Ok at gøre forskel på børnene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

362 visninger
8 svar
0 synes godt om
7. juni 2012

Webredaktøren-vb

Hvordan har I det med forskelsbehandling af jeres børn?

Hos os kan den ene godt få et par sko den ene dag, hvis vi lige falder over et godt tilbud, og så får det andet barn bare noget på et andet tidspunkt. I sidste ende får de det samme smile

Til gengæld oplever jeg, at noget familie gør tydeligt forskel på gavefronten angry

Min datter får f.eks. fem sæt tøj og to par sko, mens knægten så får en klistermærkebog.

Min dreng mangler jo ingenting, så det er mere princippet i, at der så tydeligt gøres forskel på to søskende.

Jeg tror faktisk ikke, at der er tale om ond vilje, men bare en større lyst til at købe pigetøj og tøse-dimser... men det nytter jo ikke noget - eller hvad mener I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2012

Heidi Nielsen-vb

Her kan den ene godt få noget den ene dag og den anden noget en anden dag.....som du selv skriver så får de det samme i sidste ende....

Jeg har ikke oplevet at nogen gør forskel på vores børn, hverken på mands side eller på min side....de får nogenlunde det samme fra alle....

Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg skal mene om det du har oplevet med dine unger......tror lige jeg skal tænke lidt mere over det......men synes måske et eller andet sted at det er lidt forkert det de gør.....det virker lidt mærkeligt...og knægten må et eller andet sted føle at han ikke er lige så vellidt som sin søster........ja jeg ved ikke helt......

Anmeld

7. juni 2012

Polyp-vb

der skal da gøres forskel på børn - de er jo forskellige og har forskellige behov; MEN ingen skal forfordeles - og da slet ikke så tydeligt, som det lader til at være tilfældet i jeres familie. Jeg synes, I skal påtale det - det kan jo som nævnt være en ubetænksom tanketorsk...og er det ikke tilfældet, ja så ville INGEN gaver være velkomne...tror faktisk slet ikke så ubehagelige folk ville være velkomne - hvis de med fuldt overlæg undergraver jeres søns selvværd  uanset hvad deres relation og 'undskyldning' måtte være...men jeg synes da også det er nemmer at finde dimser etc til piger end til drenge, det må bare aldrig blive en undskyldning/forklaring på så tydelig en forskelsbehandling på et område hvor det jo netop ikke handler om behov! 

Anmeld

7. juni 2012

Janni-Martina-vb

Her bliver der nok også gjort forskel på vores drenge, men på en anden måde. Selvfølgelig tilpasser vi tingene på hvad deres interesser vil være/er og deres alder. Rent økonomisk tænker vi ikke så meget over det, det handler mere om at de får noget de bliver glade for. Om det så bliver 200kr for den ene og 500kr for den anden går vi ikke rigtig op i.

Men vi har det nok også ret nemt endnu da Alexander kun er 1 år, og Oliver er 6 år. :)

Anmeld

9. juni 2012

Titte-vb

Jeg er moster til 2 'rigtige' nevøer, og til 3 papbørn... 

Jeg har aldrig gjort forskel, og jeg havde engang en snak med min mor, omkring emnet mine og deres børn. 

Min mor mente, at de børn der var pap børn jo ikke behøvede at få det samme som hendes rigtige børnebørn, de havde jo også andre bedsteforældre, som gavdem gaver...

Da jeg så sagde til hende, hvordan hun selv havde haft det, dengang min fars familie gjorde forskel på min storesøster og vi andre tre børn, (min far er ikke min søsters far, men har været der fra hun blev født), så kunne hun godt se, at det jo havde gjort ondt på hende.

Min mors hensigt var ikke at gøre forskel, men hun synes jo at der netop blev gjort forskel, fordi pap børnebørnene jo fik flere gaver end de rigtige.... 

Hun endte med at give alle for de samme penge ;-)

Jeg vil personligt ikke få det store problem, idet jeg kun kommer til at få et barn. 

Men min holdning er, at for at opdrage børn til det samme, så må man gøre det på forskellig vis, og det gælder også i forhold til gaver. Hvis en har brug for en cykel så er det den får, måske er det den anden der har brug for det til næste år!

Anmeld

17. juni 2012

jetkar-vb

Jeg har det ikke godt med at gøre forskel på mine børn og gør det hellere ikke når det handler om sko og tøj.

Men er nød til at gøre det på andre punkter og der føler jeg at jeg engang imellem svigter min den ældste på 9.

Og det er svært, men når den yngste har de problemer han har både med motorikken og arbejdshukommelsen, skal han have mere hjælp, og vi prøver at inddrage hende, men da hun er i den modsatte grøft, lynhurtig og super motorik, giver det konflikter.

Hen over sommerferien skal jeg træne hans arbejdshukommelse via et spil, 45 min. 5 dage om ugen i 5 uger, så jeg håber bare spillet tillader flere spiller, noge med en licens.

Han skal snart til fødselsdag en lørdag, så der vil jeg invitere hende ud at spise, bare os to.

Anmeld

18. juni 2012

babytrunte-vb

I min verden handler det om at give dem noget når der er behov for det... eller hvis det er gaver, så noget den enkelte bliver glad for. Og ja der skal gøres forskel for ingen børn er ens. Men ikke forfordeles. Nogle ting er sjovere at købe til piger, men der er bestemt også ting der er sjovere at købe til drenge. Om de får for nøjagtigt det samme antal kroner går jeg ikke vildt op i, bare de bliver glade for det og kan bruge det.

Anmeld

18. juni 2012

als-vb

herhjemme er det ligesom ved jer. lidt til den ene den ene dag og så den anden den anden. Caroline er jo så lille endnu at hun ikke ved noget. Men lige her i forbindelse med Carolines fødsel har Frederikke fået ekstra meget (købe hende måske lidt...dårlig samvittighed???)

Men generelt i familien er der ikke den store forskel med undtagelse af min fars kone der laver sengetøj tæpper ol til mine børn men gør det til ingen af de andre 'børnebørn' ved ikke helt hvorfor. Er ikke fordi vi er mere sammen med dem, nærmere mindre...

Syntes ikke det er okay at man forskelsbehandler på den måde med en lille dims til dig og 40 til den anden.

Anmeld

18. juni 2012

kongster-vb

jeg forskelsbehandler børnene groft, når det gælder tøj og sko. Datteren er 11 og bliver lykkelig for nyt tøj og elsker at have 5 par sko at vælge imellem. Knægten er 8 og ville gå i samme par slidte joggingbukser hver eneste dag, hvis jeg ikke bad ham skifte. Han bruger et par sko til de er slidt helt op og er næsten sur over at de skal udskiftes. Så det ville være virkelig dumt at købe 5 par sko til ham.

Vi har lige købt nye møbler til knægten, fordi han i den grad trængte. Men vi købte ikke noget til datteren, for hun fik ordnet sit værelse for 2 år siden. 

Datterens klaverspil koster kassen - knægten går til spejder, som koster 100 kr/mdr. 

Men men - så længe begge er glade og ingen af dem savner noget, så ser jeg intet problem i det. Jeg ville ikke bryde mig om at andre gav min datter mange gaver og ikke havde noget til knægten, fordi det er nok mere mit end ungernes problem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.