Eksperthjælp: Kommunal vs. privat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.626 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. april 2015

Trine Andreasen

Hej trine, jeg skriver til dig da jeg er ret frustreret.
Min søn på 11 mdr har haft nogle spiseproblemer og er derfor blevet set af en ergo nogle gange, og han bliver vejet jævnligt på ouh. Men ergo siger at han er som han skal være og har alle forudsætninger for at kunne spise.
Både hende og SP har altid rost ham til skyerne og siger han er en glad dreng og meget fremme motorisk..
For noget tid siden besøgte ergo dagplejen for at se ham spise der, hun ringede til mig bagefter og sagde at marius virkede til at Stortrives i dagplejen - DEJLIGT!
Så har jeg lige læst i den journal sundhedsplejersken skriver i og der har hun skrevet: Ergo og jeg har talt om at det ikke er hensigtsmæssigt at netop dette barn går i en privat dagpleje, men mor ønsker dette".

Hvorfor skulle det ikke være hensigtsmæssigt når de siger han er fin!? Jeg bliver stødt over det og føler at de stempler ham og kan ikke få det til at hænge sammen med at de altid kun kommer med ros til ham...

Er det bare fordi de selv er kommunalt ansatte og generelt ikke går ind for private dagplejer eller hvad?

Jeg synes det er et privilegie selv at kunne vælge dagplejemor til min søn, og ønsker ham ikke i kommunal dagpleje!

Hvad skulle der være så skidt ved de private? På forhånd tak.

Trines svar

Hej Mie

Tak for dit brev.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan give dig et sikkert svar da jeg ikke ved hvad de tænker og derfor vil jeg også opfordre dig til at tage kontakt til dem og spørge dem direkte. Måske er der nogle grunde som ikke fremstår af den skrivelse du har læst.

Derudover tror jeg det er vigtigt at du ikke ser det som et angreb mod dig og din søn men måske et forsøg på at skabe de bedste rammer for din søn.

I den kommunale dagpleje er der fast tilknyttet en dagplejepædagog som dagplejeren kan sparre med og samtidig er der oftest også legeaftaler hvor dagplejerne mødes og børnene kan lege sammen mens dagplejerne kan få sparring fra andre.

Dette, at der er en tilknyttet dagplejepædagog, er måske en af grundene til at de tænker at en kommunal ville være mere hensigtsmæssigt frem for en privat som ikke få den samme sparring og som ikke skal have en pædagogfaglig uddannelse, selvom mange dog har.

Frygten for tilbagefald kan også være af betydning samtidig med at vi inden for den pædagogiske profession, ofte taler om at børn der har haft en svær start i livet godt kan være ekstra sensitive og derfor er det måske ekstra vigtigt at have fagpersoner ind over.

Men dette er kun mine tanker. Der kan være rigtig gode private og rigtig gode kommunale så det handler om mavefornemmelse. Og hvis din dagplejer er bekendt med han historie og du føler dig tryg så synes jeg du skal sende ham der hen.

Jeg håber du kan bruge mit svar eller er du velkommen til at skrive igen.

Hilsen Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.