Min ny erhvervede teenager fik for ca 3-4 måneder siden en kæreste.. Hvis man tæller den første måned med hvor de var kærester - men ikke havde set hinanden, men var det ligesom bare på chatten
...
De er henholdsvis 16 og 17
Det er jo en hel ny verden for mig og meget skal læres og sluges. Selv det at ens lillebror har et sexliv burde ha hørt under kategorien 'to much info', men når knægten kommer og fortæller at ens tissemand altså kløer og er rød og DE HAR ALTSÅ BRUGT GUMMI, så må man jo forholde sig til spørgsmålet om det er en mulig kønssygdom eller bare slidtage.....
Kæresten er en sød pige, og formoder hun er som teenage piger er flest når de ikke er hjemme ?! Stille og meget 'usynlig'. Jeg har forsøgt at snakke med hende sådan lidt hygge-normalt, men tøsen ser ud som om jeg nærmest har spurgt hende om hun ikke ville springe ud fra et fly - uden faldskærm... så det prøves så ikke mere
.
Efter min brors udsagn har hun store problemer derhjemme. Hun bliver aldrig hørt, må ingenting, bliver 'straffet' med ikke at må komme over til os hvis hun ikke passer sin skole osv, fjernet computeren og mobilen hvis hun ikke..osv... faderen valgte sidste uge 'vidst nok' at skride hjemmefra fordi moderen er 'hysterisk' og pigen kan så ikke få fat på ham = han vil ikke snakke med hende. Jeg er kommet med lidt forslag til dialog hvortil svaret er 'hun har lært at ikke stole på nogen voksne'
De havde en ferie aftale som så er gået i vasken fordi tøsen ikke passede sin skole efter et skænderi med moderen. Min bror opfordrer hende til at komme alligevel = stikke af.
som udgangspunkt forsøger jeg at lytte, forstå og tro på hvad de siger men har opfattelsen af at teenagere føler ekstremt meget når de føler. Der er meget drama ?! Så det med at hun ikke kan få fat på faderen kan jo muligvis være =hun har prøvet et par gange en formiddag, hvor han så ikke har kunnet svare og det tolkes i hendes triste sind at han ikke vil snakke med hende ?!
At moderen med vilje søger konflikter så de bliver uvenner så hun kan forhindre hende i at komme afsted = Lidt overfortolkning af en datter over for sin mor ?!
At Michael (bror) beder hende komme alligevel forklarer jeg højt og tydelig er meget dumt idet jeg i samme sekund kontakter hendes forældre og at hun af dem vil blive behandlet som en uartig unge. Hun er under 18. Hun bor hjemme. De bestemmer.
At hun har lært sig ikke at stole på voksne får mig sq lidt op i det røde felt for hvilket ungdoms blad har hun læst det i ?? Og hvis det er så slemt så burde hun jo ringe til en evt anonym ungdomslinie.. hvilket afstedkom samme svar 'hun stoler ikke på voksne'.
Tøsen bad så Michael om at pjække den uge hun selv havde fået 'stuearrest'/ forbud mod at komme hvilket jeg sagde nix til da jeg synes det er lidt respektløst at smide ansvaret videre fordi hun ikke selv passer SIN skole.
Det er ikke fordi jeg er i den store vildrede her, men jeg undrer mig. den måde deres hjerner er skruet sammen
. Meget 'alle er imod os og vi har kun hinanden'. De der ungdoms film fra 80erne passer sq meget godt
.
Nå men har da fået ros for hvordan jeg svarer og guider dem - selvom Michael synes jeg snakker for længe om det.. Ja det er ikke nemt, for hvis jeg sad med næsen i computeren og svarede 'nåå det går sq nok', så var den også gal