fra børnehaveklasse til o.klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

351 visninger
1 svar
0 synes godt om
6. november 2012

isabecca-vb


Kære alle jer forældre derude.



Jeg skal i forbindelse med et projekt have indsamlet erfaringer og meninger omkring det at førskolebørn i stigende grad skal lære de ting som de før lærte i børnehaveklassen. Alene navnet har jo ændret sig fra børnehaveklasse til 0.klasse:-)



Jeg håber meget på der er nogle derude der kunne tænke sig at komme med et indput til følgende spørgsmål:



Hvor går grænsen for hvor tidlig børnenes hjerne kan forholde sig til det lærte?



Er der en sammenhæng mellem samfundets acceleration og børnenes interesse i at lære i en mere tidlig alder? Eller kan man sige at interessen/kravene mere ligger i samfundet?



Har I som forældre oplevet at kravene ikke altid stemte overens med barnets udviklingsniveau?



Har I som forældre følt at det var naturligt at børnene skulle lære disse ting i det sidste år i børnehaven eller mener I at børnehaven skal værne om retten til at være børn – uden større forberedelse af det videre læringsmål? (selvom børnene måske viser interesse i at lære:-) )



På forhånd tak for hjælpen:-)



 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2012

Polyp-vb


Jeg mener, at børn er klar til at lære (helt normalt begavede børn uden sociale eller fysiske/psykiske udfordringer) fra dag 1 - og at skoling starter alt for sent i DK...ikke dermed sagt at der skal være røv-til-sæde-undervisning - der er mange andre måder at lære på og bogstav- og talleg kan sagtens starte i 3 års alderen, hvis man vel at mærke er vant til at få læst historier og det kommer i småbidder fordelt over dagen - ligesom man eks. via bollebagning kan lære lidt om liter, deciliter, kilo og gram...ikke så meget det at regne 10 deciliter på en liter, mere så begreberne er på plads og man eks ser hvad der sker med massefylden når en deciliter mel kommer ned i en liter vand/mælk - så er det nemlig meget nemmere når man skal til at regne.



Bh-klasse eller 0.kl...det er jo bare navne og betyder ingenting - det er hvad der foregår, der er af betydning - og det at lære at lære, modtage massebeskeder frem for individueller beskeder med navns nævnelse. Og som på alle andre klassetrin kommer det jo i høj grad an på pædagogerne/lærerens evner som underviser og ikke mindst til undervisningsdifferentiering - til at se at Oscar trænger lige til 10 minutter på legepladsen og nu har Emma vist siddet og nørklet lige lovlig længe med det samme - så hun skal også ud...og gerne lege med en anden end Berta som hun plejer...dvs ud af komfortzonen, så hun tør begå fejl og sprænge fysiklokalet i luften, når hun bliver ældre, mens Oscar nu er klar til at fordybe sig i en politisk rapport eller en...gab...analyse af Tove Ditlevsen...ikke fordi han har lyst...men fordi han skal og gerne vil have en ok karakter, så han kan klare en videregående uddannelse mens Emma skal turde blive snedker, hvis det er her hendes evner ligger selv om Berta skal være frisør eller læse jura

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.