Kære alle jer forældre derude.
Jeg skal i forbindelse med et projekt have indsamlet erfaringer og meninger omkring det at førskolebørn i stigende grad skal lære de ting som de før lærte i børnehaveklassen. Alene navnet har jo ændret sig fra børnehaveklasse til 0.klasse:-)
Jeg håber meget på der er nogle derude der kunne tænke sig at komme med et indput til følgende spørgsmål:
Hvor går grænsen for hvor tidlig børnenes hjerne kan forholde sig til det lærte?
Er der en sammenhæng mellem samfundets acceleration og børnenes interesse i at lære i en mere tidlig alder? Eller kan man sige at interessen/kravene mere ligger i samfundet?
Har I som forældre oplevet at kravene ikke altid stemte overens med barnets udviklingsniveau?
Har I som forældre følt at det var naturligt at børnene skulle lære disse ting i det sidste år i børnehaven eller mener I at børnehaven skal værne om retten til at være børn – uden større forberedelse af det videre læringsmål? (selvom børnene måske viser interesse i at lære:-) )
På forhånd tak for hjælpen:-)
Anmeld