Hjælp til søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.592 visninger
5 svar
0 synes godt om
8. september 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Vi har fået problemer med at få Alexander på 4 måneder til at falde i søvn om aftenen.Om formiddagen og eftermiddagen er der ingen problemer,han sover som regel med det samme,og sover så mellem 40 min.-3½ time

Han har endnu ingen faste rytmer eller rutiner(desværre)og vi kan ikke bestemme hvornår han skal sove eller være vågen,det regulerer han helt selv!

Der sker det,at han tager sig en powernap på ca. 30-40 min. mellem 19.30-21.00,og derefter vil han bare ikke sove og vi har snart prøvet alt.

I starten tog han den inde i stuen,og vi lagde ham så bagefter når han virkede træt igen.Man får intet ud af at lægge ham hvis han ikke virker træt.Skrig,skrål og pylder i halve og hele timer.Nu har vi så prøvet at lægge ham når han falder i søvn der til sin powernap,men det samme sker.Efter 30-40 min. vågner han og vil IKKE sove mere.
Vi har prøvet at tage ham op,at fodre ham,at sidde lige så stille ved siden af ham,men han græder sig i søvn hver aften,og det er bare ikke til at holde ud
Når jeg går ind for at slukke lyset eller give sut er han helt varm af at ligge og pyldre og græde.Og han ligger i øvrigt også ekstremt uroligt,han spjætter og sparker.Og ja,vi gør hvad vi kan for at stimulere ham nok,både fysisk og psykisk

Håber der er nogen som kan give et godt råd,for man har bare ikke lyst til at ens ellers så glade og nemme lille mand skal have sådan nogen aftener.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2009

Mira0911

Har I prøvet at give ham natmad (amme eller MME) inden han skal i seng eller inden I går i seng... ?

Har I evt. en musik uro til at hænge over vuggen, og starter den?
 Evt. ligge en af dine brugte t-shirt's ned til ham, så han kan lugte mor..

Anmeld

8. september 2009

Cris

Jeg tror, at I skal begynde at introducere en ny rytme for ham. Stille og rollig. Det virker bedst for dem og for jer. Du kan læse lidt om ryme i Netsunhedsplejerske.  Det virkede rigtigt godt for os at have en rytme siden han blev 3 måneder. Held og lykke med det!

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?kat=Sovevaner&alder=4&soegeord=&option=sog

Anmeld

9. september 2009

mariamiss6

Cris skriver:

Jeg tror, at I skal begynde at introducere en ny rytme for ham. Stille og rollig. Det virker bedst for dem og for jer. Du kan læse lidt om ryme i Netsunhedsplejerske.  Det virkede rigtigt godt for os at have en rytme siden han blev 3 måneder. Held og lykke med det!

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?kat=Sovevaner&alder=4&soegeord=&option=sog

jeg ville også foreslå en påtvunget rytme.....

bestem dig for et tidspunkt i skal op på hver dag. skemalæg måltiderne, og gerne sådan at det passer med han kan lægges til lur 2-3 gange i løbet af dagen. Væk ham hvis han sover mere end 2 timer, og bestem dig så for et tidspunkt hvor det er fair han SKAL sove om aftenen.... jeg tror at da felix var 4 måneder kom han i seng ved 22 tiden ca. og så sov han til vi skulle op.... Nu sover han fra ca. 19-20 til næste morgen, ligesom storebror....

Felix holdt op med at tage på på et tidspunkt, da han var spæd, og derfor blev alle mpltider skemalagt sådan at han spiste hver 3-4 time. der gik aldrig mere end 4 timer imellem. og det er sådan stadig, for det er han jo vant til.... men altså han er så altid dejlig mæt, og tilfreds. Han sover nu 1-2 lure om dagen, og falder altid selv i søvn....

Nu ved jeg jo ikke om du plejer at vugge barnevognen når han skal sove i den..... men ingen af mine børn har kunnet "tåle" det.... altså hvis svigermor passede dem, og hun vugger dem i søvn, så ville de også vugges hjemme, og det er jo ligesom lidt svært med en tremmeseng ikke. så det har nogen gange skabt lidt problemer her hjemme, i hvert fald med den store dengang. Så prøv at lade være at vugge for meget, hvis altså det er noget du gør nu...

