Cris skriver:
Jeg tror, at I skal begynde at introducere en ny rytme for ham. Stille og rollig. Det virker bedst for dem og for jer. Du kan læse lidt om ryme i Netsunhedsplejerske. Det virkede rigtigt godt for os at have en rytme siden han blev 3 måneder. Held og lykke med det!
http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?kat=Sovevaner&alder=4&soegeord=&option=sog
jeg ville også foreslå en påtvunget rytme.....
bestem dig for et tidspunkt i skal op på hver dag. skemalæg måltiderne, og gerne sådan at det passer med han kan lægges til lur 2-3 gange i løbet af dagen. Væk ham hvis han sover mere end 2 timer, og bestem dig så for et tidspunkt hvor det er fair han SKAL sove om aftenen.... jeg tror at da felix var 4 måneder kom han i seng ved 22 tiden ca. og så sov han til vi skulle op.... Nu sover han fra ca. 19-20 til næste morgen, ligesom storebror....
Felix holdt op med at tage på på et tidspunkt, da han var spæd, og derfor blev alle mpltider skemalagt sådan at han spiste hver 3-4 time. der gik aldrig mere end 4 timer imellem. og det er sådan stadig, for det er han jo vant til.... men altså han er så altid dejlig mæt, og tilfreds. Han sover nu 1-2 lure om dagen, og falder altid selv i søvn....
Nu ved jeg jo ikke om du plejer at vugge barnevognen når han skal sove i den..... men ingen af mine børn har kunnet "tåle" det.... altså hvis svigermor passede dem, og hun vugger dem i søvn, så ville de også vugges hjemme, og det er jo ligesom lidt svært med en tremmeseng ikke. så det har nogen gange skabt lidt problemer her hjemme, i hvert fald med den store dengang. Så prøv at lade være at vugge for meget, hvis altså det er noget du gør nu...
Jamen kort sagt, du må læse dit barn, og er han træt, så skal han sove. og så må du gøre dit bedste for at holde fast i det. det er det eneste der har virket herhjemme. Jeg mærker med det samme hvis jeg har slækket lidt på "reglerne" her hjemme, så er der ingen af ungerne der vil sove.
Jeg er blevet lidt af en isdronnig udi kunsten at få baby til at sove, så du må undskylde hvis jeg lyder lidt for kontant....
og husk, baby dør ikke af at græde 2 minutter.....
Forresten.... vi har en anden regel herhjemme... hvis baby er meget ked af det, er det selvfølgelig altid i orden at tage ham op og trøste ham, men vi forlader ALDRIG værelset med dem..... hvis de ikke er syge, skal de bare trøstes, og puttes forfra... er det en rigtig dårlig aften, kan du vænne dig til at tage et glas vand med når du går derind, så kan du altid tilbyde det, til den forgrædte hals, det køler jo også lidt. og så bare putte forfra....
ritualer er også en god ting.... Herhjemme er dte jo næsten lige efter aftensmaden at ungerne puttes. Så de får lov at lige fise lidt urndt i stuen, til vi har røget vores madsmøger g lige snakket et øeblik over spisebordet. Derefter natter vi dem så på puslebordet, børster tænder og siger godnat, til alle der måtte være i huset. og så går vi i seng. slut.
Nåh det blev en længere og lidt indviklet halløjsa, men håber du kan finde hovede og hale i det....