Er din fødsel blevet sat i gang med Cytotec?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

893 visninger
5 svar
0 synes godt om
10. februar 2012

likuDR-vb

Kære alle,

Jeg er journalist hos DR NYHEDER og er ved at undersøge brugen af CYTOTEC også kaldet misoprostol til igangsættelse af fødsler. Det er et lægemiddel mange hospitaler anvender, når en fødsel er gået over tid og skal igangsættes.

Men nogle eksperter, mener det kan have store bivirkninger. Jeg har bare ikke hørt fra nogen kvinder, der har oplevet det.

Jeg er interesseret i at høre, hvad jeres erfaringer er med CYTOTEC. Hvordan forløb jeres fødsel, da I fik præparatet? Blev I hjemsendt med det, fik I nok vejldning og havde det nogle bivirkninger?

Hvis I er interesseret i at dele jeres erfaringer så skriv gerne til mig.

Mvh Asger Mow,

journalist DR NYHEDER, amow@dr.dk,

28543058

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2012

Maja A-vb

Hej Asger, da jeg ventede min pige i 08, var jeg gået over tid, og blev sat igang med dette præperat, jeg talte igår med min mor, omkring det der havde været i medierne omkring dette. må sige jeg blev meget forskrækket over de kvinder som har mistet, og fået hindacappede børn, pga denne såkladte V-storm som de kan fremkalde. jeg er chokeret over at man som i et land i Danmark bruger sådan en slags medicin på kvinder blot fordi det er billigere, nu havde vi 2 tilfælde i Danmark hvor kvinder og børn var kommet til skade af disse piller.

Men jeg fik lagt sådan en pille op, og der skete ikke rigtig noget den første halve time, men da jeg så blev sendt hjem, og satte mig i bilen, begyndte veerne, og de blev meget kraftige, og hårde!! så vi kørte på hospitalet ca 6 timer efter jeg var blevet sat i gang, havde åbnet mig omkring 6 cm, da vi ankom. Man fandt så ud af at min datter vendte forkert og det blev derfor akut kejsersnit, så de stoppede simpelthen veerne, også var det ellers ind på operations stuen.

min datter havde det heldigvis godt, og fejler intet idag, men skulle jeg sættes i gang igen, ja så ville jeg nægte det!! syns det for dårligt at der ikke er mere opsyn med de kvinder som bliver sat igang på denne måde, jeg siger ikke at man skal gå op og ned af gangen på hospitalet, men at der bliver lavet en fast aftale om man skal komme på hospitalet hver 4-5 time, for at tjekke op på det, når de nu ved der er en risiko for at det skade både mor og barn!

håber du kunne bruge noget af min info, det er ihvertfald det jeg kan berette :)

Mvh. Mette. 

Anmeld

18. marts 2012

Signe1704-vb

Jeg blev i hvert fald sat igang med stikpiller da jeg fik mit første barn i 1998. Jeg er ikke klar over om det er de omtalte piller. Jeg var indlagt under hele forløbet, men fik også småveer af første pille og rigtige veer af anden pille. Der blev kørt strimmel hele tiden og jeg blev overvåget nøje. Min søns hjertelyd begyndte på et tidspunkt at dykke og jeg blev gjort klar til kejsersnit for en sikkerheds skyld. Der stod også en portør klar på gangen. Det endte med at han blev taget med sugekop af en fødselslæge og han er en sund og rask dreng idag. Om det var pillerne der fik hans hjertelyd til at dykke ved jeg ikke. Det var i øvrigt på Herlev

Anmeld

18. marts 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

Vil lige sige jeg ikke har prøvet igangsættelse.

Er det ve-stormen i sig selv der skulle kunne føre til skader? For en ve-storm kan jo sagtens opstå uden medikamenter og det synes jeg ofte man hører om.

2 tilfælde i dk med skader deraf, er 2 for meget. Men hvis man tænker på hvor få tilfælde det er ift hvor mange fødsler der igangsættes med stikpiller, så synes jeg da faktisk det er et ganske pænt tal. Er sikker på andre metoder kunne føre nogle grimmere statistikker med sig, men har dog ingen belæg for denne tanke.

Hvis nu alle (igen) skulle til at betale et gebyr for fødslen, for at dække omkostningerne ved brug af dyrere medicin, som evt er mindre gennemtestet, så er jeg faktisk overbevist om at mange ville begynde at brokke sig.

Skulle sygehusvæsenet prioritere den dyrere medicin (som endnu ikke er BEVIST er bedre), så ville det måske betyde at man havde mindre personale ved sig under en fødsel, at man trak den længere før et evt kejsersnit, mangel på ammevejl mm på barselsafsnittet - hvad ville konsekvenserne af dette ikke være?

Det er meget nemt at advare mod et produkt, men desværre bliver det bare til en skræmmekampagne, som om få måneder er glemt igen, når ikke der er foreslået noget realistisk alternativ dertil. Der er ikke noget at arbejde videre på, så der rent faktisk kan ske en ændring.

Anmeld

18. marts 2012

Signe1704-vb

Det der er problemer er at folk er blevet sendt hjem efter at have fået stikpillerne og der derfor ikke er blevet holdt øje med dem. Barnet kan få ret alvorlige skader på få minutter.

Det er også meget fint at sige at det kun er to børn, men hvis det var dig og dit barn det var sket for er jeg sikker på at du ville have en anden holdning.  Du ville nok sidde tilbage med en følelse af at du skulle have haft et normalt barn, men nu sad med et dybt hjerneskadet barn pga noget medicin. Mon så ikke at man bliver lidt bitter?

Tænk at vide at barnet intet fejlede indtil nogle læger / jordemødre var lidt for uforsigtige. For det kan så nemt forhindres ved enten at bruge en anden metode eller holde øje med den fødende.

Anmeld

18. marts 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

Jeg er slet ikke i tvivl om jeg ville være bitter i sådant en situation.

Men der er bare så mange andre risikofaktorer ved en fødsel, som er større. 

Og at det er et emne der vendes og drejes på et forældreforum synes jeg er rigtig fint, men jeg tænker umiddelbart lige klap hesten og få nogle flere facts på bordet inden der laves skræmmekampagne og alle de fødende der i nærmeste fremtid stadig igangsættes med præparatet grundet manglende bevismaterieler, bliver skræmt fuldstændig fra sans og samling, og måske får presset 'ubegrundede' KS igennem eller lign.

Og det ville være rigtig godt, og burde være sådan, hvis alle kunne blive til obs efter 1 stikpille, men sådan et forløb kan jo vare alt fra timer til dage. Og i.o.m. det er de færreste det har nogen konsekvens for, så prioriteres sengepladsen til nogle der har større behov.

Det handler vel i bund og grund om individuel vurdering af teamet omkring fødslen. Og selv uden igangsættelse tages der nogle gange nogle beslutninger som man tænker er helt hul i hovedet og har grimme konsekvenser for mor og barn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.