Hejsa
Ja, jeg har graviditetssukkersyge og har haft det i begge mine graviditeter. I min første graviditet fik jeg det først konstateret ved den sidste glukosebelastning - så der gik jeg ikke så længe med det. I denne graviditet blev det konstateret ved den første belastning, så denne gang har jeg skullet kontrollere det meget længere tid.
Når det så er sagt, så tyder det på, at jeg reagerer meget voldsomt på belastningerne i forhold til det generelle sukkerindtag jeg normalt har. Jeg skal sige, at jeg ikke er vant til at drikke andet end vand, da jeg ikke kan lide søde drikke. Spiser heller ikke en masse søde sager - det resulterer i, at alle mine blodsukkermålinger (laver 7 målinger hver 2. dag), ligger superfint, aldrig for lave eller for høje - jeg har derfor ikke nogle problemer med mit blodsukker i det daglige og har heller ikke brug for insulin eller kostændringer for den sags skyld.
Hvis du er vant til at indtage meget sukkerholdigt, er det du skal lave dine vaner om - ellers kan det sagtens være, at du kan spise, som du normalt gør. Er du blevet vejledt af en diætist i forbindelse med den nyopdagede graviditetssukkersyge?
Til sidst kan jeg sige, at mit første barn blev født med en fødselsvægt på 3620 - og havde ikke nogle problemer med blodsukkeret, da han blev født. Denne gang venter vi endnu en dreng, han vejer som han skal og jeg har termin om 4 uger - man forventer da, at han får en fødselsvægt på ca. 3500 gram, så det behøver altså ikke være så galt, når man har graviditetssukkersyge :-)
Såfremt lægerne ikke ser det som alarmerende tal, så tag det med ro og tænk over dine spisevaner :-)
Hvis du har nogle spørgsmål du gerne vil have vendt så skriv endelig.
Anmeld