Min pige (nu 3) havde også refluks som lille. Refluks er noget stort set alle babyer har (betyder blot tilbagekøb, altså gylp), hvorimod refluks sygdom er et reelt problem. Men det dækker så over flere scenarier: nogen gylper alt maden op så de ikke tager på, andre reflukser selvom maven er tom (dvs det er ren syre der kommer op, gør ondt og laver syreskader på spiserøret, som så i det lange løb giver arvæv og dertil forsnævringer). Nogle nægter at spise fordi de forbinder det med smerte, andre spiser konstant fordi mælk lindrer smerten.
Hvis dit barn reflukser på tom mave (og det lyder det til idet han har ondt), så kan de sagtens måle det. Jeg er til gengæld overrasket over at de gør det - vi var tilknyttet Skejby, og fik at vide at man var gået væk fra det da det kan slå fejl + det koster mange ressourcer. Det nemmeste er simpelthen at give medicin (syrepumpehæmmer = Esomeprazol = INexium) og så se om det har en positiv effekt. Hvis ja, så er alle glade, hvis nej, ja så var det alligevel ikke refluks sygdom.
Jeg ville slå i bordet og bede om en recept på INexium - det koster kassen, men du kan få dem til at søge enkelttilskud til dig, så får du de fleste af pengene igen når det går igennem. Der er ingen kendte bivirkninger ved denne medicin, så det er bare med at komme igang og se om det hjælper. Ved os havde vi positiv effekt efter ca 24 timer - vi fik et helt nyt barn. Dosis skal hvis jeg husker korrekt være 2mg per kg (vi brugte ihvertfald 2 breve om dagen da hun var 9-10 kg)
Du kan i håndkøb købe noget flydende gaviscon og se om han vil tage det - det lægger et låg på syren og hjalp altid herhjemme når hun bare skreg og skreg. Det gives efter vægt, og optages ikke i kroppen, så du skal ikke være bange for at give det til en baby.
Du kan også søge optagelse i FB grupperne - der er vist et par stykker, de kan give en masse mere Info og man kan få luft for sine frustrationer. Det er desværre en lidt usynlig sygdom som ingen ved ret meget om (heller ikke lægerne), og ja, det er ofte en lang kamp at få anerkendt - vores pige var 5,5 mdr førend hun fik medicin - det var jo vildt synd at hun skulle lide så længe, og også enormt opslidende for os.
held og lykke med det hele!
Anmeld
Citér