Jeg har skrevet før (mig, hvis datter ikke tør lege hos andre kammerater), men nu er der to mere spørgsmål som trænger sig på.
SPØRGSMÅL 1:
I weekenden havde min datter besøg af to forskellige legekammerater (2 forskellige dage), det gik også fint og der var ingen problemer.
Jeg tænker bare på, hvad laver I som forældre når jeres børn har kammerater på besøg?
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal være tilskuer hele tiden, altså næsten følge dem i rumpetten hele tiden eller om jeg blot skal være 'til'. Min mand og jeg har to forskellige holdninger. Han mener at hvis de er ude i haven, skal man være i haven, men man kan godt lave noget andet selv. Hvis de så vil ind og lege skal man være inden for og helst i samme rum som dem. Går legen død for dem eller kan de ikke selv lige finde på noget, skal man foreslå noget leg evt. sammen med dem.
Jeg har den holdning, at man ikke skal rende dem i rumpetten konstant. Leger de uden for, kan man godt selv være inden for og lave noget andet, men stadig holde øje med dem (naturligvis). Leger de i stuen behøver man ikke patu være i stuen sammen med dem, men gerne i et andet rum, så man kan høre dem.
Men hvad gør I?
Skal lige tilføjes at når min datter har legekammerater på besøg, vil hun helst være enten i stuen eller udenfor, meget sjældent på hendes værelse.
SPØRGSMÅL 2:
Da nr. 2 kammerat var på besøg her i weekenden, kom de efter 1 times leg inden for. Min datter satte sig og tegnede, mens den anden pige ville spille et spil. Det ville min datter absolut ikke og de gik lidt døde i det. Vi fastslog overfor vores datter at når hun havde en legekammerat skulle hun være sammen med hend og ikke lege for sig selv. Det ville hun ikke. HELDIGVIS var der 10 minutter til kammeraten skulle hjem, så det gik lige. Men er det ok at de sætter sig i hvert deres 'ringhjørne' et stykke tid, hvor de laver noget hver for sig, eller skal man forsøge at hjælpe dem til at lege sammen igen, evt. ved at lege med kammeraten lidt. Synes jo også det er synd for kammeraten at vores datter bliver så 'jeg vil lege for mig selv' agtig.
Hjælp mig lidt, da jeg er frygtlig i tvivl og gerne vil gøre det så godt som muligt (lige som alle andre)