Gå fra bilen og ned til SFO

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

334 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. juni 2012

Janni2906-vb

Hejsa

Skal lige bruge endnu en mening fra jer herinde. Min datter på 6½ år er en meget selvstændig og god pige. Jeg stoler på hende og hun er en del fremme i forhold til sin alder. Her i byen hvor vi bor starter børnene i 0 klasse det år de fylder 6 år. Men samme år, den 1 april, starter de i førskole/SFO hvor de lære skolen af kende og hverdagen med mere ansvar osv. Når hun skal i SFO paker vi bilen ca 100 m fra indgangen til SFO'en. Man kan ikke se bilerne fra indgangen. Men min datter er begyndt at hun gerne vil gå selv hen til sin SFO fra bilen. Når hun går fra bilen går hun direkte ind på en mindre legeplads, forbi bagsiden hvor 0-3 går og så ind i SFOen.

Hun ved godt at hun skal huske madpakken i køleskabet og hun skal taste sig ind at hun er kommet og derefter gå ned på sin stue. I torsdags snakkede jeg med hendes pædago om der var andre som selv gik fra bilen og ind. Der var en men hun fulgtes med sin søster. Men pædagoen sagde at vi bare skulle sige til for så ville de gerne holde øje med at hun kom osv.

Maja fik lov at prøve her til morgen og jeg er ikke i tvivl om at hun har gjort alt hvad hun skulle. Men det er da en lidt mærkelig fornemmelse ikke at følge hende helt til dørs og efterlade hende på sin stue.

Hvad ville i sige var ok?

KH Janni

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2012

Janni-Martina-vb

Jeg står lidt med det samme, med min dreng på 6 ½ år.

Vi har ikke bil, men der går en sti (skolestien) helt fra hvor vi bor og ned til SFO, der er kun 1 stor vej, men der går stien nede under den i en tunnel.

Min dreng er også begyndt på at ville selv, og det får han lov til. Ikke hele vejen, men lige det sidste lille stykke. Og så vil vi langsomt bygge mere på.

Det er super hårdt og meget mærkeligt, men jeg føler at han er klar til det, og han vil jo selv, så må jeg jo give plads til at han kan få lov at udfolde sig selv. Og når først han starter i skole til august så er jeg ret sikker på han ikke gider følges med sin mor hver morgen.

Hvis du er urtyg kan du jo stå og lure lidt bag de andre biler/en busk eller lign. eller ringe til SFO 5 minutter efter.

Som der blev sagt til mig, så er det helt i orden at være bekymret som forældre, det er jo vores kæreste eje, og det ved pædagogerne godt :)

Anmeld

19. juni 2012

jetkar-vb

Kender det godt, da den yngste startede i 0 kl. ville han tage bussen hjem fra skole, det fik han lov til.

Men jeg sagde til ham, at jeg fik ondt i maven, hvis jeg ikke fik lov til, på afstand at følge ham, så var det ok sagde han.

Der kommer to busser samtidig, så jeg ville sikre mig han kom med den rigtige.

Anmeld

19. juni 2012

kongster-vb

Det er da absolut ok, at en pige på 6 år går 100 meter alene! Og ja, de første gange bliver man som mor lidt nervøs og mærkelig til mode, men de skal jo sendes ud i verden de kære små og det er da super, at hun selv har mod på det. 

Jeg har set forældre i 2. klasse følge børnene med helt op i klassen, hænge deres taske på plads, lægge deres madpakke i køleskabet, tage stolen ned og hænge jakken op. I guder! Børn har virkelig godt af at skulle klare nogle ting selv!

Min knægt på 8 går i 1. klasse og går selv hjem fra frit når han har lyst. Han har nøgle i tasken og så sender han en sms når han er kommet hjem. Det er han vildt glad for at få lov til. Det tager ca 10 minutter at gå hjem til os af små stier og villaveje og det er jeg helt tryg ved.

Datteren tog selv bus hjem fra skole fra 2. klasse og nu cykler hun selv til og fra skole (hun er 11 nu). Der er ca 3 km og et par store veje. 

Det er min holdning at vi skal forberede vores unger på at kunne klare sig i verden og det starter i det små med at gå 100 meter alene og huske at lægge madkassen i køleskabet. Hvordan skal de kunne gebærde sig når de er 13-14 år hvis vi aldrig har ladet dem klare ting selv?

Anmeld

20. juni 2012

Polyp-vb

jeg og mine klassekammerarter gik da selv i skole i bh-klassen hver dag...tilbage i 1976 - og vi overlevede alle de op til 3 km uden mén.

Min søn har også selv gået til og fra SFO + dukket op ud af det blå på min arbejdsplads...med s-tog og bus, fordi - hvilket han jo havde ret i - ' så kommer vi jo hurtigere hjem til mormor og morfar at spise, når du har fri'...hmmm...men jeg ville da godt liiiiige have vidst det...'hvad nu, hvis jeg ikke var her?' ...ja så ku' Dirch (vores vagt) jo bare ringe til mig! 

De skal slippes løs - og når de selv beder om lov - så er det fordi der skal skæres i moderbindingerne...af moderen!

Og, JA, der sker bestemt ting, der ikke skulle ske...men man kan aldrig helgardere sig - der er jo også betroede lærere og pædagoger etc, der 'gør noget', de ikke skulle have gjort. Grundlæggende er Danmark et ret trygt samfund at færdes i, hvis man har lært det

Anmeld

22. juni 2012

babytrunte-vb

Jeg vil bestemt give de andre ret. Og der er jo nogle til at tage imod... så det er da en tryg måde at starte ud på. Så kan der altid bygges mere på.

Men spring ud i det. Glæder mig til at høre hvordan det gik - for jer begge?!

Anmeld

22. juni 2012

Janni2906-vb

Hejsa piger

Mange tak for jeres svar. Maja har siden tirsdag selv gået fra bilen til sin SFO. Hver morgen har hun selv spurgt til om hun gerne må gå selv. Her til morgen fik jeg besked på at jeg skulle blive i bilen... He he. Jeg snakkede forlede dag med hendes pædagoger som sagde at de syntes det var helt fint og at de nok skulle hjælpe hende når hun kom hvis der var noget ellers ville de bare være obs på at hun kom på stuen og at alt er ok.

Jeg har til morgen kigget på vores forældre intra hvor vi kan skrive beskeder osv. til SFOen. Herind kan man tilmelde sig en sms ordning som sender en sms når ens barn har tastet sig ind og taster sig ud af SFOen. Så det har jeg meldt os til. Ved bare ikke om det virker når jeg har firma tlf. Men det må vi se i eftermiddag når mormor skal hente hende:-)

Men det er da mærkeligt at ens lille pige nu giver slip på den måde. Jeg har aldrig været en pyller mor og givet min datter plads til at være den hun er og det kommer frem nu. Sagde også til hende forleden morgen at hun skulle huske på at jeg jo siden hun var lille baby altid har afleveret hende og sagt farvel på stuen. Så var det jo svært for mor ikke at kunne det mere. Det syntes hun var noget pjat:-) he he.

Men det er altid godt med andres mening og holdninger, særlig når de støtter en egne som man lige skal finde frem til er ok:-) De små er jo vores kæreste eje:-)

God weekend piger.

Kh Janni

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.