Hyppig amning = dårlig søvn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

430 visninger
1 svar
3 synes godt om
22. april 2015

Mao

Hej.

jeg ammer min dreng på 4 1/2 uge og ammer ca. .

hver time. Jeg ligger ham som regel til når han vågner og inden han skal sove, ofte falder han i søvn ved mit bryst. Så han når egentlig aldrig selv at melde sig

men mit 'problem' er at han ikke sover særlig meget om dagen, ofte kun 1/2 - 1 time af gangen. Jeg vil derfor høre om nogen har erfaring med at strække amningen så man kun ammer hver 2. Eller 3 time. Og om det evt kab gøre at han bliver ordentligt mæt og derved sover længere/tungere?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2015

jenny4

Sanne Østergaard skriver:

Hej.

jeg ammer min dreng på 4 1/2 uge og ammer ca. .

hver time. Jeg ligger ham som regel til når han vågner og inden han skal sove, ofte falder han i søvn ved mit bryst. Så han når egentlig aldrig selv at melde sig

men mit 'problem' er at han ikke sover særlig meget om dagen, ofte kun 1/2 - 1 time af gangen. Jeg vil derfor høre om nogen har erfaring med at strække amningen så man kun ammer hver 2. Eller 3 time. Og om det evt kab gøre at han bliver ordentligt mæt og derved sover længere/tungere?

Hej, 

du svarer lidt på dit eget spørgsmål for lige nu er det jo dig der styrer amningen, når han aldrig når at melde sig. Det svarer jo lidt til at du spiser hver gang du går forbi køleskabet uden egentlig at være sulten til det. Og når du ammer så ofte at han nok ikke kan tømme brystet, så betyder det også at han kun får det tynde mælk (som svarer til at drikke) og ofte vil blive snydt for det tykke (som svarer til at spise), og dermed ikke kan holde mæthedsfølelsen ret længe.

Prøv at vente med at amme ham til han melder sult - og synes du han gør det for ofte kan det være vanens magt. Du kan aflede lidt ved at skifte ham, hygge med ham osv og så først derefter amme. 

Mht søvn så er der i den alder ikke noget der hedder rytme, men højst sandsynligt så vil han kunne sove længere hvis han bliver ordentligt mæt af den tykke mælk. Sover han ikke længere behøver det ikke at have noget med mad at gøre - det kan være de små lure bare er hans behov pt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.