Graviditetssukkersyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

714 visninger
2 svar
0 synes godt om
14. februar 2012

Lille larve-vb

Hej alle

Har haft stor glæde af alle de tråde der bliver oprettet herinde, men nu nåede jeg alligevel til et spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kunne finde svar på. 

Da jeg blev gravid vejde jeg 88 kg, som var lige over grænsen (er ca. 175 cm høj) til at man skulle have lavet en glukosebelastning, så det fik jeg gjort for et par uger siden. 

Jeg har nu fået svar og tallet lå på 8,1, hvor grænsen for graviditetssukkersyge er på 9, så jeg skal have gentaget prøven om et par uger. 

Mit spørgsmål er så om der er nogen herinde der har erfaring med dette, er meget i tvivl om hvor meget det betyder, og om jeg skal til at tage insulin og hvor øget er risikoen for at baby får sukkersyge på længere sigt. Det er umiddelbart det information man kan finde på nettet, hvilket ikke ligefrem beroliger en. 

Det er ikke fordi jeg taget synderlig meget på i min graviditet, jeg holder mig indenfor 'standarden' ift. hvad jeg vejede inden graviditeten og jeg har lidt under 2 måneder til termin.  Der er ikke nogen der har haft sukkersyge i min familie.

Venter ellers en aktiv pige, som er den første i vores lille familie og som er blevet kaldt 'lille larve' af far helt fra starten og det hænger nu ved... Så mon ikke det bliver en lille Laura??

Jeg håber der er nogle der kan give mig lidt information.

Lille larves mor 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2012

Polyp-vb

et eller andet sted, er der en tråd om dette - nok under kost motion og sundhed ;-)

Slå koldt vand i blodet og husk at du gerne må tabe 'bruttovægt', når du har en høj udgangsvægt - og spis så supersundt (som om du rent faktisk HAR sukkersyge).

Graviditetssukkersyge har - så vidt jeg ved - ikke noget med 'rigtig' diabetes at gøre, men ofte er børnene større end normalt og kan derfor være svære at få ud på naturlig vis - du skal så sørge for at tabe dig efter graviditeten og være normalvægtig inden en evt 2. graviditet, så du undgår at problemet opstår igen...og glucosebelastning smager jo ganske forskrækkeligt, så...god vind!

Anmeld

16. februar 2012

Englemor81-vb

Jeg havde selv svangerskabssukkersyge med Nichlas - Er selv normalvægtig, når jeg ikke er gravid ;-)

Jeg fik et sukkerapperat med hjem, hvor jeg skulle tage mit blodsukker hver 2 dag (morgen og aftenen)

Så går der lidt tid og jeg blev indkaldt igen...

Helt afhængig hvad de tal viser, hvor højt det er og hvor tit det er osv, så vurdere de om du kan nøjes med diæt (sund kost) eller om du skal have insulin...

Den skal forblive under 10 og helst under 8, en time efter du har spist, kommer du op på 10 2x i træk, så bliver du rådet til at tage insulin.

Kendetegn er bla. store børn, men heldigvis var Nichlas normalægtig da han kom til verden. 

Desværre havde de mistanke til sukkersyge første gang jeg blev gravid, men blev aldrig testet (lægesjusk) og derved tror de det er grunden til vi mistede Balder i 2010, 9 dage over termin, men dette skal du slet ikke bekymre dig om, da du nu er under oberseration nu og det er sjældent barnet dør, når man er under observation, da de bla. både holder øje med dit sukker, mål og vægt på barnet. I tilfælde af for stort barn, kan man ende i kejsersnit.

Når moderkagen kommer ud, vil dit blodsukker sikkert falde igen, da det er moderkagen der er 'forgiftet' af sukkeret.

Når barnet kommer til verden, tager de en blodprøve for at se om barnet har for højt sukker, men i de fleste tilfælde sker dette ikke, igen fordi du er under oberservation

En god idé at sørge for er, Isis 'Perfect Fit' sukker, det smager og knaser som rigtig sukker, jeg synes faktisk de smagte noget a la candyfloss ;-) Så jeg plejede at spise en skålfuld rugfras, med jougurt naturel 0,1%, med Isis 'Perfect Fit' sukker oven på... I kaffe eller te, kan man få Isis 'Perfect Fit' sødetabeletter. Man kan også bruge Isis 'Perfect Fit' sukker til bagning osv, det har vi nu ikke prøvet endnu.

Har du sukkersyge i familien og selv fået svangerskabssukkersyge, så er risikoen for at få sukkersyge senere i livet temmelig høj og du bliver derved rådet til at fortsætte med kosten og dyrke motion. ikke at du ikke må spise en enkelt kage af og til efter du har født, det er bare at alt hvad du spiser under en gravditet, optager moderkagen og derved får barnet det også, så derfor er det bedst at hole sig væk fra sukker og for meget fedt, mens man er gravid  ;-)

Håber det hjalp dig lidt ellers så bare spørg, så svarer jeg gerne ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.