Jamen kort sagt, du må læse dit barn, og er han træt, så skal han sove. og så må du gøre dit bedste for at holde fast i det. det er det eneste der har virket herhjemme. Jeg mærker med det samme hvis jeg har slækket lidt på "reglerne" her hjemme, så er der ingen af ungerne der vil sove. 

Jeg er blevet lidt af en isdronnig udi kunsten at få baby til at sove, så du må undskylde hvis jeg lyder lidt for kontant....

og husk, baby dør ikke af at græde 2 minutter.....

Forresten.... vi har en anden regel herhjemme... hvis baby er meget ked af det, er det selvfølgelig altid i orden at tage ham op og trøste ham, men vi forlader ALDRIG værelset med dem..... hvis de ikke er syge, skal de bare trøstes, og puttes forfra... er det en rigtig dårlig aften, kan du vænne dig til at tage et glas vand med når du går derind, så kan du altid tilbyde det, til den forgrædte hals, det køler jo også lidt. og så bare putte forfra....

ritualer er også en god ting.... Herhjemme er dte jo næsten lige efter aftensmaden at ungerne puttes. Så de får lov at lige fise lidt urndt i stuen, til vi har røget vores madsmøger g lige snakket et øeblik over spisebordet. Derefter natter vi dem så på puslebordet, børster tænder og siger godnat, til alle der måtte være i huset. og så går vi i seng. slut.

Nåh det blev en længere og lidt indviklet halløjsa, men håber du kan finde hovede og hale i det....

Anmeld

9. september 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
1000 tak for jeres svar

Dutte,ja,vi tilbyder ham en flaske når han ligger i sengen.Han falder også til ro,så længe han spiser.Men så starter det forfra bagefter...uro har vi,og det virker også kun så længe den spiller.Når vi så har rendt og trukket den op en del gange er det som om han bliver træt af den,og så virker det heller ikke mere.Det med t-shirten har vi ikke prøvet,men det vil jeg da bestemt gøre i morgen

Cris,åh,jeg ville elske at have en rytme,det savner jeg,men det er meget svært med ham.Han er sådan en,som kun vil spise og sove når HAN er klar,hvis han ikke er ordentlig sulten,jamen,så spiser han bare ikke.Han kan så måske 20 min. senere,men han bestemmer.Hvis vi lægger ham for tidligt ud i barnevognen vil han heller ikke sove derude.Dog er det faktisk sket tit,at jeg har kigget til ham derude,og så ligger han bare lige så stille og kigger.Her i eftermiddag sov han kun lige 40 min.Så kørte jeg en tur med ham,slog kalechen ned så han kunne ligge og kigge træer,og det var åbenbart et hit.Da vi kom hjem placerede jeg ham under et træ og der lå han 45 min. bare og kiggede på grenene og baskede til sin legedims

Maria,jeg synes bestemt ikke du lyder som en isdronning,jeg har det på nøjagtig samme måde som dig.Jeg er ikke super blødsøden,og mine aftener,uden baby,er vigtig for mig,så han får skam også lov at grædeDesværre er der ikke så meget vi kan gøre,så han græder sig som regel i søvn.
Ja,det med ritualerne prøver vi også...prøver også at undgå vugningen med barnevognen,men  min mand og min mor er ret slemme til at vugge med både barnevogn og skråstol...men jeg er efter dem hver gang
Vi har også læst at man skal prøve at gøre sengen til et hyggeligt sted,så vi leger og hygger i hans seng hver dag,og det går fint.Og værelset bliver heller aldrig forladt,jeg er meget forsigtig med ikke at give ham "dårlige" vaner.

Anmeld

15. november 2009

SmillaMilla

Hej!

Nu har jeg ikke læst alle indlæg og ved ikke om disse ting er prøvet, men her et par råd :

Vi giver vores dreng nattøj på ved 20.00 tiden, så der på den måde er forskel på nat og dag.

Vi giver ham lidt kamille the med en lille bitte smule sukker i.

Vi tager ham med ud i køkkenet og tænder for emhætten, det giver den der shhhh lyd.

Vi giver ham et bad om aftenen inden han skal i seng (stadig kun en gang om ugen, da han kun er 6 uger).

Håber dette virker

-Camilla

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.