A-1995 skriver:
jeg havde en lidt ubehagelig oplevelse i morges da jeg afleverede min 12 mdr gamle søn i dagplejen. Ved ikke om jeg overreagerer eller hvad...
vi har haft en lidt øv morgen, min søn har været pylret og væltet og slået sig op til flere gange, så da jeg havde givet ham mad og tøj på kunne jeg mærke han bare havde brug for at hænge hos mig og blive trøstet, derfor var jeg måske ikke lige så grundig med vaskekluden som jeg plejer, da jeg valgte at prioritere at give ham lidt nærvær inden vi skulle køre.
Da jeg afleverer ham i dagplejen siger dagplejemor "du er jo helt beskidt det plejer du da ikke at være" og hun fortsætter med "det er jo noget andet med "navn på andet barn" der forventer man jo at man skal igang med vaskekluden når h*n kommer.
Jeg blev stødt og følte mig angrebet da hun sagde at min søn var beskidt. Følte mig egentlig som en dårlig mor, selvom jeg bare prøvede at gøre hvad jeg syntes føltes rigtigt. Samtidig mener jeg ikke at hun bør stå foran mig og sige sådan om et af de andre børn? Hun har før sagt "ja "navn på andet barn" kommer vidst sjældent i bad derhjemme"...
må hun overhovedet sige sådan noget til andre forældre? Og er jeg virkelig en dårlig mor fordi jeg ikke vaskede ham ordentligt af inden vi kørte den ene gang?
Når jeg læser det får jeg helt ondt i maven. Ikke på dine vegne eller dit barns, men på det barn hun har stemplet.
Jeg ved godt vi kun er mennesker, og jeg har da også selv mine fordomme, men i mit professionelle virke forsøger jeg at placere dem alle sammen uden for døren.
Jeg har også mine ideer om, den gode mor, far og familie, men igen dem placerer jeg uden for døren og forholder mig kun til om barnet er i trivsel.
Så mit svar er: nej hun skal ikke stå og fortælle dig om et andet barn, og da slet ikke lade det skinne igennem at hun vurderer at der barn ikke er rent efter hendes foreskrifter. Selvom en dagpleje mor ikke er uddannet på samme måde som en pædagog, selvom arbejdet foregår i hjemmer, så skal hun være professionel og sætte fordomme og vurderinger baseret på egne ideer uden for døren inden åbningstid, og så kan hun hente dem ind igen når alle børn er hentet.
Og nej du er ikke en dårlig mor fordi der var lidt beskidt rundt om munden, eller hvis dit barn har en plet på blusen, eller det er 3 dage siden han var i bad....