Hører mine idrætskollegaer på min skole tale om fænomenet ret tit. Børn er bare ikke meget for at bade med andre børn. På min skole får de blufærdige børn lov til at gå ind at bade nogle minutter før de andre. De muslimske børn får lov til at klatvaske på toilettet.
Husker min skoletid som, at 'det da selvfølgelig var træls, at man skulle bade med andre, men at det ikke var noget stort og overskyggende problem'. Jeg har tit tænkt på, om det er os forældre, der har overført noget blufærdighed til børnene... Da jeg var barn badede vi nøgne og uden overdel langt op i puberteten. Alle på stranden var topløse, både voxne og børn.
I dag dækker alle sig til, og det startede, da der kom en masse pædofile sager frem i dagslyset. Nu om dage gør man jo nærmest alt for, at børn ikke skal vise noget som helst, fordi man er bange for, at der står en ulækker børnelokker og knipser med sin mobiltelefon. Inde på fb bliver alle fotos slettet, der viser bare det mindste hud (har jeg hørt og ikke selv oplevet).
Børn af i dag bliver meget hurtigere voxne end børn af i går. Min datter går i klasse med en pige, der allerede sidste år i 4. kl. startede med at barbere ben... når børn bliver for hurtigt voxne, vil de heller ikke bade sammen med andre, men netop dække sig til, som vi andre... hmmm.
Anmeld