Nutramigen - ingen tilskud længere!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.545 visninger
9 svar
1 synes godt om
6. april 2015

Anonym trådstarter

Hej,

kan man søge tilskud hos kommunen til nutramigen? Da jeg fik mit første barn, fik jeg bare recept hos lægen. Men nu har de fjernet tilskudet, da kommunen skal spare! Surprice! 

Men når en dåse til 225,- kroner holder i 3-4 dage - så ender vi jo med at gå falit  og både læge og SP råder mig på det kraftigste til at fortsætte med dette præparat. 

Det er jo en voldsom mer-udgift i forhold til andre som ikke har så meget allergi! Dem på apoteket siger jeg skal søge hos kommunen, da det ikke kan passe.

nogen der har prøvet det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2015

gokkelok

det er ikke kommunen der giver tilskud, men staten 

inde på sundhedsstyrelsens hjemmeside, står Nutramigen som et af de præparater som gives tilskud til, hvis altså lægen udskriver en recept. 

Anmeld Citér

7. april 2015

Anonym trådstarter

gokkelok skriver:

det er ikke kommunen der giver tilskud, men staten 

inde på sundhedsstyrelsens hjemmeside, står Nutramigen som et af de præparater som gives tilskud til, hvis altså lægen udskriver en recept. 

Ja sådan gjorde de også sidste gang! For 3 år siden.. Men de siger hos lægen at de har fået bud sidste år, på at det ydes der ikke tilskud til længere.  Hvad skal man tro? 

Anmeld Citér

7. april 2015

gokkelok

Sundhedsstyrelsens tilskudsliste blev lavet om i oktober 2014 og der står nutramigen på. Prøv at søg på sst.dk. Søg Modermælkserstatning og tryk på ernæringspræparater med tilskud. Næsten nederst på siden er der et link hvor der står Modermælkserstatning, sondeernæring til børn. Så kommer der en liste. 

Jeg arbejder selv på apotek, og lige præcis nutramigen får vi godt nok mange recepter på. 

Anmeld Citér

7. april 2015

gokkelok

Står også på min.medicin.dk hvis du søger under nutramigen. Den er altid opdateret efter Sundhedsstyrelsen. 

Har i forældre selv allergi eller er det blot for en "sikkerhedsskyld"?

Anmeld Citér

7. april 2015

Anonym trådstarter

gokkelok skriver:

Står også på min.medicin.dk hvis du søger under nutramigen. Den er altid opdateret efter Sundhedsstyrelsen. 

Har i forældre selv allergi eller er det blot for en "sikkerhedsskyld"?

Jeg har en del allergi! Desværre  Som er periodevis behandlingskrævende. 

En del kan jeg slet ikke spise osv.  uanset årstider. 

Min søn fik nutramigen for tre år siden, da både lægen og sp anbefalede det! Og det gør sp også denne gang! 

Anmeld Citér

7. april 2015

mor88

Anonym skriver:

Min søn fik nutramigen for tre år siden, da både lægen og sp anbefalede det! Og det gør sp også denne gang! 

Det har intet med kommunen at gøre. Prøv at kontakte en anden læge?

Anmeld Citér

8. april 2015

gokkelok

Anonym skriver:

Ja, så er der ikke meget at diskutere. Selvfølgelig skal i have noget allergivenligt erstatning til dit barn 

Anmeld Citér

8. april 2015

Sijac

Anonym skriver:

Vi har fået allergivenligt mme udskrevet fra sygehusets børneafdeling til vores søn. Det var det ikke Nutrimigen da de frarådet os brugen af det.

Men det er ikke så let at få recept på det længere som det var før i tiden. Men undersøg igen mes lægen eller bed ham sende en henvisning til børneambulatoriet.

Anmeld Citér

23. maj 2015

Aspek

Det er rigtigt, at egen læge kun kan skrive en grøn recept på nutramigen, hvis barnet har påvist mælkeallergi. Reglerne er blevet strammet op.

Men idet du selv har allergi er barnet disponeret for allergi og du vil kunne søge din kommune om merudgift Jf servicelovens § 41 til betaling af nutramigen.

Det kræver et opkald til kommunens børne/handicap afdeling, udfylde ansøgningsskema, få egen læge til at lave udtalelse om at barnet er disponeret for allergi(evt om det er dobbeltdisponeret hvis far også har allergi)og dertil udtalelse fra sundhedsplejerske om at amning ikke er en mulighed. Det sidste sørger kommunen for at indhente

Obs ift at du først kan få dækket merudgift fra den dato, du har haft kontakt til kommunen. Håber det måske kan være en løsning for jer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.