Servicerer I jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

421 visninger
7 svar
0 synes godt om
30. januar 2012

Webredaktøren-vb

Sidder lige og ser et program om forkælede børn, hvor forældrene er helt klar over, at deres børn er møgforkælede og helt ude af stand til at vaske deres eget tøj, stege en frikadelle eller gøre rent... og vi taler om nykårede studenter, der skal til at flytte hjemmefra blink

Kommer I også til at servicere jeres børn, eller er I opmærksomme på, at for meget hjælp kan være en bjørnetjeneste i sidste ende?

Foretrækker I komfort og forkælelse, eller kaster I bevidst jeres børn ud på dybt vand i ny og næ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2012

kongster-vb

Ja, desværre. Alt alt for meget, er jeg bange for. Gang på gang bestemmer jeg mig for at de skal hjælpe mere til og lære at lave mad, vaske tøj, etc, men når de så sidder trætte om eftermiddagen, så gør jeg alligevel det hele for dem.

Suk.. vi må i gang igen

Anmeld

31. januar 2012

Polyp-vb

ja, men han kan selv og gør en del, når jeg er syg eller bare doven...så der er nogenlunde ligevægt ;-)

Og selv om han som teenager har en hjene, der er under kraftig ombygning og møgirriterende lad/sløv hjemme, så roses han i høje toner i skole, til sport og hos venner for sit overblik og vid samt evner udi det kulinariske - så selv om jeg til tider er SÅ træt af 'ungdomssløvsind', så er det da rart at vide, at det primært er inden for hjemmets fire vægge den hersker...så er der håb forude...selv om tunnelen synes lang til tiderlaughingo-sursilly

Anmeld

31. januar 2012

Polyp-vb

ja, men han kan selv og gør en del, når jeg er syg eller bare doven...så der er nogenlunde ligevægt ;-)

Og selv om han som teenager har en hjene, der er under kraftig ombygning og møgirriterende lad/sløv hjemme, så roses han i høje toner i skole, til sport og hos venner for sit overblik og vid samt evner udi det kulinariske - så selv om jeg til tider er SÅ træt af 'ungdomssløvsind', så er det da rart at vide, at det primært er inden for hjemmets fire vægge den hersker...så er der håb forude...selv om tunnelen synes lang til tiderlaughingo-sursilly

Anmeld

31. januar 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

Jeg ved det ikke, men tror næppe jeg bliver servicemor. Det ligger bare slet ikke til mig.

Man skal som min gøre et forsøg, inden jeg evt tager over/slavisk guider igennem noget.

Jeg har fx haft en helt ung kollega på plejehjemmet, der ikke vidste hvordan man vasker og tumbler tøj. Hun var helt blank, og selvom det da ved gud havde været nemmere at ordne vasketøjet, end forklare hende det igen og igen og igen, så er pigebarnet jo nødt til at lære det.

Tror nogle mødre (sorry hvis jeg støder nogle) godt kan lide at føle sig uundværlige, og derfor forhaler selvstændiggørelsen, ved at 'tage' opgaverne fra de unge. Ikke at de gør det bevidst. Og de fleste trækker på smilebåndet af det, indtil det vokser dem over ørerne. Og så står de der med et 'handicappet' barn/voksen, der skal starte fra scratch.

Anmeld

31. januar 2012

als-vb

Er svært at sige. er nogle ting jeg gør nu som hun nok burde selv, men engnag imellem giver jeg en hånd. Men det er mest: lyne tøjet, give sko på og den slags.

Men er noget jeg tænker over at jeg ikke gider have et servicebarn, og håber ikke jeg bliver en sådan mor.

Anmeld

31. januar 2012

Jeamie-vb

Ja, det er jeg... Jeg er ret bevidst om det, men det er en vane både hos ham og mig der skal arbejdes ind. Det giver en del hysteriske anfald og kommandoer, konflikter der skal tages. Hurdlen kan så være at jeg er FOR bevidst om det og nogle gange måske er helt over i den anden grøft ?!

I det halvandet år han havde kolik og kun sov i intervaller af 10 minutter af gange gjorde jeg simpelthen ALT for at undgå mere uro, eller bare listede rundt så alt var klart og nemt hvis han nu vågnede. Selv vejrtrækningen blev trænet så den næsten var lydløs smile... Og pludselig var han 3 år og reelt set kan meget selv, jeg nåede bare ikke lige at følge med selv smile... 

Anmeld

31. januar 2012

Spunk-vb

Både og - tror at det afhænger meget af mit humør og overskud. Nogle morgener har jeg bare ikke tid til eller lyst til en evt. konflikt hvis hun selv skal tage sutskoene på i vs, selvom hun nu kan selv. Og jeg henter også gerne sut og putteklud hvis jeg kan mærke at hun er dødtræt og snart brænder sammen. 

Men når vi begge har overskud så hjælper hun gerne (og jeg instruerer gerne) med det hun nu kan - lægge tøj i tørretumbleren/vaskemaskinen, bære ting til/fra spisebordet, røre i en gryde, give hunden mad etc.

Jeg er vokset op med pligter og har lært tøjvask, rengøring og madlavning fra en tidlig alder, og det er én af de ting jeg meget gerne vil kopiere - jeg syntes slet ikke at det var svært at flytte hjemmefra, fordi jeg havde lært disse ting. Tænker, at spunken kan få sin første faste pligt om et par år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.