Lommepenge - hvor meget og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.583 visninger
7 svar
0 synes godt om
16. januar 2012

Webredaktøren-vb

Min børn er nået en alder (5 år og 8 år), hvor jeg tror at lommepenge kan lære dem værdien af penge... altså hvor lidt man kan få for 20 kr. i BR osv.

Jeg bryder mig dog ikke om, at de skal have penge for at rydde op, dække bord osv. for grundlæggende synes jeg, at alle i en familie skal hjælpe lidt til uden, at det skal belønnes med penge wassat

Hvilket lommepenge-system har I?

Skal børnene gøre noget for at få lommepenge? Hvor tit og hvor meget får de? Og må de selv bestemme, hvad pengene bruges til eller skal de spares op?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2012

Signe1704-vb

Min store dreng på 13 år får 200 kr om måneden. Derudover går han med reklamer og da hans gamle rute var for stor og tung til at han kunne overskue det fik han en mindre og vi giver ham så 100 kr for at holde ham til ilden med arbejde. Det vil sige at vi reelt giver ham 300 kr (men de 100 kr kun så længe han arbejder) og så tjener han omkring 150 kr på sit job. Han betaler selv sin tlf-regning, men ellers er det rent shopperi pengene går til.

Han skal hjælpe til hjemme, men som dig mener jeg også at det er fordi han er en del af familien og det er ikke derfor han får lommepenge.

De små får ikke noget fast, men får nogle mønter en gang imellem. Vores datter på 4½ er godt nok ved at opdage værdien af at kunne købe noget selv og hun støvsugede igår og fik så en mønt for det.

Den store har nogle gange fået penge for at rengøre vores biler, men det synes jeg også ligger ud over det fælles - det er jo min og min mands bil ligesom at cyklen er min søns (og den gør jeg jo heller ikke ren).

Så engang i mellem får de lidt penge for at hjælpe med noget der er udover det daglige, men det er undtagelsen.

Den store har en dag om ugen hvor han rydder op efter maden og ellers skal han hjælpe når vi beder ham om det (og det går faktisk fint).

Anmeld

16. januar 2012

kongster-vb

Mine unger får deres alder * 10, så den 11-årige får 110 kr om måneden og den yngste er lige steget til 80 om måneden. Lommepenge hænger ikke sammen med almindelige pligter, men de kan godt få et ekstra-job og tjene lidt (bilvask, kælderoprydning etc). Det skal dog være et job der har en reel værdi. De hjælper til hjemme fordi de er en del af familien og de har råderet over en mikroskopisk del af familiens økonomi af samme årsag. De er jo ikke gamle nok til jobs og derfor får de penge af os. Pengene må de bruge på hvad de vil, bare de ikke køber slik hele tiden

Anmeld

16. januar 2012

MetteNB-vb

Har ikke noget egentligt lommepenge-system. Den ældste på 6 snakkede lommepenge i foråret, og fik indført, han får kr. 20,- hver fredag. Det er dog ikke ret ofte, han husker at 'hæve' dem ;0) og jeg glemmer det også.

Så kan ikke sådan sige, hvad de får. Det bliver sådan en gang imellem. Den ældste er også mega nærrig og har svært ved at få pengene ud af sin egen pung igen. ;0)

Tænker dog, at jeg skal have et mere fast system på et tidspunkt, så de får forståelse for, at tingene ikke er gratis.

Anmeld

17. januar 2012

Frede-vb

Min søn på 6 får ingen lommepenge, men det gør min datter på 10, og det har hun fået i et års tid nu. Hun får en 10'er hver fredag, eller det vil sige... hun skal sætte en streg i et hæfte, som gør det ud for en 10'er. Når hun vil have noget nede i byen eller andre steder, som jeg ikke lige gider betale for, går hun hjem og sletter nogle streger.

Min datter får lommepenge for ingenting. Ligesom hos Webredaktøren skal vores børn hjælpe til herhjemme, fordi vi er en familie og ikke fordi, der kommer penge ud af det.

Lommepengene må min datter ikke bruge til hvad som helst. Hun må fx ikke fyre nogen som helst af pengene af på amerikanske bras-netsider eller andet stupidt, hvor voksne tjener en formue på naive tweens, der fyrer hele formuen af på deres gode idéer.

Anmeld

17. januar 2012

maiken77-vb

Vores dreng på 5 får lommepenge hvis han hjælper til -  ved et krydssystem. Hvis han f.eks. hjælper med at dække bord giver det en krone, og han må sætte et kryds på sin seddel. Når sedlen er fyldt ud (ti krydser) får han sine penge. På den måde kan han selv styre, hvor meget han har lyst til at hjælpe til, og på samme måde lære værdien af penge og selv spare lidt op.

Anmeld

17. januar 2012

kongster-vb

I øvrigt synes jeg det er svært at lære børnene værdien af penge med lommepenge, for vi har en ret stor familie, som gerne giver (mange) penge til jul og fødselsdag. Så lommepengene er småpenge i forhold til de 1000-2000 kr der kommer ind hver højtid. Tøsen købte fx selv en ipod og knægten planlægger at lægge 1400 kr for et lego-tog i den nære fremtid. Og så er jeg træt af bankerne i vores nær-område. Én er allerede 'pengefri' og de andre to er på vej til at blive det. Det vil sige, at man ikke kan sætte kontanter ind og man kan ikke hæve kontanter uden hævekort. Men ungerne har jo kun kontanter, som de så ikke kan komme til at sætte i banken. Bankens løsning var at jeg kunne overføre via netbank og så kunne børnene give mig pengene og det er vel ok, men jeg gider egentlig heller ikke have alle de kontanter. Slet ikke når det er mønter. Og jeg ville gerne give børnene oplevelsen af at gå i banken med pengene og kunne følge med i hvad de har på bogen. Hmm jeg er måske bare for gammeldags... Her i huset kan de ikke selv styre hvor meget de vil hjælpe til. Det er noget de skal uanset om de har lyst eller ej..

Anmeld

19. januar 2012

Pia S-vb

Min søn på næsten 12 får 50 kr om ugen. De går til det rene ingenting, for han får de fleste ting af os. Han sparer dog op til spil og betaler fx også selv hvis han pludselig får lyst til en is eller noget.

Han hjælper ikke meget til hjemme men om små tre uger fylder han 12 og så får piben en anden lyd!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.