Træne til løb.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

483 visninger
1 svar
0 synes godt om
1. maj 2015

AnnaK89

Hej

Har taget den beslutning, at jeg skal være med i grundlovsløbet 5. Juni. 

Men jeg har aldrig løbet særlig langt. Og er først fornyligt begyndt at træne. 

Jeg løber pt. 2 km på 13 min. Men lige med grundlovsløbet handler det ikke om tider, men om at jeg bare skal igennem det. 

Det er 6 km. Hvordan får jeg trænet mig bedst op til det? 

Jeg går i fitness Word 2-3 gange om ugen, hvor jeg løber og laver styrketræning. Derudover begynder jeg på bikini-body-mommy-challange her d. 4. Maj. Det er et styrke program der kører i 90 dage. 

Gode råd modtages med kyshånd

Kan godt være det virker sølle ikke at kunne løbe 6 km, men jeg har virkelig været i meget dårlig form (er jeg da stadig), men kan da trods alt løbe 2 km nu uden pause, før kunne jeg ikke engang løbe 500 m

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2015

Mille123

FruNK skriver:

Hej

Har taget den beslutning, at jeg skal være med i grundlovsløbet 5. Juni. 

Men jeg har aldrig løbet særlig langt. Og er først fornyligt begyndt at træne. 

Jeg løber pt. 2 km på 13 min. Men lige med grundlovsløbet handler det ikke om tider, men om at jeg bare skal igennem det. 

Det er 6 km. Hvordan får jeg trænet mig bedst op til det? 

Jeg går i fitness Word 2-3 gange om ugen, hvor jeg løber og laver styrketræning. Derudover begynder jeg på bikini-body-mommy-challange her d. 4. Maj. Det er et styrke program der kører i 90 dage. 

Gode råd modtages med kyshånd

Kan godt være det virker sølle ikke at kunne løbe 6 km, men jeg har virkelig været i meget dårlig form (er jeg da stadig), men kan da trods alt løbe 2 km nu uden pause, før kunne jeg ikke engang løbe 500 m

Intervaltræning er et godt udgangspunkt... Som udgangspunkt, så fortæller du kroppen hver gang du løber, at den skal forbedre sig til næste gang, så når din puls stiger, og du er forpustet så fortæller kroppen, at den skal øge volumen/sætte kadencen op, til næste gang du løber, det er årsagen til at vi forbedre os når vi træner.... 

Løbesiden.dk er et godt sted at finde programmer mm til at blive bedre til at løbe, eller runkeeper (app) hvis man vil have distancer/tider og kadencen på dine præstationer under træning. Du har ikke længe til at træne dig op på de 6 km, men som du skriver, så handler det ikke om tiderne. 

Hvis ikke man er vant til at træne interval, så kan du jo starte med at løbe f.eks. Tre lygtepæle roligt, og så øge til maxkadance de efterfølgende to lygtepæle og såfremdels.

ellers gælder det bare om at få løbet nogle gange om ugen (husk dog at holde pause også, måske løbe hver anden dag) og variere distancer og ruter. - hvis du vælger at løbe intervaller nogle gange om ugen vil du sagtens kunne løbe 6 km uden at løbe så langt under træningerne op til. Måske bare løb tre-fire km de dage du ikke vælger intervaltræning. 

Giver det mening?  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.