så over flere scenarier: nogen gylper alt maden op så de ikke tager på, andre reflukser selvom maven er tom (dvs det er ren syre der kommer op, gør ondt og laver syreskader på spiserøret, som så i det lange løb giver arvæv og dertil forsnævringer). Nogle nægter at spise fordi de forbinder det med smerte, andre spiser konstant fordi mælk lindrer smerten.

Hvis dit barn reflukser på tom mave (og det lyder det til idet han har ondt), så kan de sagtens måle det. Jeg er til gengæld overrasket over at de gør det - vi var tilknyttet Skejby, og fik at vide at man var gået væk fra det da det kan slå fejl + det koster mange ressourcer. Det nemmeste er simpelthen at give medicin (syrepumpehæmmer = Esomeprazol = INexium) og så se om det har en positiv effekt. Hvis ja, så er alle glade, hvis nej, ja så var det alligevel ikke refluks sygdom.

Jeg ville slå i bordet og bede om en recept på INexium - det koster kassen, men du kan få dem til at søge enkelttilskud til dig, så får du de fleste af pengene igen når det går igennem. Der er ingen kendte bivirkninger ved denne medicin, så det er bare med at komme igang og se om det hjælper. Ved os havde vi positiv effekt efter ca 24 timer - vi fik et helt nyt barn. Dosis skal hvis jeg husker korrekt være 2mg per kg (vi brugte ihvertfald 2 breve om dagen da hun var 9-10 kg)

Du kan i håndkøb købe noget flydende gaviscon og se om han vil tage det - det lægger et låg på syren og hjalp altid herhjemme når hun bare skreg og skreg. Det gives efter vægt, og optages ikke i kroppen, så du skal ikke være bange for at give det til en baby.

Du kan også søge optagelse i FB grupperne - der er vist et par stykker, de kan give en masse mere Info og man kan få luft for sine frustrationer. Det er desværre en lidt usynlig sygdom som ingen ved ret meget om (heller ikke lægerne), og ja, det er ofte en lang kamp at få anerkendt - vores pige var 5,5 mdr førend hun fik medicin - det var jo vildt synd at hun skulle lide så længe, og også enormt opslidende for os.

held og lykke med det hele!

Anmeld Citér

21. maj 2015

kriis

Jeg forstår det som om det er sonden der driller din søn lige nu?!

Min søn fik foretaget samme undersøgelse med sonde da han var 7 år gammel. Han var også meget påvirket af sonden og spiste meget lidt, og "gylpede" derfor også meget lidt i de 24 timer sonden var i ham.

Målingerne blev dog helt fine og han blev efterfølgende opereret for reflux og har det i dag rigtig fint.

Jeg tror altså ikke du skal frygte for manglende resultater af målingerne! Men det er benhårdt mens sonden er nede - den må være meget ubehagelig!

Held og lykke det næste døgn og held og lykke med behandling og bedring.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.