Spørgsmål ang isofix

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

665 visninger
6 svar
1 synes godt om
29. april 2015

Nhbk

Vi står og har af noget familie, fået en autostol men først fra de er ca et halvt år, så vi skal have en til inden da. Til den autostol vi har er der isofix med. Men skal man købe en ny til den autostol som vi skal bruge indtil eller kan man købe en autostol og så klikke den fast på. Jeg er ikke inde i hvordan det virker? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2015

MorTilN

Nhbk skriver:

Vi står og har af noget familie, fået en autostol men først fra de er ca et halvt år, så vi skal have en til inden da. Til den autostol vi har er der isofix med. Men skal man købe en ny til den autostol som vi skal bruge indtil eller kan man købe en autostol og så klikke den fast på. Jeg er ikke inde i hvordan det virker? 

Det kommer helt an på hvad der er for en i har nogle mærker har lavet så isofix basen passe til begge dele andre skal man købe ny til men ellers kan man jo bide i det sure æble og bruge selemontering til den første autostol Gå ned i den butik isofixbasen er købt i og spørg dem om den passer til den mindre autostol også

Anmeld Citér

30. april 2015

MM00

Nhbk skriver:

Hvilken autostol er det i har fået? Jeg tænker hvis det er sådan en hvor der er en isofix base med til og hvor isofix ikke sidder på stolen så virker det mærkeligt at den først må bruges fra 6 mdr af. For så vidt jeg ved så må alle baby autostole med isofix base bruges fra nyfødt. 

Anmeld Citér

30. april 2015

Nhbk

T10 skriver:

Hvilken autostol er det i har fået? Jeg tænker hvis det er sådan en hvor der er en isofix base med til og hvor isofix ikke sidder på stolen så virker det mærkeligt at den først må bruges fra 6 mdr af. For så vidt jeg ved så må alle baby autostole med isofix base bruges fra nyfødt. 

Det er denne vi har fået. Jeg har ikke kigget nærmere om den kan tages af, deraf mit spørgsmål. Jeg ved ikke rigtig så meget. Men jeg ville ikke mene at en nyfødt måtte side i denne stol. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

30. april 2015

MM00

Det er denne vi har fået. Jeg har ikke kigget nærmere om den kan tages af, deraf mit spørgsmål. Jeg ved ikke rigtig så meget. Men jeg ville ikke mene at en nyfødt måtte side i denne stol. 

Den autostol du viser på billedet må bruges fra 9-18 kg det vil sige cirka 1 år til 3-4 år og barnet kigger frem ad. De anbefaler dog at barnet sidder bagudvendt så længe som mulig da det skulle være mere sikkert for barnet. Så det første år skal jeres barn sidde i en autostol der hedder 0-13 kg (hvis jeres bil har isofix så vælge en med isofix base)  Lad være med at købe de billigere autostole.

I kunne fx købe den her (men tag ud i butikkerne og få dem til at hjælp med at vælge) 

http://www.onskeborn.dk/webshop/autostole/fra-0-til-13-kg/britax-römer-baby-safe-plus-ii

http://www.onskeborn.dk/webshop/autostole/tilbehør/britax-römer-baby-safe-isofix-base

Når barnet så bliver i et år, så skal i vælge om i vil bruge den autostol i har  fået eller om jeres barn forsat skal sidde bagudvendt 

Hvis i vælger det skal sidde bagudvendt så skal i vælge sådan en stol her (igen tag ud i butikkerne og få hjælp) Den jeg linker til kan så også bruges fra nyfødt, men tænker det nemmeste med autostol i kan bærer baby i det første stykke tid.

http://www.onskeborn.dk/webshop/autostole/fra-0-til-18-kg/besafe-izi-kid-x3-isofix

Anmeld Citér

30. april 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Nej som der bliver skrevet må I ikke bruge denne til en nyfødt, vi skiftede dog da vores pige var ca 9mdr, hun blev simpelthen for stor/tyk til baby udgaven.

og tror ikke der kan klikket noget af her, det ser ud til at den kan lægges lidt ned, hvilket er fint så barnet kan sidde lidt bedre hvis der skal tages en lur i bilen.

vil også anbefale at I bruger penge på at få baby udgaven med isofix base, det er SÅ meget nemmere end at skulle bøvle med sele.

Anmeld Citér

2. maj 2015

Lenats31

Nhbk skriver:

Som et par andre har skrevet, så må en stol som denne ikke anvendes til nyfødte. Belastningen på barnet og især nakken er alt alt for voldsom i en kollision fordi barnet bliver kastet fremad.

En frontalkollision (den rene frontalkollision tegner for ca 50%)med 50 km/t svarer til et frit fald fra 3. sal. 

Barnets hoved vejer ca 25% af kropsvægten. Det vil det fortsætte med i meget lang tid. Det er nakken der bremser hovedet.

Derfor må helt små børn kun sidde i en bagudvendt autostol (oftest en babystol). Babystolen er udvokset når toppen af hovedet når stolens øverste kant, eller barnet rammer vægtgrænsen. Børn bør sidde bagudvendt til mindst vægtgrænsen på babystolen eller højdegrænsen er nået. Efter babystolen er bagudvendt stadig noget mere sikkert end fremadvendt. Barnet kastes ikke fremad, emn fanges af stolens skal, hvorved belastningerne er væsenligt mindre.

De større af slagsen er egenligt fra barnet kan sidde selv til grænsen på stolen er nået omkring 4 års alderen med lidt fra og til.

Den du har på billedet er en Rømer Duo Plus, som er fremadvendt. Derfor må den ikke anvendes fra fødslen. Hvis I bestemmer jer for at anvende Duo Plus, når I når dertil hvor barnet skal skifte til en større model, så husk på dette:

Undgå at montere den med bilens sikkerhedssele og isofix på en gang. Jeg ved at nogle er blevet rådet til at gøre dette. Det skal og bør man ikke gøre. 

Jeg kender en som har arbejdet i crash test afdelingen hos Britax i Andover i 21 år nu må det blive. Britax (England og hovedkontoret er her)er det samme som Rømer (Tyskland). Hann svarede følgende på det spørgsmål ang lige netop den autostol du har: Duo Plus:

""If the seat doesn't show this installation within the user guide (fitting instructions) then under NO circumstances must the seat be installed this way. We know that it's not dangerous to install it this way for an impact but the danger comes if you have to release the seat in a hurry after an impact especially if the car is upside down & you can not release the child from the harness! If you have this seat installed with the belt & isofix, it becomes very difficult to release because you have two different ways of now releasing it! It is absolutely NO safer to be installed this way & this person would only do this at his OWN risk.

Lyndon""

Så lad være med det. En huskeregel er at isofix kom til fordi mange forældre lavede fejl i monteringen med sikkerhedsseler.

Så isofix er opstået for at gøre monteringen enkel og let at forstå. En autostol som kan monteres på begge måder skaber forvirring hos nogle forældre om de skal montere den på begge måder eller ej. Men huskereglen er altså agt isofix er til for at gøre monteringen nemmere og mere enkel at forstå og deraf reducere antallet af fejlmonterede autostole. Monteres de på begge måder har man pludselig forsvinder ideen med isofix .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.