Hvad laver I

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

521 visninger
5 svar
0 synes godt om
18. juni 2012

musen-vb

Jeg har skrevet før (mig, hvis datter ikke tør lege hos andre kammerater), men nu er der to mere  spørgsmål som trænger sig på.

SPØRGSMÅL 1:

I weekenden havde min datter besøg af to forskellige legekammerater (2 forskellige dage), det gik også fint og der var ingen problemer.

Jeg tænker bare på, hvad laver I som forældre når jeres børn har kammerater på besøg?

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være tilskuer hele tiden, altså næsten følge dem i rumpetten hele tiden eller om jeg blot skal være 'til'. Min mand og jeg har to forskellige holdninger. Han mener at hvis de er ude i haven, skal man være i haven, men man kan godt lave noget andet selv. Hvis de så vil ind og lege skal man være inden for og helst i samme rum som dem. Går legen død for dem eller kan de ikke selv lige finde på noget, skal man foreslå noget leg evt. sammen med dem.

Jeg har den holdning, at man ikke skal rende dem i rumpetten konstant. Leger de uden for, kan man godt selv være inden for og lave noget andet, men stadig holde øje med dem (naturligvis). Leger de i stuen behøver man ikke patu være i stuen sammen med dem, men gerne i et andet rum, så man kan høre dem.

Men hvad gør I?

Skal lige tilføjes at når min datter har legekammerater på besøg, vil hun helst være enten i stuen eller udenfor, meget sjældent på hendes værelse.

SPØRGSMÅL 2:

Da nr. 2 kammerat var på besøg her i weekenden, kom de efter 1 times leg inden for. Min datter satte sig og tegnede, mens den anden pige ville spille et spil. Det ville min datter absolut ikke og de gik lidt døde i det. Vi fastslog overfor vores datter at når hun havde en legekammerat skulle hun være sammen med hend og ikke lege for sig selv. Det ville hun ikke. HELDIGVIS var der 10 minutter til kammeraten skulle hjem, så det gik lige. Men er det ok at de sætter sig i hvert deres 'ringhjørne' et stykke tid, hvor de laver noget hver for sig, eller skal man forsøge at hjælpe dem til at lege sammen igen, evt. ved at lege med kammeraten lidt. Synes jo også det er synd for kammeraten at vores datter bliver så 'jeg vil lege for mig selv' agtig.

Hjælp mig lidt, da jeg er frygtlig i tvivl og gerne vil gøre det så godt som muligt (lige som alle andre)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2012

Heidi Nielsen-vb

Jeg er fuldstændig enig med dig.....man skal ikke rende dem i rumpetten.....er de ude kan du også være ude og lave noget andet.....Når min den store har kammerater på besøg får de altså også lov til at være ude alene....vi har kæmpe vinduer så kan holde øje med dem selvom jeg er inde, vores sandkasse, gynger, rutschebane og trampolin er foran vores køkken og stue vinduer så jeg kan sagtens holde øje inde fra. Vi har tereassedøre i både køkken og stue så jeg kan også komme hurtig ud hvis der sker noget.

Så jeg jeg synes bestemt de skal have lov til at passe sig selv når de har kammerater på besøg og man skal bestemt heller ikke opholde sig i samme rum medmindre der er en grund til det.....Min den store bliver enormt irriteret hvis vi er i det samme lokale han føler der bliver holdt øje med dem.

Hvad angår spørgsmål 2 så sker der ikke noget ved at de i er i hver deres ringhjørne engang i mellem.....de må jo trænge til det for ellers tror jeg ikke de gjorde det.....Det sker altså også her når der er kammereater på besøg men der går ikke længe inden de leger sammen igen.....der kan godt 5-10 min hvor de lige leger hver for sig men i samme rum og det kan jeg ikke se der er noget galt i.

Anmeld

18. juni 2012

Polyp-vb

De skal helt sikkert ikke mandsopdækkes...nu bor I jo så i hus...men hvis man bor i lejlighedskompleks, så følger forældrene jo heller ikke med i gården, når man leger altid og hele tiden - de er 7 år - de skal kunne selv, når bare de ved, hvor de får hjælp, hvis de skal bruge den - sådan er det jo også i skolegården og i SFO'en...måske din datters usikkerhed skyldes faderens usikkerhed og deraf følgende mandsopdækning?

@?2: Nogen gange trænger ungerne da bare til et pusterum - men selvfølgelig skal man også lære hvad det betyder at være værtinde...nemlig at man skal drage omsorg for og have empati med sine gæster - og derfor ikke kan lade dem i stikken, fordi man ikke lige gider mere - så må man gå på kompromis ;-) Men de er jo ikke så gamle - det skal læres...og den hårde lektie kan være at veninden ikke gider med hjem en anden gang, hvis det for tit opleves, at man overlades til eget selskab, så observér og tag en snak med datteren, når I er alene igen...måske er to aftaler på en weekend bare for meget, måske var der slet ikke noget problem set med 7-årige øjne?

Anmeld

18. juni 2012

als-vb

fuldstændig enig med de andre.

De skal have lov til at være frio for forældre, hvis de har behov for hjælp skal de nok opsøge jer.

og ja nogle gange leger de bare lidt hver for sig for at finde sammen efter et pusterum. man kan jo så hvis det er virkelig træg med at komme i gang sætte lidt spiseligt på bordet så de kommer helt væk fra legen og så kan finde en fælles leg bagefter.

Anmeld

18. juni 2012

Hobitten-vb

Mine børn har tit legekammerater med hjem/er afsted.

Jeg render dem ikke i bagen. De får lov at hygge og lege selv, og jeg har et lille øje med. De kan fint være ude, selvom jeg er inde. Eller på loftet selvom jeg er nedenunder. Ellers ville det blive noget mere sjældent de havde legeaftaler.

Jeg oplever også at de er langt bedre til selv at løse konflikter, hvis de ikke hele tiden kan se en voksen. (Jeg hører dem jo tit, når de ikke lige regner med jeg gør det)

Ang. det at sidde hver for sig, har jeg også haft lidt svært med hvis de gjorde det. Men, jeg er nået til den konklusion at sådan er det bare, når man er 4-5 år. (ældre/yngre også)

Anmeld

18. juni 2012

kongster-vb

Jeg kan kun være enig med de andre. Børn har ret til fri-rum og det er svært at få med konstant overvågning af lærere, pædagoger og forældre. Så lad dem endelig lege i fred. 

Jeg blander mig sjældent når mine børn har gæster. Hvis de ikke vil lege det samme, så prøver jeg at blande mig helt uden om og lade dem klare det selv (også selvom de skændes lidt). Hvis de slet ikke kan finde ud af det eller én af dem kommer til mig efter hjælp, så hjælper jeg. Det kan være jeg prøver at finde noget de begge to vil eller jeg finder noget, som gæsten kan lege med, så han/hun ikke bare sidder og keder sig. 

Og så tager jeg en snak med mine unger senere om det at have gæster hjemme og være vært/-inde. Men jeg kan altså også godt have veninder på besøg en hel dag og så sidder vi nogle gange hver for sig og læser lidt i en avis. Det synes jeg er helt fint. Som barn brugte jeg også timer med venner på at læse Anders And hver for sig. Hvis ikke børnene har et problem, så lad endelig være med at gøre det til et problem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.