Polenta

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.612 visninger
6 svar
0 synes godt om
20. februar 2012

Pia S-vb

Er der nogen af jer kloge hoveder som kan fortælle mig hvor polenta ligger sådan ernæringsmæssigt. Vi passer på vægten og spiser ikke for meget pasta og ris. Et alternativ kunne være rart.

Jeg kunne læse det på pakken, hvis jeg bare kunne finde det i mit supermarked :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2012

Polyp-vb

det kommer sørme an på opskriften - der er nogle, der har ret meget olie i (altså hvis man steger den) ellers er det jo bare vand/mælk, salt og groft majsmel 

et super alternativ til ris og pasta er quinoa - det er ren protein, smager fantastisk og fås i tre farver, så der også er noget for øjnene at blive mætte af - quinoamel og -pasta er også godt - køb det i supermarkedet - specialbutikkerne er alt for dyre - og husk at det er drøjt i brug for man bliver hurtigt propmæt.

Min evigtsultne teenageknægt spiser kun 1/2 så meget quinoapasta som fuldkornspasta...så det ses også på vægten

Hvis jeg husker rigtigt, bor vi i nogenlunde samme område - og jeg køber det hos Superbest - enten Gova eller det gamle ISO på Jægersborg alle...Nogle Kvickly'er har det også 

Anmeld

20. februar 2012

Pia S-vb

Du har ret - vi bor vist ikke så langt fra hinanden. Jeg vil gå i ISO (kan ikke kalde det Superbest) Rotunden og kigge efter Quinoapasta ellers tager jeg en tur til ISO på Jægersborg Allé. Hvad bruger du melet til?

Anmeld

20. februar 2012

Polyp-vb

jeg bruger melet i brød sammen med almindeligt hvedemel - ca 50/50 - så bliver det ikke for tungt, men mætter helt vildt godt og længe. En gang kogt quinoa kan også sagtens gå i en brøddej...ligesom havregrød - så holder brødet en fugtig krumme længere end normalt 

Anmeld

20. februar 2012

Signe1704-vb

Der er stor forskel på hvilke ris du køber. Parboiled ris er ikke så slemme som de bliver gjort til. De bliver lagt i blød mens der stadig er skal på og det gør at en del af fibrene, vitaminer og mineraler trænger ind i riskornet og derfor har en okay sundhedværdi. Yasmin, basmati og lignende har en næringsværdi på højde (eller hvad man nu skal kalde det) med pasta og anbefales derfor ikke. Men holder du dig til parboiled er det altså okay at spise en - to gange ugentligt.

Det anbefales at man spiser kartofler 5 gange ugentligt, da de mætter godt og holder det glykæmiske indeks på et stabilt niveau, så man ikke dykker og får sukkertrang.

Anmeld

19. marts 2012

Fru_Hansen-vb

Hvis du skal passe på vægten er perlebygsalat rigtig godt, smager dejligt og mætter godt.smile

Kender ikke det andet du skriver om.

Anmeld

22. marts 2012

Laurie-vb

Da børnene var mindre (læs: 'da de boede hjemme', lavede jeg nogle gange polenta, som gik så lidt i oven... og med fromage frais og salat... de var vilde med det... og det er billig mad. ERnæringsmæssig ved jeg ikke.. .men det kan ikke være så slem? Sundere end pasta vil jeg mene. Quinoa... det er længe siden, jeg har spist noget!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.