vil ikke spise

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.579 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. februar 2012

smor-vb

hej derude alle I skønne mødre

jeg har et nyt problem som jeg håber I igen kan hjælpe mig med. min yngste søn på ca 20 måneder vil ikke spise om aften og vågner en hel del gange i løbet af natten. når vi skal spise så tager han et par mundfulde eller som nu i to dage ingenting. og han har så i de sidste 5-6 nætter vågnet en hel del gange pga han er sulten. han får aldrig noget at spise om natten og får kun en lille tår vand. men for det meste lader vi ham bare græde/klynke for det er oftes bare et par klynk. vi spiser varieret og vi spiser sammen alle fire (mor, far, storebror og lillebror) og den lille spiser godt nok ved dagplejemoren. så mit spørgsmål er hvad kan jeg gøre, skal jeg gøre noget, eller skal jeg bare håbe at det bare er en periode han skal igennem?

håber på jeres hjælp

mange bamsekram fra smor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2012

Webredaktøren-vb

Hmm - jeg skal lige forstå dit spørgsmål helt præcist smile

Er du bekymret over, om han får næring nok?

Eller synes du, at det er irriterende, at han vågner og klynker? Altså giver han udtryk for at han er sulten, eller kan det ligeså vel være, at han ligger og drømmer?

Anmeld

3. februar 2012

Polyp-vb

Appetit svinger - også hos børn...giv ham lidt let, hvis han er sulten om natten (første gang han vågner) - han er ikke gammel nok til bevidst at 'snyde' jer - måske har DP eller I ændret nogle for jer ubetydelige småting, som han reagerer på - måske rykker han bare meget pt på et andet sted, så hans appetit ikke er så stor først på aftenen

Så små børn skal ikke gå sultne i seng, efter min mening.

Anmeld

3. februar 2012

Spunk-vb

Spunken har også meget lille appetit om aftenen lige for tiden (27 mdr) og det har stået på i flere måneder. Hvis hun vågner om natten og beder om mad får hun ½ banan og et glas mælk - det mætter og kan spises hurtigt så hun kan puttes igen før hun er lysvågen.

Det er dog lidt træls alligevel, og derfor er vi begyndt at sætte hendes tallerken i køleskabet hvis vi en aften synes at hun er særligt småtspisende. Så tilbydes hun maden igen 15-30 minutter før sengetid og spiser som regel lidt mere. Vi har valgt denne løsning, da vi ikke synes at hun skal lære at man bare kan lade være med at spise og så få tilbudt noget andet/bedre kort før sengetid (fordi far og mor ikke gider op i nat - det gjorde vi nemlig også i en periode og der var det ofte frugt eller yoghurt). Til nød kan det være en rugbrød.

Min stedsøster har til gengæld indført at børnene altid tilbydes frugt inden sengetid - et lille ekstra måltid. Jeg tænker, at når det på den måde er helt fast (også mængden) så er det ikke lige så fristende at springe over et måltid, selvom man ikke er så vild med det.

Anmeld

3. februar 2012

Signe1704-vb

Jeg ville også tilbyde noget før sengetid, men ikke nogle af barnets 'hofretter'. Noget de godt kan lide selvfølgelig, men det skal ikke blive så lækkert at de bare skipper aftensmaden.

Jeg er også modstander af at små børn går sultne i seng - de forstår ikke konsekvensen af at de ikke spiser deres aftensmad. (Og så elsker jeg selv at få lov at sove om natten - får man sin søvn kan man klare meget).

Anmeld

4. februar 2012

smor-vb

hej igen

ja jeg er bekymret for om han får næring nok og er en smule irreteret over at han vågner så mange gange om natten, for det går jo ikke kun ud over mig, men også ham. vi har faktisk prøvet at tilbyde ham noget ca en halv time efter vi har spist, typisk det vi fik til aftensmad, blot genvarmet (hvis der er varm mad vi har fået), men han vil ikke have noget uanset hvad det er.

hilsen smor

Anmeld

4. februar 2012

Signe1704-vb

Hvis han ellers er frisk, har energi og trives skal du ikke være så nervøs. Men du kan da smutte op til lægen for en sikkerheds skyld - men det er altså helt normalt at børn i perioder ikke spiser så meget aftensmad. Får han noget når i kommer hjem? Ellers kan det være at du skal prøve at give ham noget der - så ved du at han har fået noget.

Anmeld

5. februar 2012

smor-vb

hej i skønne mødre

jeg har lyttet og prøvet jeres mange forskellige gode råd. og indtil videre  så trives min yngste og er sund og rask, selvom han stadig ikke spiser om aften. men til hverdag så får han noget inden han bliver hentet (en slaga eftermiddagskaffe). og han har lige været ved lægen men det var mest pga at han havde fået øjenbetændelse. 

knus smor

Anmeld

7. februar 2012

Polyp-vb

han er sund og rask og trives - så lad være at være bekymret...børn græsser - og nogen er ikke sultne om morgenen, andre ikke om aftenen - det vender helt sikkert på et tidspunkt, når hans krop har brug for mere næring end lige nu..dvs når alt tøjet er blevet syet for kort i løbet af natten (og det er ikke de samme nattesyersker, som dem, der syr voksnes tøj ind, mens det hænger i skabettongue) og solen varmer, så der er mere aktivitet på længere dage

Anmeld

9. februar 2012

smor-vb

Polyp SKREV:

han er sund og rask og trives - så lad være at være bekymret...børn græsser - og nogen er ikke sultne om morgenen, andre ikke om aftenen - det vender helt sikkert på et tidspunkt, når hans krop har brug for mere næring end lige nu..dvs når alt tøjet er blevet syet for kort i løbet af natten (og det er ikke de samme nattesyersker, som dem, der syr voksnes tøj ind, mens det hænger i skabettongue) og solen varmer, så der er mere aktivitet på længere dage

ja sund og rask er han så ikke helt lige pt. for han har fået øjenbetændelse, mellemøresbetændelse, halsbetændelse, tynd mave, opkast og feber og nu tager han slet ikke noget til sig da det komme op igen. men han drikker en masse vand og han sover en hel del men det er der jo ikke noget at sige til når han er så syg som han er lige nu, og for at toppe det hele af så kan han ikke tåle den medicin som han skulle have mod mellemøresbetændelse. men lægen har sendt noget andet medicin til som skal hentes i morgen (fredag) når apoteket åbner.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.