Nej, aldrig.......
Jeg tænker nogen gange på sådan noget, når folk er på 'raw-food-bølgen', 'stenaldermad', spelt og 'uddøde kornsorter', lerklinede huse, 'amme-til-ungen-ikke-gider-mere', ble-frie børn, mælk-forbudt-for-voksne' og alle mulige andre mærkelige NATURLIGE trends.
Hvor langt skal man tilbage, for at ting er naturlige nok? Der var vist ikke noget, der hed mel, før man begyndte at dyrke korn. Ud med spelt-brød og økologiske havregryn? Må man muligvis koge grød, men ikke bage? Man er også nødt til at gå ind for jagt, selv om 'de naturlige' ofte er vegetarer og synes, det er synd for dyrene. Kun tøj i skind og uld - eller må man være så moderne at bruge hør også? Er det ikke imod reglerne at give sit barn penicillin, hvis det får lungebetændelse?
Jeg synes, det er ved at tage overhånd, og kan ikke forstå, at 'stenalderkost' nødvendigvis er sundere for kroppen end et moderne udvalg af gode fødevarer og varieret kost.
Jeg kan godt forstå, man undgår kunstige farvestoffer og unødvendige tilsætningsstoffer i maden. Til gengæld er såkaldt 'naturlige plejeprodukter' fulde af hudirriterende ingredientser og parfume (ja, æterisk lavendelolie ER parfume), men ingen konserveringsstoffer til at holde bakterier væk.
Nå, det var et stykke fra emnet, men hvis man vil spise moderkagen, er det simpelthen blevet FOR naturligt.
Anmeld